چکاپ رایگان مغز

 

در مقالات قبلی در مورد سرگیجه و علل آن صحبت کردیم و به بررسی بیماریهای ناشی از گوش داخلی و مغز و مخچه پرداختیم. همچنین عواملی که باعث غش و سنکوپ می شوند را توضیح دادیم. در این مقاله میخواهیم در مورد روشهای درمان سرگیجه صحبت کنیم.

 

چه زمان نياز است به پزشک مراجعه کنيم؟

بهتر است دلیل سرگيجه مشخص شود. اگر شما دچار حملات طولاني مدت و مکرر سرگيجه هستيد و علت آن را نمي دانيد، بهتر است به پزشک مراجعه کنيد؛ مخصوصاً اگر علاوه بر سرگيجه نشانه هاي ديگري مثل موارد زير را داشته باشيد:

  • سردرد؛ به خصوص اگر شديد باشد و يا نوع خاصي از سردرد باشد که قبلا به آن دچار نشده اید
  • از دست دادن بينايي و يا شنوايي
  • مشکلاتي در صحبت کردن
  • ضعف دست ها يا پاها
  • مشکل در راه رفتن
  • غش کردن يا بيهوشي
  • احساس کرختي و بي حسي در بخش هايي از بدنتان
  • درد در قفسه سينه
  • ضربان قلب کند يا تند و یا غيرعادي
  • ضربان قلب نامنظم
  • و هر نشانه ديگري که توضيحي براي آن نداريد

 

دکتر شما را معاينه خواهد کرد. گاهي اوقات با توجه به علائم و معاينه، دکتر علت سرگيجه را به شما خواهد گفت و گاهي نيز براي مشخص شدن علت آن نياز به يک سري آزمايشات و عکسبرداری خواهد بود.

 

درمان سرگيجه

درمان سرگيجه وابسته به علت ايجاد آن است. به عنوان مثال اگر دچار عفونت گوش باشيد، دکتر براي شما آنتي بيوتيک تجويز خواهد کرد و يا در مورد علل ديگر، ممکن است ورزش هاي خاصي به شما بدهد که در منزل انجام دهيد. در ادامه اين مقاله در ارتباط با داروهايي بحث مي شود که مي تواند به رفع علائم سرگيجه و حالت تهوع و استفراغ مربوط به آن کمک کند.

 

داروهاي مربوط به سرگيجه کدام است و اين داروها چگونه عمل مي کند؟

برخي از داروها مي تواند براي کمک به رفع سرگيجه تجويز شود. از جمله اين داروها عبارتند از آنتي هيستامين هايي مثل دیمن هیدرینات و سیناریزین. این داروها همان هايي است که برای درمان استفراغ در افرادی که در ماشین دچار حالت تهوع می شوند نیز استفاده می گردد.

بتاهیستین، آنتی هيستاميني است که در افراد مبتلا به مينير جهت جلوگيري از حملات سرگیجه تجويز میشود. به نظر مي رسد که اين دارو جريان خون را در اطراف گوش بهبود مي بخشد و لذا در درمان انواع سرگیجه کمک کننده است.

 

معمولاً کدام داروها تجويز مي شوند؟

انتخاب دارو وابسته به علت سرگيجه و شدت نشانه هاي شما است. اگر حالت استفراغ شديد داشته باشيد، ممکن است دکتر برايتان متوکلوپرامید و یا کلرپرومازین تجويز کند. مزيت اين داروها اين است که به شکل تزريقي نيز قابل استفاده هستند و لذا براي افرادي که حالت تهوع شديد دارند مناسب ترند.

اگر حالت استفراغ شما شديد نباشد، دکتر برايتان يک آنتي هيستامين مثل دیمن هیدرینات، سيناريزين و یا بتاهیستین تجويز خواهد کرد که مي تواند به درمان سرگيجه شما کمک کند.

در طب سنتی برای درمان سرگیجه از زنجبیل ، توت فرنگی، بادام و آب لیمو ترش استفاده می شود.

