چکاپ رایگان مغز

بخش پرسش و پاسخ در صفحه اول سایت یکی از پرمخاطب ترین قسمتهای سایت کلینیک مغز و اعصاب و ستون فقرات می باشد. دکتر دهقانی در این قسمت به سوالات بازدیدکنندگان سایت پاسخ می دهند. جهت استفاده بهتر شما از این بخش و سوالات پاسخ داده شده قبلی, در سری مقالات پرسش و پاسخ برحسب موضوع سوالات آنها را دسته بندی کردیم تا راحت تر بتوانید از مطالب این بخش استفاده کنید. جهت مطرح کردن سوال جدید به قسمت پایین صفحه اول سایتمراجعه نمائید.

 

سوالات مطرح شده درباره فراموشی و مشکلات یادگیری:

 


پرسش:

سلام و خسته نباشيد 23 سال دارم و بعضا دچار فراموشی میشم، مثلا کسی بهم چیزی میگه بعدا فراموش میکنم چی گفته یا میرم وسایل بردارم یادم میره چی می خواستم، یادم میره بعضی از چیزارو کجا گذاشتم ، بعضا حتی اس ام اس که میزنم یادم میره چی فرستادم ، میخواستم بدونم طبیعی یا نه؟

 

پاسخ:

مواردی که گفتید طبیعی نیستند. البته هیچ انسانی نمی تواند نمام چیزهایی که بخاطر سپرده را بیاد بیاورد و در موارد کم اهمیت دچار فراموشی می شود. ولی اینکه فردی فراموش کند که چه وسیله ای را میخواسته بردارد و یا حرفی که تازه زده را فراموش کند طبیعی نیست.

البته اینگونه موارد که اغلب در جوانان دیده میشود خوشبختانه قابل درمان است و ماندگار نیست و ربطی هم به آلزایمر ندارد.

 


پرسش:

من جوانی 22ساله هستم که از کودکی دچار عدم یادگیری مسایل ریاضی و فرمولی و یادگیری آدرس هستم. مثلا یک مکان جدید را باید ده ها بار طی کنم تا آن را یاد بگیرم. لطفا بفرمایید مشکل من چیست و این مشکل را کودکی داشته ام ..ممنون

 

پاسخ:

توانایی افراد در یادگیری مطالب مختلف متفاوت است. بعضی حافظه قویتری دارند و بعضی قدرت حل مساله بیشتری دارند. هر فردی بهتر است توانایی های خود را بررسی کند و در حیطه ای که قویتر است سرمایه گذاری نماید.

تکنیک هایی برای تقویت حافظه وجود دارد که در اینترنت می توانید با یک جستجوی ساده به آنها دست پیدا کنید. مطالعه مقاله هفت راه تقویت حافظه و عمل به توصیه های آن می تواند برایتان کمک کننده باشد.

 


 پرسش:

شرح حال : من یک دانش آموز پشت کنکوری هستم که برای سال دوم میخوام کنکور بدم و معدل دیپلم من 19 است. مشکل این است که در آذرماه سال92 ضربه نه چندان محکمی به سرم اصابت کرد و من خیلی نگران شدم و به دکتر مغز واعصاب و روانپزشک مراجعه کردم وبعد از گرفتن mri ونوار مغز متوجه شدیم که هیچ آسیبی نرسیده است. ولی از اون موقع تا به حال من علایمی نظیر:اختلالات شدید حافظه ای و گیجی و حالات های دیگر را دارم. مثلا کارهای امروز صبح تا ظهر را نمیتوانم در ذهنم مرور کنم و یادگیری من کم شده و همین باعث شده که نمرات پیش دانشگاهی من بسیار کم شود. اتفاقات برایم قابل لمس نیست و انگار مثل یک خواب بوده و احساس انقباض در مغز دارم و زود ذهنم خسته میشود و بعضی مواقع فکر میکنم که یک سری اطلاعات حافظه ای خیلی ساده در ذهنم داره تحلیل میره وبعضی مواقع احساس میکنم که انگار دارم خواب میبینم و اگر به این مشکلم بیشتر فکر کنم این علایم بیشتر تشدید میشه. در مراجعه مون به روانپزشک در نقشه مغزی علایمی نظیر اضطراب و وسواس فکری دیده شده ولی من فکر نمیکنم که این ها باعث این همه مشکلات شده باشه.سول من اینه که اگه سرم آسیب ندیده پس این همه مشکلات ناشی از چیه و راه حل درمان این مشکل چیست؟از  شما عاجزانه تقاضا مندم که لطف کنید و جواب سول من رو هرچه زودتر بدید. چون این مشکل در تمام زندگی من اختلال ایجاد کرده و من رو از تحصیل انداخته است و الان حدود یک سال است که این مشکل با من هست.با تشکر فراوان

