چکاپ رایگان مغز

 

در مقالات قبلی در مورد تشنج و صرع و تعریف آنها صحبت کردیم. همچنین در مورد علل ابتلا به صرع و عواملی که میتواند یک حمله تشنج را تحریک کند بحث نمودیم. در این مطلب میخواهیم در مورد روشهایی که پزشک به کمک آنها میتواند بیماری صرع را تشخیص دهد بپردازیم.

 

اگر شما دچار تشنج و یا رویداد مشابه شوید، باید به دکتر مراجعه کنید. گاهی اوقات برای پزشک دشوار است که تایید کند شما دچار تشنج شده اید. مهم ترین مطلب برای کمک به تشخیص پزشک، شرح دقیق آن چیزی است که رخ داده است. اگر بیمار و اطرافیانش بتوانند برای پزشک بخوبی توضیح دهند که چه اتفاقی افتاده است و قبل و بعد از حمله وضعیت بیمار چطور بوده است و حین حمله بیمار دچار چه رفتارهایی شده است، میتوانند کمک مهمی به تشخیص بیماری نمایند.

 

بنابراین، مهم است که دکتر توصیف دقیقی از آنچه در طول این رویداد رخ داده است، داشته باشد. ممکن است کسانی که شاهد تشنج بوده اند قادر به توصیف دقیق تر آنچه در طول تشنج اتفاق افتاده است، باشند.  مخصوصا در موارد مشکوک اگر یک نفر از همراهان بتواند با گوشی موبایل از بیمار در حال تشنج فیلمبرداری کند و آنرا به پزشک نشان دهد، تشخیص نوع حمله بسیار دقیق تر خواهد بود.

 

علاوه بر توصیف حمله بیمار توسط خودش و همراهان، آزمایشهایی مانند اسکن مغز، نوار مغز (EEG)  و آزمایش خون ممکن است به تشخیص این بیماری کمک کند:

 

 اسکن مغز: که معمولا ام ار آی و یا سی تی  اسکن است، ساختار بخش های مختلف مغز را نشان می دهد. این بررسی در برخی از بیماران تشنجی انجام می شود و در مواردی که علت تشنج سکته مغزی یا تومور و ... است به تشخیص کمک می کند.  

 

 نوار مغز (EEG): نوار مغز در بیماریهای مغز و اعصاب کمک مهمی به تشخیص میکند و یکی از مهمترین کاربردهای نوار مغز در تشخیص تشنج است. این آزمون برای ثبت فعالیت الکتریکی مغز است. چسب های ویژه ای در نقاط مختلف پوست سر قرار می گیرد و آنها را به دستگاه  نوار مغز متصل می کنند. با این روش پیام های الکتریکی کوچکی که توسط مغز داده می شود ثبت میگردد و الگوی انها بر روی کاغذ یا کامپیوتر رسم می شود. این آزمایش بدون درد است.

 

 آزمایشخون و آزمایش های دیگر ممکن است درخواست شود تا سلامت کلی بدن بررسی شود. با این آزمایشها میتوان بعضی از علل احتمالی تشنج را بررسی کرد.

 

این بررسی ها ممکن است یه تشخیص این مساله کمک کند که ایا  رویداد پیش آمده تشنج بوده و یا ناشی از چیز دیگری بوده است. تشخیص بیماری صرع بدنبال فقط یک نوبت تشنج غیر معمول است. چرا که تعریف صرع روی دادن بیش از یک حمله تشنج است. به همین دلیل پزشکتان ممکن است قبل از تشخیص قطعی صرع به شما بگوید که صبر کنید و ببینید که ایا دوباره حمله ای اتفاق می افتد یا نه.

 

نویسنده: دکتر مهدی دهقانی - متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

آدرس مطب: تهران، بالاتر از میدان ونک، خیابان نگار, ساختمان پزشکان نگار، طبقه همکف

تلفن: 88884489

 نقشه مطب

 ساعت کاری:

 شنبه: 10:30-14                          * برای آشنایی با سوابق علمی دکتر دهقانی کلیک کنید

 دوشنبه: 14-17                           * برای اطلاع از راههای تماس با دکتر دهقانی کلیک کنید

 چهارشنبه: 10:30-16                 * برای عضویت در سامانه پیامکی کلیک کنید

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
7 / 10
از 3 کاربر