چکاپ رایگان مغز

 

در مقالات قبلی در مورد تعریف صرع ،  علل ابتلا به آن و  درمان تشنج و صرع صحبت کردیم. حال میخواهیم به سوال مهمی پاسخ دهیم که ذهن تمامی مبتلایان به تشنج را به خود مشغول کرده است: آینده بیماران مبتلا به صرع چگونه است؟

 

میزان موفقیت در درمان تشنج بسته به نوع صرع متفاوت است. برای مثال، اگر هیچ علت زمینه ای برای تشنج شما پیدا نشده باشد ، احتمال زیادی هست که دارو به طور کامل تشنج شما را کنترل کند. ولی کنترل تشنج ناشی از برخی از مشکلات زمینه ای مغز مثل عفونت مغزی معمولا  مشکلتر است.

 

بطور کلی آینده بیماران تشنجی و پیش اگهی  آنها بهتر از چیزی است که اکثریت جامعه تصور میکنند و خوشبختانه در بسیاری از بیماران صرعی که بصورت منظم دارویشان را مصرف می کنند نهایتا بیماری بطور کامل درمان می گردد و داروها قطع میشوند. همچنین برای اینکه تصور بهتری در مورد صرع و تشنج داشته باشید به اعداد زیر توجه نمایید:

  • از هر 10 فرد مبتلا به صرع 5 نفر آنها هیچ تشنجی در طی یک دوره پنج ساله ندارند. بسیاری از این افراد از دارو برای درمان تشنج استفاده میکنند. در برخی از آنها درمان پس از سپری شدن دو سال بدون حمله تشنج توسط پزشک قطع می گردد.

 

  • از هر 10 نفرمبتلا به صرع 3 نفر  ممکن است در یک دوره پنج ساله کمی تشنج داشته باشند، اما اگر دارو مصرف کنند حملات با فواصل بسیار بیشتری اتفاق می افتد.

 

  • بنابراین، در کل، به کمک مصرف منظم دارو، در حدود 8 نفر از 10 فرد مبتلا به صرع به خوبی کنترل میشوند و زندگی خود را بدون هیچ حمله تشنج و یا با حملاتی کم سپری می کنند.

 

  • 2 نفر باقیمانده از هر 10  نفر، علی رغم مصرف دارو، حملات تشنج را تجربه خواهند کرد.

 

 

  • تعداد بسیار کمی از افراد مبتلا به صرع دچار مرگ ناگهانی غیرمنتظره میشوند. علت دقیق این مساله ناشناخته است، اما ممکن است به تغییر در الگوی تنفس و یا ضربان غیر طبیعی قلب در طول حمله تشنج مرتبط باشد. با این حال، این پدیده نادر است و اکثریت قریب به اتفاق افراد مبتلا به صرع پس از هر تشنج به طور کامل بهبود می یابند.

 

اگر بمدت 2 تا 3 سال هیچ حمله تشنجی نداشته باشید، ممکن است پزشکتان تصمیم بگیرد که داروهایتان را قطع نماید. اگر تصمیم به توقف درمان گرفته شود، لازم است دوز دارو بتدریج کاهش یابد که معمولا طی چند ماه صورت می گیرد. شما هرگز نباید مصرف داروی ضد تشنج را بدون مشورت با دکترتان متوقف کنید.

 

 اغلب افراد مبتلا به صرع زندگی کاملی دارند و فعال زندگی می کنند، اما ممکن است بنا به شرایط، برخی از تغییرات در شیوه زندگی آنها ایجاد شود. به عنوان مثال، شما باید برای مدتی رانندگی نکنید. در مورد این تغییرات در سبک زندگی در مقاله دیگری بصورت کامل بحث خواهیم کرد.

 

نویسنده: دکتر مهدی دهقانی - متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

آدرس مطب: تهران، بالاتر از میدان ونک، خیابان نگار, ساختمان پزشکان نگار، طبقه همکف

تلفن: 88884489

 نقشه مطب

 ساعت کاری:

 شنبه: 10:30-14                          * برای آشنایی با سوابق علمی دکتر دهقانی کلیک کنید

 دوشنبه: 14-17                           * برای اطلاع از راههای تماس با دکتر دهقانی کلیک کنید

 چهارشنبه: 10:30-16                 * برای عضویت در سامانه پیامکی کلیک کنید

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
10 / 10
از 1 کاربر