 

پاسخ:

با توجه به شرح حال خوب و کاملی که از خودتان دادید و با توجه به اینکه مشکلی که دچار آن شده اید شایع است و بارها موارد مشابهی از آن توسط بنده و سایر همکارانم دیده شده است، پاسخ به پرسش شما را در مقاله جداگانه ای تحت عنوان: مشکلاتی که بعد از ضربه به سر پیدا کردم! نوشتم. به آنجا مراجعه کنید...

 


پرسش:
سلام آیا پیر مغزی فقط در افراد سالمند رخ میدهد یا در جوانان هم دیده میشود ؟ آیا این بیماری قابل درمان است ؟ سپاسگزار میشوم پاسخ بدهید
 
 پاسخ:

پیرمغزی بیماری افراد مسن است. البته به هرگونه ضعف حافظه در یک فرد کهنسال پیرمغزی گفته نمی شود و بعضی از درجات فراموشی در افراد مسن طبیعی است. بندرت ممکن است در فرد جوان هم پیرمغزی روی بدهد ولی در اینگونه موارد یک بیماری دیگر باعث آن شده است و یا فرد دچار یک بیماری ژنتیکی نادر شده است.

ولی وقتی یک جوان از کاهش حافظه و فراموشی شکایت می کند، اکثرا علت اون ابتلا به افسردگی یا وسواس فکری است و قابل درمان هم هست. در اینجا در مورد پیرمغزی کاملتر توضیح داده ام.

 


پرسش:

سلام آقای دکتر؛ سپاس از وقت ارزشمندتان من پسری 27 ساله هستم. حدود 3-4 ماهی است که متوجه شده ام حافظه ام به شدت کاهش پیدا کرده است و دچار فراموشی شده ام. حفظ و یادگیری اطلاعات برایم خیلی سخت شده است. اسامی را به سرعت فراموش می کنم، به کرات اتفاق افتاده است که نام اشخاص معرف یا آشنایانی که سالهاست می شناسم را نیز فراموش کرده ام. علاوه بر این من مشکلات زیر را هم دارم: 1- خوابهایم را فراموش می کنم و در طول روز نیاز به یک یاد آوری دارم تا شاید بخشی از آن را به یاد بیاورم. 2- دوبینی ناشی انحراف چشم راست (لوچی چشم راست) که البته الان می توانم چشمهایم را متعادل کنترل کنم. 3- کارها و برنامه هایم و محل وسایلم را نیز به سرعت فراموش میکنم. 4- لرزش دست درهر دو دست و اخیرا شل شدگی و لرزش بازو های هر دو دست 5- سوت کشیدن گوشها 6- بعدازظهرها که از سرکار برمیگردم سرگیجه دارم و دوست دارم بخوابم. در حالی که در روزهایی که در خارج از تهران هستم این احساس را ندارم (احتمالا بخاطر آلودگی هوا؟!). ضمناً در اواسط مرداد امسال در یک درگیری به دلیل اصابت ضربه به فک من و برخورد سرم به دیوار به مدت 10 ثانیه چشمانم تار شد و به عبارتی بیهوش شدم که نمی دانم این مسئله ارتباطی به این مشکلات دارد یا خیر؟ می خواستم بدانم بیماری من چیست؟ نگران آینده هستم و میترسم در این سن و سال به آلزایمر مبتلا شوم! خیلی ممنون بخاطر وقتتان پیروز باشید

 

پاسخ:

 

 آنچه شما بعنوان ابتلا به فراموشی عنوان می کنید، بارها توسط مراجعین جوان از ما پرسیده شده است و قبلا هم در این سایت در مورد آن توضیح داده ام. برای نمونه می توانید مقاله مشکلاتی که بعد از ضربه به سر پیدا کردم را مطالعه کنید.

