نوروفیدبک و درمان اتیسم

اختلال اتیسم شامل طیفی از بیماریهای عملکردی مغزی است که از شدت خفیف تا شدید میتواند متفاوت باشد. علائم اتیسم از اوایل کودکی مشخص شده و بر ارتباطات اجتماعی، فردی و گفتاری اثر میگذارد. مبتلایان به اتیسم خفیف غالبا عملکرد مطلوبی دارند و ممکن است هرگز شناخته نشوند. اما در موارد شدید زندگی خود کودک و خانواده کاملا تحت تاثیر قرار میگیرد و مختل میشود.

اختلال اتیسم درمان قطعی ندارد. روشهای مختلفی برای کمک به این افراد وجود دارد که درمان به روش نوروفیدبک، یکی از بهترین گزینه ها است. نوروفیدبک باعث تقویت عملکرد شناختی مغز گردیده و به مبتلایان به اتیسم و آسپرگر کمک میکند.

نوروفیدبک چیست؟

نوروفیدبک یک روش درمانی بدون دارو برای اصلاح عملکرد مغز است. در این روش فرد روی یک صندلی راحت و در مقابل مانیتور می نشیند و به تصاویر پخش شده نگاه میکند. الکترودهایی روی سر او متصل میشود که فقط وظیفه دریافت امواج مغزی را دارد و هیچگونه اشعه یا موجی ندارد. نحوه پخش فیلم در مانیتور توسط دستگاه نوروفیدبک تنظیم میشود و بگونه ایست که وقتی مغز امواج خوب تولید میکند، به فرد پاداش داده شود. برای توضیحات بیشتر می توانید مقاله  نوروفیدبک چیست؟  را بخوانید.

آیا نوروفیدبک بر اتیسم اثر دارد؟

مقالات زیادی به بررسی اثر نوروفیدبک در بهبود علائم اتیسم پرداخته اند و نتایج بسیار خوبی منتشر شده است. در روش نوروفیدبک پزشک بررسی میکند که فرد مبتلا به اتیسم در کدام عملکردهای مغزی نیاز به تقویت دارد و جلسات را برحسب آن پروتکل نویسی می نماید. درمان نوروفیدبک یک درمان کاملا طبیعی است. یعنی ریشه مشکلات درون مغز مشخص گردیده و یک درمان بدون عارضه و با اثربخشی ماندگار جهت اصلاح این مشکلات انجام میگردد.

نوروفیدبک چه اثری بر اتیسم دارد؟

برحسب اینکه فرد مبتلا به اتیسم دچار چه علائمی باشد، پروتکلهای مختلف نوروفیدبک بکار میرود تا عملکرد منطقه مربوطه در مغز اصلاح گردد. علائم بیمارران اتیسم متفاوت است:

حرکات تکراری: ایجاد حرکات و صداهای تکراری در افراد اتیسم رایج است. علت این مشکل غالبا این است که محرک های حسی بسیار شدید و اذیت کننده درک میگردد. نوروفیدبک میتواند عملکرد قشر حسی را آرام و ملایم نماید. وقتی بیمار آرامتر گردد، محرک های محیطی کمتر آزاردهنده میشود و حرکات تکراری کاهش میابد.

واکنشهای هیجانی انفجاری: این واکنشها معمولا وقتی ایجاد میگردد که فرد احساس در هم شکسته شدن دارد. علت این ماجرا این است که مغز نمی داند چطور حجم زیاد اطلاعات ورودی را پردازش نماید. نوروفیدبک به کنترل هیجانات در مغز کمک کرده و قدرت پردازش را بیشتر می نماید. لذا مغز را آرام مینماید و جلوی واکنشهای انفجاری را میگیرد.

مشکلات تکلمی: نوروفیدبک میتواند عملکرد آن نواحی مغزی که مسوول پردازش اطلاعات ورودی و ایجاد پاسخ است را تقویت کند. بنابراین جلسات نوروفیدبک کمک میکند تا فرد مبتلا به اتیسم راحت تر بتواند در گفتگوها شرکت کرده و پاسخ منطقی بدهد.

عدم تحمل تغییرات: طی درمان نوروفیدبک مغز قابلیت بیشتری برای پردازش اطلاعات پیدا میکند و لذا وقتی اتفاق جدیدی پیش میاید، راحت تر می تواند با آن برخورد نماید.

بیشفعالی: حین نوروفیدبک مغز آرامتر میشود و راحت تر استرس را تحمل مینماید. لذا جلوی بیشفعالی این کودکان گرفته میشود.

اضطراب: همانگونه که در مورد علایم قبلی مشاهده کردید، بسیاری از علائم اتیسم ریشه در اضطراب دارد. نوروفیدبک با کاهش اضطراب این افراد، حال بیمار را بهتر مینماید.

تعداد جلسات نوروفیدبک

برای درمان اختلال اتیسم معمولا به بیشتر از 40 جلسه درمان نوروفیدبک نیاز است. فاصله بین جلسات به دو الی سه بار در هفته محدود است. انجام سریعتر جلسات کمک بیشتری نمی کند و توصیه نمی گردد. برای اینکه بدانید در یک جلسه نوروفیدبک چه اتفاقی می گذرد، به این مقاله مراجعه نمایید.

هزینه درمان نوروفیدبک:

در مورد هزبنه درمان به روش نوروفیدبک یک مقاله کامل نوشته ایم که در این لینک موجود است. البته این هزینه فقط یکبار صرف میشود و سپس از اثرات ماندگار آن بهره مند خواهید شد.

برای درمان نوروفیدبک در مراکز دکتر دهقانی، با تلفنهای زیر تماس بگیرید:

تلفن مطب دکتر دهقانی:

تلفن نوروتراپی بیمارستان پیامبران: