چکاپ رایگان مغز

 

نوروفیدبک و کاربردهای آن

 

برای آشنایی با نحوه درمان به روش نوروتراپی، به بخش "معرفی بیماران" مراجعه کنید.

 

 

برای اطلاع از هزینه نوروفیدبک به مقاله هزینه نوروفیدبک چقدر است؟ مراجعه نمایید.

 

بازخورد عصبی' یا نوروفیدبک در اصل، نوعی آموزش دادن به مغز است که با استفاده از ثبت امواج الکتریکی مغز و دادن بازخورد به فرد تلاش می‌کند که نوعی خودتنظیمی را به آزمودنی آموزش دهد. بازخورد، به‌طور معمول از راه صدا یا تصویر به فرد ارائه می‌شود و از این طریق، فرد متوجه می‌شود که آیا تغییر مناسبی را در فعالیت امواج مغزی خود ایجاد کرده‌است یا خیر.

 

در نوروفیدبک، حِسگرهایی که الکترود نامیده می‌شوند، بر روی پوست سر بیمار قرارمی‌گیرند. این حسگرها، فعالیت الکتریکی مغز فرد را ثبت و در قالب امواج مغزی (دراغلب موارد به شکل شبیه‌سازی شده در قالب یک بازی کامپیوتری یا فیلم ویدئویی) به او نشان می‌دهند. در این حالت، پخش فیلم یا هدایت بازی کامپیوتری بدون استفاده از دست و تنها با امواج مغزیِ شخص انجام می‌شود.

به این شکل، فرد با دیدن پیشرفت یا توقف بازی و گرفتن پاداش یا از دست دادن امتیاز یا تغییراتی که در صدا یا پخش فیلم به وجود می‌آید، پی به شرایط مطلوب یا نامطلوب امواج مغزی خود برده و سعی می‌کند تا با هدایت بازی یا فیلم، وضعیت تولید امواج مغزی خود را اصلاح کند.

مطالعات دربارهٔ نوروفیدبک، تقریباً از دهه ششم قرن بیستم میلادی آغاز شده‌است و هنوز هم یکی از حیطه‌های فعال پژوهشی در علوم مغز است.

 

 

تاریخچه

تولد و شروع به کار نوروفیدبک به سال ۱۹۵۸ بر می‌گردد، جویی کامیا، روانشناس، استاد دانشگاه شیکاگو برای اولین بار توانست به فردی آموزش بدهد تا امواج مغزی خود را کنترل نماید. کامیا در آزمایش خود، یک الکترود در پشت سر در نیمکره چپ نصب کرد و از آزمودنی خواست تا حدس بزند که چه زمانی باند فرکانسی آلفا در مغز وی غالب است. کامیا در زمانی که آزمودنی درست و یا اشتباه حدس می‌زد به وی اطلاع می‌داد. در روز دوم، آزمودنی در ۶۵ درصد از موارد و در روز چهارم در ۱۰۰ درصد موارد توانست حضور باند فرکانسی آلفا را درست تشخیص بدهد. در آزمایش دومی که توسط کامیا صورت گرفت از آزمودنی خواست در زمانی که وی می‌خواهد، از ورود به حالت آلفا جلوگیری کند و یا وارد این مرحله شود. نتایج آزمایش او نشان داد که مردم قادر هستند امواج مغزی خود را کنترل کنند و در مسیری که علاقمند هستند آن را هدایت نمایند.

در سال ۱۹۶۵ باری استرمن روانشناس و محقق خواب شروع به پژوهشی بر روی امواج مغزی در گربه‌ها کرد. استرمن به ۳۰ گربه آموزش داد تا برای دریافت غذا اهرمی را فشار بدهند. در مرحله بعدی از آزمایش، وی یک صدا را اضافه کرد. گربه‌ها باید منتظر می‌ماندند تا صدا متوقف شود و بعد اهرم را فشار دهند. بعد از اضافه کردن این متغیر، گربه‌ها وارد یک حالت منحصر به فرد شدند. در این مرحله، آن‌ها تا پایان متوقف شدن صدا بی‌نهایت هشیار و گوش به زنگ بودند، درست مانند زمانی که در طبیعت می‌خواهند شکار کنند. در این حالت، باند فرکانسی بتا پایین و یا ریتم حسی حرکتی در مغز گربه‌ها فعال بود. در طی ۱۲ ماه، استرمن و همکارانش توانستند به گربه‌ها آموزش بدهند تا این باند فرکانسی را افزایش و یا کاهش دهند.

توانمندترین افراد در زمینه کنترل بدن، یوگی‌ها و مرتاض‌های هندی هستند. حتماً تا کنون داستان‌هایی زیادی در رابطه با قدرت آن‌ها در مورد کنترل علائم حیاتی بدن خود شنیده‌اید. در سال ۱۹۶۹ المر و آلیس گرین با استفاده از بیوفیدبک، به مطالعه یک یوگی شرقی پرداختند. آن‌ها دریافتند، برخلاف آنچه که تا کنون پنداشته می‌شد یک فرایند کاملاً غیرارادی مانند امواج مغزی، ضربان قلب، درجه حرارت بدن را می‌توان کنترل کرد و کاهش یا افزایش داد. سوامی راما، یوگی بود که در این مطالعه شرکت کرده بود وقتی که او ذهنش را آرام می‌کرد باند فرکانسی تتا افزایش پیدا می‌کرد. او گفت: زمانی که من بر روی چیزی تمرکز نمی‌کنم آلفا افزایش می‌یابد. نوروفیدبک از ۱۹۸۰ تا کنون سیر تکاملی خود را داشته‌است و در حال حاضر نوروفیدبک در کلینیک‌ها توسط روانشناسان، نورولوژیست‌ها و روانپزشکان استفاده می‌شود.

