چکاپ رایگان مغز

 

قبلا در مورد بیماری پارکینسون و علایم آن صحبت کردیم و روشهای درمانی این بیماری را نام بردیم. همانگونه که ذکر شد در حال حاضر درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد. با توجه به مزمن بودن روند این بیماری، زندگی بیمار و همراهانش تحت تاثیر آن قرار می گیرد. نکات زیر در مورد سبک زندگی بیماران پارکینسونی حاوی مطالب مفیدی است که می تواند به مبتلایان این بیماری کمک شایانی بنماید. پس اگر در اطرافیان خود عزیزی دارید که به این بیماری دچار شده است، این مطالب را به اطلاع او و خانواده اش برسانید.

 

  • تا آن جا که ممکن است فعال بمانيد. به طور مرتب تا حدي که مي توانيد ورزش کنيد. هنگامي که بيماري پيشرفته است، ممکن است ورزش کردن مقدور نباشد، اما هنگامي که علائم چندان شدید نيست، ورزش کردن از اهميت زيادي برخوردار است. شما ممکن است کندتر از قبل پياده روي کنيد، اما يک پياده روي روزانه، ورزشي است که مي تواند در شل شدن ماهيچه هاي سفت به شما کمک کند. خويشاوندان و يا دوستان شما ممکن است به شما بگويند استراحت کنيد و کارهاي سبک انجام دهيد. در برابر وسوسه هاي ديگران براي انجام کارهاي شما فقط به اين دليل که سريع تر انجام شود، مقاومت کنيد.

 

  • يبوست در افراد مبتلا به پارکينسون عادي است. سعي کنيد با نوشيدن مقدار زيادي مايعات و خوردن مقادير فراوان سبزي، ميوه و غذاهاي حاوي فيبر مانع از ايجاد يبوست شويد. ورزش نيز مي تواند به بهبود يبوست کمک کند و گاهي براي درمان آن نياز به استفاده از ملين هاست.

 

  • بعضي از داروها يي که براي ديگر بيماري ها تجويز مي شود مي تواند با دوپامين تداخل داشته باشد و بيماري پارکينسون را بدتر کند. اين داروها ممکن است براي مواردي مثل بيماري روحي و رواني، سرگيجه و دوران سر تجويز شوند. اگر در ارتباط با داروهايي که مصرف مي کنيد مطمئن نيستيد، با پزشک خود مشورت کنيد.

 

  • دارو. مطمئن باشيد که از زمان مصرف داروي خود کاملاً آگاهيد. مقدار و زمان مصرف داروها اهميت دارد. هر اثر جانبي مشکوکي را براي دکتر خود بازگو کنيد. براي مثال، توهم (ديدن يا شنيده چيزها)، گيجي و تغييرات روحي ممکن است اثرات جانبي بعضي از داروهاي مورد استفاده براي درمان پارکينسون باشند.

 

  • رانندگي. با توجه به شدت علايم و داروهايي که مصرف مي کنيد ممکن است در صورت ارزيابي مداوم، هنوز اجازه رانندگي داشته باشيد. در این مورد با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که رانندگی برایتان خطرساز نباشد.

 

  • افسردگي در افراد مبتلا به پارکينسون عادي است. افسردگي مي تواند نشانه هايي را ايجاد کند که ممکن است به نظر برسد بيماري در حال بدتر شدن است (مثل فقدان انرژي و کند شدن). اگر شما به سرعت در حال بدتر شدن هستيد، ممکن است عامل آن افسردگي باشد. اگر به اين امر شک داريد با دکترتان صحبت کنيد. افسردگي غالباً درمان خواهد شد.

 

  • بعضي از راهکارهاي عملي. براي مثال برخاستن از صندلي بلند آسان تر از بلند شدن از يک نيمکت کوتاه است. هنگامي که بيرون هستيد اگر از مشکل عدم تعادل رنج مي بريد، از يک عصا کمک بگيريد تا اعتماد به نفستان افزايش يابد.

 

نویسنده: دکتر مهدی دهقانی - متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

آدرس مطب: تهران، بالاتر از میدان ونک، خیابان نگار, ساختمان پزشکان نگار، طبقه همکف

تلفن: 88884489

 نقشه مطب

 ساعت کاری:

 شنبه: 10:30-14                          * برای آشنایی با سوابق علمی دکتر دهقانی کلیک کنید

 دوشنبه: 14-17                           * برای اطلاع از راههای تماس با دکتر دهقانی کلیک کنید

 چهارشنبه: 10:30-16                 * برای عضویت در سامانه پیامکی کلیک کنید

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
10 / 10
از 1 کاربر