 

به طور معمول زمان درمان چقدر است؟

درمان سرگيجه معمولاً زمان کوتاهي خواهد داشت و بين 3 تا 14 روز متغير است. اگر شما مکرراً دچار سرگيجه مي شويد، دکتر ممکن است مقداری دارو براي نگهداري در خانه برايتان تجويز کند تا در زمان حمله بعدي از آن استفاده کنيد.

 

اثرات جانبي اين داروها چيست؟

اثرات جانبي اين داروها جدي نيست. اثرات جانبي معمول اين داروها عبارتند از: خواب آلودگي، يبوست، سردرد، خستگي مفرط، بي خوابي و سوء هاضمه.

 

تمریناتی برای کاهش سرگیجه در منزل

در بعضی از انواع سرگیجه پزشک به شما تمرینهایی را اموزش می دهد تا آنها را مرتبا در خانه انجام دهید. این تمرینات که اصطلاحا به آنها مانورهای درمان سرگیجه هم گفته می شود شامل ورزشهایی است که شما در خانه انجام می دهید تا سرگیجه تان زودتر درمان شود و بهبود یابد. مخصوصا چنین مانورهایی به بیماران مبتلا به سرگیجه خوشخیم وضعیتی داده می شود و لازم است که هر روز تکرار گردد.

بعضی از بیماران از ترس حمله دوباره سرگیجه به گوشه ای از خانه پناه برده و چندین روز را به استراحت می گذرانند. این بی تحرکی نه تنها کمکی به بهبود سرگیجه نمی کند، بلکه آنرا مزمن و طولانی مدت می نماید. پس هرچه سریعتر برخیزید و تمریناتی که پزشکتان به شما داده است را انجام دهید.

 

نویسنده: دکتر مهدی دهقانی - متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

آدرس مطب: تهران، بالاتر از میدان ونک، خیابان نگار, ساختمان پزشکان نگار، طبقه همکف

تلفن: 88884489

 نقشه مطب

 ساعت کاری:

 شنبه: 10:30-14                          * برای آشنایی با سوابق علمی دکتر دهقانی کلیک کنید

 دوشنبه: 14-17                           * برای اطلاع از راههای تماس با دکتر دهقانی کلیک کنید

