پردازش اطلاعات و شناخت انسان به وسیله‌ی عوامل هیجانی یا عاطفی و عوامل فراشناختی تحت تأثیر قرار می‌گیرد. فراشناخت وظیفه کنترل و تنظیم شناخت ما را بر عهده دارد و به عنوان هرگونه دانش یا فرایندی تعریف شده که در ارزیابی، نظارت یا کنترل شناخت مشارکت دارد. از طرف دیگر، فراشناخت یکی از متغیر های مهمی است که در اختلالات اضطرابی نقش عمده‌ای دارد و در افراد مبتلا به اختلال وسواس آسیب جدی می‌بیند.

اختلال وسواسي- جبري ( Obsessive Compulsive Disorder) يک اختلال رواني مزمن و يکي از ده وضعيت ناتوان‌کننده‌ی پزشکي در جهان است. ميزان شيوع مادام العمر اختلال وسواسي- جبري در جمعيت عمومي نسبتاً ثابت و حدود ۲.۵ درصد تا ۳.۲۹ درصد است.

اختلال وسواس اختلالی مزمن است که بر روابط درون فردی و بین فردی تأثیر می‌گذارد. مشخصه‌ی کليدي و رايج در ميان نشانه هاي اين اختلال، اشتغال هاي وسواسي و رفتارهاي تکراري است. نشانه اصلي وسواس، وجود وسواس هاي فكري و عملي مكرر و ناتوان كننده است.

وسواس هاي فکري به افکار، تکانه‌ها يا تصاوير عود کننده و مداومي اطلاق می‌شود که به صورت ناخواسته و مزاحم تجربه می‌شوند و ناراحتي قابل توجهي را ايجاد می‌کنند که از جمله این افکار تکراری می‌توان به فکر مداوم در مورد افتادن یک اتفاق ناگوار اشاره کرد. در حالی که وسواس هاي عملي شامل رفتارهای تکراري و زمان‌گیر است که افراد براي کاهش اضطراب ناشي از وسواس هاي فکري انجام می‌دهند.

وسواس هاي عملي، رفتارها يا پاسخ هاي ذهني تكراري، قالبي و قصدمندانه اي هستند كه بيمار از نظر ذهني، براي عمل كردن به آن‌ها احساس اجبار می‌کند و غالباً در برابر آن‌ها مقاومت می‌نماید. وسواس هاي عملي اغلب به وسيله وسواس هاي فكري تحريك و ايجاد می‌شوند و چون می‌توانند اضطراب يا آشفتگيِ ناشي از وسواس را، سريع اما گذرا كاهش دهند، تقويت می‌شوند. از وسواس های عملی می‌توان به چک کردن مداوم قفل درب خانه یا شست و شوی مداوم دست‌ها اشاره کرد.

علت وسواس کاملاً مشخص نيست. عوامل ژنتيکي، محيطي و ناهنجاري هاي کارکردي در انتقال دهنده هاي عصبي مغز می‌تواند منجر به وسواس شود. نقايصي در کارکردهاي اجرايي (توجه گزينشي و توجه نگهداري، تصمیم‌گیری، برنامه ريزي، حل مسئله، بازداري پاسخ به محرک هاي نامربوط)، توانايي ديداري فضايي، حافظه کلامي و غيرکلامي در بيماران مبتلا به وسواس يافت شده که با عملکرد های مغز مرتبط است.

درمجموع به نظر می‌رسد که چهار بعد عمده‌ی نشانه هاي وسواس: وارسي کردن، نياز به داشتن تناسب و نظم، وسواس های فکري درباره‌ی پاکيزگي و رفتارهاي مرتبط با احتکار باشد.

افرادي كه بيش از بقيه در معرض اختلال وسواس هستند:

نوجوانان، اشخاصي كه تجربه اتفاقات آسیب‌زا دارند، افرادي كه زايمان سختي داشته‌اند (وسواس بعد از زایمان)، زنان خانه‌دار، مصرف‌کنندگان مواد مخدر، افرادي كه نشانه های افسردگي دارند، افراد با اختلال فوبيا، افراد با اختلال کم‌توجهی ـ بيش فعالي (ADHD) و افرادي كه تاریخچه‌ای از اضطراب دارند و يا افرادي كه به‌طور موروثي این اختلال در خانواده آن‌ها وجود داشته است.

اختلال وسواس در صورت عدم درمان، اثرات منفي قابل‌توجهی را بر زندگي افراد بر جاي می‌گذارد. زيرا مواجهه مداوم با وسواس های فكري و اجبارها در طي روز، موجب آشفتگي فردي و ایجاد اختلال در روابط، شغل و فعاليت هاي روزمره فرد می‌شود.

نویسنده: سهراب راد - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

چنانچه تمایل به انجام QEEG (نقشه برداری مغز)، tDCS (تحریک الکتریکی ترانس کرانیال) و یا سایر اقدامات نوروتراپی دارید، می توانید با اطلاعات بیمارستان فوق تخصصی پیامبران به شماره تلفن زیر تماس گرفته و از نحوه انجام و هزینه آن اطلاع پیدا نمایید.

تلفن اطلاعات بیمارستان فوق تخصصی پیامبران: 02148991600  و 02148991601

آدرس بیمارستان پیامبران: فلکه دوم صادقیه (آریاشهر)، خ آیت الله کاشانی، بلوار اباذر

علائم ام اس خوش خیم چیست؟【جدیدترین درمان】+ ویژگی ها و تشخیص

کلینیک نوروتراپی در تهران【Tdcs】مرکز روانشناس و مشاور

سرگیجه در ام اس چگونه است؟【MS】+ علائم وعلت به وجود آمدن آن

چگونه متوجه بیماری ام اس شویم؟【12 علائم 】+ علل ایجاد

عواقب بیماری ام اس [اثرات MS بر بدن] و عوامل ایجاد کننده ام اس

میزان فلج شدن بیماران ام اس [نشانه های بیماری MS] + درمان ام اس

بیماری ام اس چیست؟【 همه چیز در باره ام اس 】نشانه ها وعلائم آن

عوارض نوروتراپی

هزینه نوروفیدبک【نحوه درمان و تعداد جلسات】 در تهران !!!

معرفی بهترین دکتر مغز و اعصاب【5 مختصص برتر】نورولوژِی در تهران!!

شکل ستون فقرات【انسان سالم】شبیه چیست؟

بهترین پزشکان فوق تخصص ستون فقرات تهران

5 بیمارستان برتر فوق تخصصی ستون فقرات تهران در سال 1399

بهترین کلینیک تخضصصی ستون فقرات و مغز و اعصاب در تهران

بهترین مرکز نوروفیدبک کجاست؟

هزینه نوروفیدبک چقدر است؟

🔴 نقشه مغزی در پانیک!

تحریک الکتریکی ترانس کرانیال (tDCS) چیست؟

روش انجام QEEG (نقشه برداری مغز)

کاربردهای QEEG (نقشه برداری مغزی):

نقشه برداری مغز (QEEG) چیست؟

چه افرادی از درمانهای نوروتراپی سود می برند؟

نوروتراپی چیست؟[روش نوین درمان مغز] + مزایای نوروتراپی بر مغز

درباره کلینیک نوروتراپی دکتر دهقانی در بیمارستان پیامبران