چکاپ رایگان مغز

 

بيماري پارکينسون چيست؟

بیماری پارکینسون یک اختلال شديد، طولاني مدت و مزمن در قسمتی از مغز است. اين بيماري غالباً عملکرد مغز در هماهنگي حرکات ماهيچه هاي بخش هاي مختلف بدن را تحت تأثير قرار مي دهد. سه علامت اصلی این بیماری کندی حرکت، سفت شدن ماهیچه ها و لرزش دست می باشد و اغلب افراد مسن را درگیر می کند. جیمز پارکینسون پزشک انگلیسی در سال 1817 برای اولین بار این بیماری را با نام "لرزش فلج کننده" توصیف کرد و بعدها بیماری به نام خود وی نامگذاری شد.

 

چه کساني به بيماري پارکينسون مبتلا مي شوند؟

اين بيماري غالباً در افراد بالاي پنجاه سال ديده مي شود و با افزايش سن احتمال ابتلا به آن افزايش مي يابد. در حدود پنج هزارم افراد شصت ساله و چهل هزارم افراد هشتاد ساله مبتلا به پارکينسون هستند. اين بيماري هم در مردان و هم در زنان ديده مي شود اما در مردان از شيوع کمتري برخوردار است و همچنین به ندرت در افراد زير پنجاه سال ديده شده است.

 

عامل بيماري پارکينسون چيست؟

بخش کوچکي از مغز که جسم سياه ناميده مي شود در اين بيماري به طور کامل تحت تأثير قرار مي گيرد. اين بخش از مغز، پيام هايي را جهت کمک به کنترل ماهيچه هاي بدن به سمت اعصاب ستون فقرات مي فرستد. انتقال پيام بين سلول هاي عصبي، رشته هاي عصبي و ماهيچه ها به کمک مواد شيمايي به نام نوروترانسمیتر صورت می گیرد. مهمترين نوروترانسمیتری که به وسيله سلول هاي مغزی درون جسم سياه ساخته مي شود، دوپامين نام دارد و کاهش آن نقش اصلی را در بیماری پارکینسون ایفا می کند.

 

وقتی فردی مبتلا به بیماری پارکينسون شود، تعدادي از سلول هاي جسم سياه آسيب ديده و از بين مي رود. عامل دقيق این آسیب ناشناخته است. با گذشت زمان، تعداد سلول هاي بيشتري آسيب ديده و تخریب می گردد. به دنبال از بين رفتن سلول ها، مقدار دوپامين توليد شده نيز کاهش مي يابد. کاهش سلول ها از يک طرف و افت سطح دوپامين موجود در سلول ها از طرفي ديگر، سبب خواهد شد، پيام هاي عصبي منتقل شده به سمت ماهيچه ها کند و غير عادي شود و بیماری پارکینسون پدید آید.

 

در مقاله بعدی در مورد علایم بیماری پارکینسون صحبت می کنیم.

 

نویسنده: دکتر مهدی دهقانی - متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

آدرس مطب: تهران، بالاتر از میدان ونک، خیابان نگار, ساختمان پزشکان نگار، طبقه همکف

تلفن: 88884489

 نقشه مطب

 ساعت کاری:

 شنبه: 10:30-14                          * برای آشنایی با سوابق علمی دکتر دهقانی کلیک کنید

 دوشنبه: 14-17                           * برای اطلاع از راههای تماس با دکتر دهقانی کلیک کنید

 چهارشنبه: 10:30-16                 * برای عضویت در سامانه پیامکی کلیک کنید

 
 

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
10 / 10
از 1 کاربر