 چهارشنبه: 10:30-16                 * برای عضویت در سامانه پیامکی کلیک کنید

ارسال نظر

امنا : سرگیجیه خفیف
4 6
باسلام و خسته نباشی از سایت خوب و مفیدتون اقا دکتر متاسفانه من بعد از یک شب که از خواب بیدار شدم ساعت ۵:۳۰ صبح دچار یک سرگیجه جدی که گوی اطراف به سرم میچرخد و متاسفانه ازجایم نتوانستم بلندشم و بعد از مدتی لرزش در بدنم ایجاد تا مدتها این وضیعت بهتر نشد تا اینکه مجبور به خواب مجدد شدم دکتر رفتم و آزمایشات از ام ار ای تا نوار مغز و خون همگی سالم بودند فقط گردنم در ام ارای انحراف طبیعی نداشت الان متاسفانه بعد از حدود سه هفته احساس گیجی خفیفی بصورت دائم دارم و در موقع راه رفتن بخصوص در بامداد ها کاملا اآزار دهنده است طوری که احساس شناوری در راه رفتن دارم . اولین دکتر هم که رفتم گفتند بدلیل بد حوابی بوجود امده ، در ضمن کلا من شبها اصلا نمیخوابم ! لازم بذکر است مشکلات خواب و غذا و همینطور اظطرابهای بی مورد نیز بوجود امده است پیش متخصص گوش هم رفتم گفتند به نظر مشکل جدیی نداری لطفا راهنمایی بفرمایید با تشکر
مدیریت : پاسخ
6 0
سرگیجه های دورانی ارتباطی با وضعیت خوابیدن و یا استرس ندارد. وقتی بررسی مغزی سالم باشد مسائل مربوط به گوش داخلی مطرح می شود. این بیماریها انواع مختلفی دارند و درمان آنها با هم تفاوت می کند. به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمائید.
امنا : یک دنیا ممنون
6 2
خیلی ممنون از پاسختان پیش دکتر متخصص مغز واعصاب نیز رفتم گفتند استرس و افسردگی هست تا مشکلات گوش یا مغز و قرصهای ضد افسردگی و استرس نیز دادند اسنترا گاباتین و الپازارم نیم و پراپنول و.. که من هیچکدام مصرف نکردم در ضمن فیزیوتراپی برای کتف و گردنم نیز دکتر تجویز کرد . والان نیز این سرگیجه فعلی بصورت خفیف نه بصورت دورانی بلکه بصورت شناور در سرم بوجود میاید احساس میکنم بسمت چپ و راست متمایل میشم و گاها نیز بعضی اوقات هم منحرف میشم در زمان راه رفتن. در ضمن آهنگ زیاد گوش میکردم بخصوص سبکها متال و.. یکی از دکترها گفت بدلیل اعصاب سمپاتیک یا پاراسمپاتیک این مشکل پیش اومده حالا دیگه اهنگم گوش نمیکنم بلکه بهتر شم آقای دکتر پیش هر دکتری که میرم یکچیز بهم نسبت میدن . از التهاب گوش و مشکلات گردن و ستون فقرات تا اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک و خواب و افسردگی و اظطراب واقعاً از این وضع کلافه شدم . دو سه شب اول خوابم واقعا بهم ریخته شده بود ولی خوشبختانه الان مشکل خیلی ازار دهنده ای ندارم. ایا با صبر کردن این مشکل برطرف میشود یا باید دارو ها و فیزیو تراپی رو انجام بدم و اهنگ گوش نکنم. اینترنتم که معمولا هیچ وقت اطلاعات خوب و دقیقی که ادم بخواهد در اختیار نمیذارد فقط تا دلت بخواد اطلاعات بی پایه و بی ارزش البته غیر از چند سایت مثل شما و سایتهای اینگلیسی زبان که انصافاً خیلی مفید هستند خواهشا راهنماییم کنید و برای لحظه ی خودتون جای من قرار دهید و اون موقع تصمیم نهای بزای من بگیرید تا از سردرگمی که دچار شدم بیام بیرون. جواب ازمایشها مثل خون و ام ار ای و نوار مغز سالم بودند و کلوژن همه رو نیز نرمال نوشته بودند جز البته گردنم . اضافه کنم کتف چپمم صدا میده موقع حرکت دادن.
مدیریت : پاسخ
6 4
بارها دیده ایم که فردی دچار حمله سرگیجه واقعی می شود و چند روز بعد این حمله رفع می گردد. اما بیمار تا مدتها از گیجی شکایت دارد. حمله اول که واضحا دورانی است بعلت گوش داخلی است. اما گیجی های بعدی که دورانی نیستند، بعلت مشکلات اضطرابی و وسواسی ناشی از ترس از حمله اول ایجاد می گردد. اینگونه مشکلات بعدی بکمک داروهای ضد افسردگی رفع میگردند و نباید این وضعیت را با مشکل اولیه یکی درنظر گرفت.
کمال : سرگیجه
10 0
بنده نیز دقیقا مصاب به همین سرگیجه شدم ساعت 5.30 صبح از شدت سرگیجه وفشار بیدار شدم ونمی توانستم بلند شوم ویا سرم حرکت بدم وبا اورژانس به بیمارستان رفتم بعدا به چند دکتر مراجعه کردم بعد از گرفتن آزمایشات خون و... و آزمایش تعادل دکترها بیماری افزایش فشار مایعات گوش را شخیص دادند وداروهای بتاهیستین وسیناریزین تجویز کردند ولی شدت بیماری 5 روز طول کشید و سرگیجه چند هفته طول کشید تا به یک دکتر مراجعه کردم وگفت این بیماری التهاب عصب دهلیزی است وچند هفته طول می کشد وخوشبختانه بعد از مدتی از بین می‌رود
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
8 / 10
از 5 کاربر