چکاپ رایگان مغز

 

گردن درد رایج است. حدود دو سوم افراد در طول زندگی خود گاهی دچار گردن درد می شوند. حدود یک چهارم زنان و حدود یک پنجم مردان سالخورده بین 45 تا 75 سال، دچار گردن دردهای رایج هستند. در گردن علل مختلفی دارد و خوشبختانه بسیاری از دلایل آن خوشخیم است. انواع و علل گردن درد عبارت است از:

 

1. گردن درد غیر اختصاصی

این بیماری از رایج ترین علل درد گردن است و گاهی گردن درد «ساده» یا «مکانیکی» نامیده می شود. اغلب علت دقیق یا اصلی درد ناشناخته است ولی می تواند بعلت کشیدگی یا رگ به رگ شدن ماهیچه ها یا رباطهای گردن باشد. طرز قرار گرفتن نامناسب بدن حین ایستادن یا نشستن نیز می تواند در برخی موارد عامل تشدید کننده باشد. برای مثال، گردن درد در افرادی که بیشتر ساعات کاری خود را با «پشت خمیده» پشت میز می گذرانند، رایج تر است. در مقاله دیگری بصورت کامل درباره این بیماری صحبت کرده ایم.

 

2. «ضربه» شلاقی به گردن

این حالت اغلب به علت سوانح رانندگی نظیر تصادف با اتومبیل است، که می تواند باعث گردن درد شود. معمولا این مورد وقتی پیش می آید که فرد در ماشین در حال حرکت نشسته است و ناگهان ماشین دیگری از پشت به اتوموبیل وی می زند و سر بیمار ناگهان به جلو و عقب خمیده میگردد.

 


بیشتر بخوانید:

قرص گردن درد چیست؟


3. کجی و خشکی گردن (تورتیکولی)

این حالت گاهی «خشکی گردن» هم نامیده می شود. تورتیکولی به معنی کج شدن گردن است و وقتی اتفاق می افتد که گردن به یک سمت خمیده می شود. در این حالت برگرداندن سر بسیار دردناک است.

علت دقیق این مشکل ناشناخته است ولی می تواند به علت کشیدگی یا رگ به رگ شدن ماهیچه یا رباطی در گردن باشد. برخی موارد می تواند به این علت باشد که بعضی ماهیچه های گردن در معرض سرما قرار بگیرند (مثلاً خوابیدن در جریان باد سرد کولر). در بین افراد رایج است که با حال خوبی می خوابند و روز بعد با تورتیکولی (کجی گردن) از خواب بیدار می شوند. درد معمولاً طی چند روز و حتی بدون هیچ نوع درمانی کمتر می شود و نهایتا کاملاً برطرف می گردد.

 

4. ساییدگی مهره (آرتروز گردن)

ساییدگی استخوانهای گردن (مهره ها) و دیسکهای بین مهره ها یک علت رایج گردن درد مزمن یا عود کننده در افراد مسن تر است، که گاهی اسپوندیلوز گردنی نامیده می شود. البته به این نکته باید توجه کرد که اغلب افراد بالای 50 سال، بدون داشتن گردن درد، تا اندازه ای دچار ساییدگی مهره (اسپوندیلوز) هستند و این حالت بیماری محسوب نمی گردد. برای توضیح کاملتر به مقاله آرتروز گردن چیست؟ مراجعه کنید.

 

5. رادیکولوپاتی گردنی

وقتی که ریشه اعصاب گردنی هنگام بیرون آمدن از نخاع تحت فشار قرار می گیرد یا صدمه می بیند، به عنوان رادیکولوپاتی گردنی شناخته می شود. علاوه بر گردن درد، علائمی نظیر بی حسی یا لمس شدن، گزگز و سوزن سوزن شدن، درد و ضعف در بازوی همان سمت بیمار بوجود میآید. این علائم در واقع علائم مهمتری از گردن درد هستند. علت اصلی رادیکولوپاتی، اسپوندیلوز گردن و بیرون زدگی دیسک است. میتوانید به برای توضیحات تکمیلی به مقاله رادیکولوپاتی و میلوپاتی مراجعه نمایید.

 

6. علل نادرتر و جدی تر

این علل شامل بیماری آرتریت روماتوئید، اختلالات استخوانی، عفونتها، سرطانها، و جراحات و صدمات جدی به مهره ها، نخاع و عصبهای موجود در گردن است.

 

نویسنده: دکتر مهدی دهقانی - متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

آدرس مطب: تهران، بالاتر از میدان ونک، خیابان نگار, ساختمان پزشکان نگار، طبقه همکف

تلفن: 88884489

 نقشه مطب

 ساعت کاری:

 شنبه: 10:30-14                          * برای آشنایی با سوابق علمی دکتر دهقانی کلیک کنید

 دوشنبه: 14-17                           * برای اطلاع از راههای تماس با دکتر دهقانی کلیک کنید

 چهارشنبه: 10:30-16                 * برای عضویت در سامانه پیامکی کلیک کنید

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
7 / 10
از 2 کاربر