 

بروز فراموشی در یک فرد جوان که قبلا از سلامت کامل ذهنی برخوردار بوده است، در بسیاری از موارد بعلت ابتلا به افسردگی و وسواس فکری است. در این موارد بیمار احساس می کند که حافظه اش ضعیف شده است، در صورتیکه مشکل اصلی او کاهش تمرکز بعلت وجود افکار وسواسی می باشد.

 

خوشبختانه این حالت بر خلاف بیماری آلزایمر - که در کهنسالی بروز می کند - کاملا قابل درمان است و جای نگرانی ندارد. شما می توانید با مراجعه به یکی از متخصصین مغز و اعصاب فراموشی خود را درمان نمایید.

 


 پرسش:

من پسری 17 ساله هستم و حدود یه سال هست که تمرکزم کم شده و تو کلاس حواسم به درس نیست. میخواستم بپرسم مصرف خود سرانه داروی فوسجينجال شرکت Marnys برای افزایش تمرکز ایرادی نداره؟ با تشکر

 

 پاسخ:

داروی مذکور جزو مکمل های غذایی حاوی گیاه جنسینگ  است. مصرف این نوع داروها اگر به اندازه توصیه شده در برشور باشد، معمولا ضرر ندارد. در مورد میزان اثر بخشی آنها برای تقویت حافظه، هنوز یافته های علمی قطعی وجود ندارد.

 

در مورد حواس پرتی و کاهش تمرکز بهتر است مقاله چرا بعضی افراد دچار فراموشی می شوند؟ را مطالعه کنید. در این موارد معمولا وسواس فکری یک عامل زمینه ساز است که خوشبختانه با مراجعه به متخصص قابل درمان می باشد.

 


پرسش:

بنده پسری بیست و دو ساله هستم که به علت ضعف حافظه خصوصا حافظه ی دیداری به دکتر مراجعه کردم. ایشان برای من قرص ریتالین و ونابید و پیراستام هشتصد و جینکوگل تجویز کردند و گفتن که شش ماه میبایس تحت درمان باشم میخواستم بدانم باید چیکار کنم که به دارو ها خصوصا ریتالین اعتیاد پیدا نکنم مصرف ریتالین و ونابید روزانه یک قرص ده میلیگرمی می باشد .ممنون از سایت مفید و خوبتون

 

 پاسخ:

 ریتالین اعتیاد آور است. مگر در کسانی که بعلت سابقه بیش فعالی در کودکی (بیماری ADHD) نیاز به مصرف آن داشته باشند که در آنها هم مقدار دارو باید توسط پزشک برحسب علائم بیمار تنظیم گردد. مراجعه منظم به پزشک و عدم افزایش خودسرانه دارو می تواند احتمال اعتیاد آوری را کاهش دهد.

 


پرسش:

سلام آقاي دكتر. خسته نباشيد. اگر به مدت ٦روز روزي نصف ريتالين براي كنكور خورده شود معتاد ميشوند؟؟؟ من كنكور ارشد دارم و برام خيلي حياتي هست كه قبول شم. مشكلي پيش نمياد بخورم؟

 

پاسخ:

 معمولا ریتالین وقتی بیشتر و طولانی تر از این مقدار مصرف شود باعث اعتیاد می شود. ولی هیچگونه تضمینی وجود ندارد که مصرف حتی یک عدد از آن اعتیاد آور نشود. بنده مصرف آنرا توصیه نمی کنم. 5 الی 10 دقیقه نرمش صبحگاهی با بالا بردن مواد نیروزای درونی و طبیعی بدن می تواند توانایی شما در درس خواندن را بالا ببرد.


 

نویسنده: دکتر مهدی دهقانی - متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

آدرس مطب: تهران، بالاتر از میدان ونک، خیابان نگار, ساختمان پزشکان نگار، طبقه همکف

تلفن: 88884489

 نقشه مطب

 

ساعت کاری:

شنبه: 10:30-14                          * برای آشنایی با سوابق علمی دکتر دهقانی کلیک کنید

دوشنبه: 14-17                           * برای اطلاع از راههای تماس با دکتر دهقانی کلیک کنید

چهارشنبه: 10:30-16                 * برای عضویت در سامانه پیامکی کلیک کنید


 

 
 
 
 
 
 
 
 

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
10 / 10
از 2 کاربر