چکاپ رایگان مغز

 در این مطلب قصد داریم درمورد میلوپاتی گردن و رادیکولوپاتی گردن توضیح بدیم با ما همراه باشید.

رادیکولوپاتی

 

رادیکولوپاتی به معنی درگیر شدن ریشه های اعصاب بیرون آمده از نخاع است و میلوپاتی به درگیر شدن خود نخاع میگویند. آرتروز گردن می تواند سبب رادیکولوپاتی یا میلوپاتی گردن شود. البته در اکثر موارد چنین اتفاقی نمی افتد. اما نشانه های مفیدی وجود دارد که هشدار دهنده آن است که ممکن است رادیکولوپاتی یا میلوپاتی ایجاد گردند. بخصوص آنکه برخی از این بیماریها به کندی ایجاد می شوند. اگر دچار گردن درد هستید و با مطالعه مقاله زیر گمان می کنید که ممکن است دارای رادیکوپاتی یا میلوپاتی گردن باشید حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

رادیکولوپاتی گردن

این عارضه وقتی رخ می دهد که ریشه عصب، در جاییکه از نخاع گردنی خارج می شود، تحت فشار باشد یا صدمه ببیند. اگرچه دلایل دیگری نیز برای بروز این بیماری وجود دارند اما شایع ترین دلیلش آرتروز گردن است.

ساییدگی مفاصل اطراف مهره ها و تشکیل برجستگی استخوانی مسیر عبور عصب را باریک می کنند و ممکن است به عصب فشار وارد نمایند. دلیل دیگر این فشار بیرون زدگی دیسک است. وقتی قسمت نرم وسط دیسک از محیط آن بیرون می زند میتواند به اعصابی که از کنار نخاع خارج میشوند فشار بیاورد.

علاوه بر درد گردن، سایر علایم رادیکولوپاتی عبارتند از کاهش حس، گزگز و مور مور شدن، درد و حتی ضعف در قسمتی از دست و بازو که از عصب تحت فشار عصب گیری می نمایند. سایر علائم ذکر شده بجز درد گردن نشانه های اصلی رادیکولوپاتی هستند. ممکن است دردهای تیرکشنده در بازو ایجاد شوند. این علائم معمولا در یک بازو شدید ترند اما ممکن است هر دو بازو را تحت تاثیر قرار دهند. ممکن است درد آنقدر شدید گردد که خواب را مختل کند. مهره های پایینی گردن معمولا بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند و سبب بروز این نشانه ها در بازو می شوند. اما اگر مهره های بالایی درگیر باشند، درد و کرختی در پشت شانه و کنار سر ایجاد می شود.

اگر این نشانه ها را داشته باشید پزشک شما ممکن است به رادیکولوپاتی مشکوک شود و بخواهد که آزمایش های بیشتری بعمل آورد. این آزمایش شامل تصویربرداری ام آر آی است که نشان می دهد آیا ریشه های اعصاب تحت فشارند یا خیر.

درمان بستگی دارد به اینکه فشار مزبور و صدمه چه شدتی داشته باشد. در بسیاری موارد نشانه ها به مرور زمان برطرف می شوند. یک دوره فیزیوتراپی یا استفاده از گردنبند می تواند مفید واقع شود. اما در برخی شرایط، جراحی توصیه می شود که بخاطر رفع فشار روی عصب انجام می گیرد. بسته به مورد، این جراحی ممکن است در مورد دیسک یا خود مهره ها باشد.


بیشتر بخوانید:


 

میلوپاتی گردن

میلوپاتی گردن وقتی رخ می دهد که خود نخاع تحت فشار باشد یا صدمه ببیند. همچنین آرتروز از دلایل شایع این عارضه است، بطوریکه ساییدگی مهره ها می تواند کانالی که نخاع از آن عبور می نماید را باریک کند. بیرون زدگی دیسک گردن نیز می تواند سبب بروز میلوپاتی گردد اگر این بیرون زدگی بطرف وسط کانال مرکزی نخاع باشد. این عارضه ممکن است ناگهانی یه بطور تدریجی رخ دهد. دلایل نادر دیگری نیز برای میلوپاتی گردن وجود دارند. بعنوان مثال، تومور یا عفونتی که بر این بخش از نخاع تاثیر بگذارند.

چون نخاع از گروهی از فیبرهای عصبی ساخته شده است که پیام را از بدن به مغز منتقل می کنند، فشار بر این اعصاب در منطقه گردن می تواند تولید کننده علائمی باشد که ناشی از چند بخش مختلف بدن است. نشانه های میلوپاتی گردن عبارتند از:

  • مشکل در راه رفتن. بعنوان مثال، ممکن است احساس سفتی یا گرفتگی در ساق ها ایجاد شود.
  • اختلال حس و قدرت دست ها. بعنوان مثال، ممکن است لمس و تشخیص اشیاء به روش معمول مشکل باشد و چیزها از دستتان بیفتند.
  • بروز مشکلاتی در رابطه با مثانه. بعنوان مثال، ممکن است برای تخلیه مثانه با مشکل روبرو باشید یا بی اختیاری ادرار داشته باشید.

تصاویر ام آر ای نشان می دهد که آیا نخاع تحت تاثیر قرار گرفته است و آیا برای رفع فشار جراحی لازم است یا خیر.

 

نویسنده: دکتر مهدی دهقانی - متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

آدرس مطب: تهران، بالاتر از میدان ونک، خیابان نگار, ساختمان پزشکان نگار، طبقه همکف

تلفن: 88884489

 نقشه مطب

 ساعت کاری:

 شنبه: 10:30-14                          * برای آشنایی با سوابق علمی دکتر دهقانی کلیک کنید

 دوشنبه: 14-17                           * برای اطلاع از راههای تماس با دکتر دهقانی کلیک کنید

 چهارشنبه: 10:30-16                 * برای عضویت در سامانه پیامکی کلیک کنید

ارسال نظر

Adam : Thanks
1 0
عالیه اطلاعت
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
7 / 10
از 3 کاربر