 

 

کاربردهای درمانی

اختلال کم‌توجهی - بیش‌فعالی

انجمن طب کودک و نوجوان آمریکا AAP در سال 2014 نوروفیدبک را در کنار مداخلاتی مانند دارودرمانی در سطح یک اثربخشی (Best Support) قرار داده است.

 

سایر کاربردها

استفاده از نوروفیدبک همچنین در بعضی انواع اختلالات اضطرابی، افسردگی و میگرن هم به کار رفته‌است. اگر چه مطالعات پژوهشی دربارهٔ این اثر روی این اختلالات همچنان ادامه دارد. یکی دیگر از کاربردهای نوروفیدبک می‌تواند کمک به ارتقاء عملکرد ورزشی (مانند شطرنج و تیراندازی) یا بهبود عملکرد در موسیقی باشد.

 

برای آشنایی با نحوه درمان به روش نوروتراپی، به بخش "معرفی بیماران" مراجعه کنید.

 

عوارض نوروفیدبک

همیشه وقتی ما درمانی را می‌خواهیم شروع کنیم، نگران عوارض جانبی آن هستیم. عملاً برخی از درمان‌ها دارای عوارض جانبی جبران ناپذیر و یا غیرقابل تحمل هستند و این، نگرانی را برای ما تشدید می‌کند. درمان‌هایی که دارای عوارض جانبی خطرناک هستند عملاً تهاجمی هستند. یعنی بخشي از بدن در طی عمل جراحی تحت تأثیر قرار می‌گیرد و یا فرد، دارویی شیمیایی با خطرات بالقوه، مصرف می‌کند. در نوروفیدبک و بیوفدیبک ما با هیچ‌یک از این موارد مواجه نیستم. دستگاهی که به بدن ما وصل می‌شود هیچ اشعه و یا سیگنالی را وارد بدن نمی‌کند. این دستگاه صرفاً سیگنال‌های زیستی ما را ثبت می‌کند و برای اینکه ما بتوانیم آن‌ها را با اراده خود تحت تأثیر قرار دهیم در مانیتور به ما نشان می‌دهد. سنسورهایی که نیز بدن و یا سر فرد در نورفیدبک با بیوفیدبک نصب می‌شوند به صورت بالقوه هیچ مشکلی برای فرد بوجود نمی‌آوررند.

 

منبع: ویکی پدیا

 

عناوین مرتبط:

بیوفیدبک چیست؟

نوروفیدبک چیست؟

نقشه مغزی چیست؟

امواج مغزی چه هستند؟

مشاهده نمونه نتایج درمانی دکتر دهقانی در حیطه نوروفیدبک

 

 

با توجه به موارد فوق و بسیاری از نکات دیگر، بیمارستان فوق تخصصی پیامبران با هدف بهره مند کردن مراجعین از تمام روشهای تشخیصی و درمانی ممکن، به راه اندازی "کلینیک نوروتراپی" مبادرت کرده است. امید است که این کار، قدم موثری در ارتقا سلامت جامعه باشد.

 

آدرس بیمارستان پیامبران: فلکه دوم صادقیه (آریاشهر)، خ آیت الله کاشانی، بلوار اباذر

 

چنانچه تمایل به انجام QEEG (نقشه برداری مغز) یا سایر اقدامات نوروتراپی نظیر نوروفیدبک و tDCS دارید، می توانید با دپارتمان نوروتراپی پیامبران به شماره تلفن زیر تماس گرفته و از نحوه انجام و هزینه آن اطلاع پیدا نمایید.

تلفن دپارتمان نوروتراپی پیامبران:  02148994577

 

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

شرطی‌سازی عاملی (کنشگر) چیست و چگونه کار می کند

نوروفیدبک و درمان بیش فعالی

قرص نوروفیدبک چیست ؟

عوارض نوروتراپی

بهترین دکتر نورولوژی در تهران【5 نورولوژیست برتر】1402

بهترین مرکز نوروفیدبک در تهران【+هزینه هر جلسه؟!】

هزینه نوروفیدبک【200,000 تومان】- 02144477467

چرا من در مورد درمان با نوروفیدبک مطلبی نمی شنوم؟

آیا با وجود نوروفیدبک من هنوز به دارو نیاز دارم؟

آیا نوروفیدبک توام با مطرح کردن تشخیص خاص روانپزشکی است؟

عوارض جانبی نوروفیدبک چیست؟

پس از نوروفیدبک چه اتفاقی می افتد؟

از نوروفیدبک انتظار چه نتایجی می توانم داشته باشم؟

چند جلسه برای درمان نوروفیدبک کافی است؟

تعداد جلسات نوروفیدبک چقدر است؟【10 تا 60 جلسه】

من به چند جلسه نوروفیدبک نیاز دارم؟

آیا نوروفیدبک تاثیر دارد؟

آیا نوروفیدبک بی خطر است؟

نوروفیدبک چقدر موثر است؟

جلسات نوروفیدبک شبیه چیست؟

پاسخ به ابهامات شما در مورد نوروتراپی

🔴 درمانی متفاوت برای افراد متفاوت!

نوروفیدبک و کاربردهای آن

تحریک الکتریکی ترانس کرانیال 【tDCS】 چیست؟

روش انجام QEEG 【نقشه برداری مغز】

کاربردهای QEEG【نقشه برداری مغزی】

نقشه برداری مغز 【QEEG】 چیست؟

چه افرادی از درمانهای نوروتراپی【تحریک الکتریکی مغز】 سود می برند؟

نوروتراپی چیست؟【روش نوین درمان مغز】+ مزایای نوروتراپی بر مغز

درباره کلینیک نوروتراپی دکتر دهقانی در بیمارستان پیامبران

10 / 10
از 6 کاربر