ضربه به سر

برای هر شخصی ممکن است این اتفاق رخ دهد که به علت سهل انگاری، وقوع پیوستن یک سانحه یا تصادف ضربه ای به سرش وارد شود. ضربه های وارد شده به سر شخص ممکن است خود را با برامدگی های جزئی، کبودی و یا حتی شکاف های سطحی تا عمیق همراه باخونریزی نشان دهند. برخی از ضربه های وارده به سر ممکن است به حدی شدید باشند که باعث تکان خوردن مغز فرد شکستگی جمجمه و یا حتی خونریزی داخلی مغزی و آسیب دیدگی مغزی در شخص شوند. ضربه سر یکی از جمله آسیب های بدنی می باشد که دارای پهنای گسترده ای از آسیب ها می باشد.

می توان اینطور گفت که بسیاری از ضربه هایی که به سر وارد می شود جدی نبوده و حتی عوارضی را نیز برای شخص در بر نخواهند داشت این در حالی است که در صورت اصابت ضربه سنگین به ناحیه سر ممکن است این اتفاق با علائمی ظاهری و بدنی خود را نشان دهد. در صورتی که یک یا تعدادی از علائمی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم نمود در شما و یا فردی که دچار آسیب به سر شده است رخ داد می بایست در کمترین زمان ممکن به یک مرکز درمانی مراجعه نمایید.

بیشتر ضربات به سر جدی و خطرناک نیستند. ضربه خطرناک به سر می‌تواند با برخی علائم همراه باشد. بسیاری از این علائم که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد نشان‌دهنده اختلالات مغزی است. اگر هر یک از این علائم ایجاد شد باید بلافاصله مراقبت‌های پزشکی انجام شود. ما در کلینیک تخصصی مغز و اعصاب دکتر سخابخش اقدامات درمانی جامعی برای همه سطوح و مراحل آسیب‌دیدگی‌های مغزی ارائه می‌دهیم. زمانی که ضربه به سر وارد می‌شود باید بلافاصله اقدامات درمانی فوری انجام شود. این اقدامات درمانی شامل جراحی بسته مغز نیز می‌شود. بیماران باثبات که نیاز به بازیابی عصبی دارند باید به مراکز توان‌بخشی ارجاع داده شوند. توان‌بخشی به نوع و شدت ضربه به سر و اختلال در کارکرد مغز بستگی دارد.

در زیر به انواع مختلف ضربه به سر اشاره شده است

تصادم : در صورتی که ضربه به سر فردی اصابت نموده و شخص هوشیاری خود را از دست داده و پس از مدتی به هوش آید اصطلاحا تصادم برای وی رخ داده است

شکستگی جمجمه : همانطور که از نامش پیداست در پی شکاف برداشتن جمجه شخص این حالت رخ داده که خود شامل چهار بخش شکستگی خطی جمجمه، شکستگی فرو رفته جمجمه، شکستگی دی استاتیک جمجمه و شکستگی قاعده جمجمه می باشد.

هماتوم داخل جمجمه: هماتوم یا ضربه به مغز با توجه به اینکه به چه ناحیه ای از مغز وارد شده است و شدت آن چقدر است از یک طیف ضربات خفیف تا کشنده  درجه بندی می شود که با نام های هماتوم اپیدورال ، هماتوم ساب دورال، کوفتگی یا هماتوم داخلی مغز، آسیب آکسونی پراکنده نام گذاری می شوند.

علل ضربه به سر چیست

علت های وارد شدن ضربه به سر بسیار گسترده می باشد اما یکی از اصلی ترین دلایل وارد شدن ضربه به سر افراد تصادف با موتور و همچنین ضربه به سر راننده و سرنشین های خودرو و همچنین عابرین پیاده می باشد. درگیری های خیابانی، زمین خوردن، سقوط در دیگر مواردی است که به عنوان علل ضربه به سر شناخته می شوند.

دلایل کبودی و آسیب‌دیدگی‌های داخلی مغز چیست

آسیب دیدگی مغزی می تواند در اثر وارد شدن ضربه مستقیم به سر، تکان دادن های متوالی کودک (در کودک آزادی) ضربات شلاقی وارد شده به راکبان موتور و موجب کبودی مغز و آسیب دیدگی بافت داخلی و عروق خونی آن شود.

علائم ضربه به سر

علائمی که فرد در هنگام اصابت ضربه به سرش می تواند با آنها رو به رو شده و یا آنها را بروز دهد بسیار گسترده می باشد اما به طور عمومی افرادی که ضربه ای به سر آنها وارد شده است علائمی از قبیل برآمدگی، تورم یا کبودی ، شکاف کوچک و سطحی در پوست سر، سر درد، حساسیت به صدا و نور، تحریک‌پذیری، گیجی، سنگینی سر و سرگیجه، اختلالات تعادلی، حالت تهوع، اختلالات حافظه و تمرکز ، تغییر در الگوی خواب، دوبینی، وزوز گوش، تغییر در طمع و مزه در ضربات سطحی و آرام دانست.

همچنین در صورتی که ضربه وارد شده به سر شخص از نوع حاد و سهمگین باشد این امکان وجود دارد که علائمی از قبیل کاهش سطح هوشیاری ، سر درد شدید که برطرف نمی‌شود، حالت تهوع و استفراغ مکرر، از دست دادن حافظه کوتاه مدت ، اختلالات تکلمی، اختلال در راه رفتن، ضعف در یک طرف بدن یا در یک ناحیه از بدن، تعریق، پریدگی رنگ پوست، تشنج، تغییرات خلق‌وخو و تحریک‌پذیری، تخلیه خون یا مایع شفاف از طریق گوش یا بینی، بزرگ‌تر به نظر رسیدن مردمک یک چشم نسبت به چشم دیگر، برش عمیق یا پارگی پوست سر، زخم باز در سر، فرو رفتگی خارجی در سر و کما را از شخص شاهد باشیم.

تشخیص ضربه به سر

مطمئنا بلافاصله پس از سانحه نمی توان تشخیص داد که ضربه به سر شخص وارد شده است یا نه و همچنین میزان و گستردگی آسیب وارده به چه میزان است به همین جهت تنها کاری که می توان در همان لحظات اولیه پس از آسیب انجام داد هوشیار نگهداشتن شخص آسیب دیده، تماس با اورژانس خواهد بود. پس از انجام آزمایش های مربوطه تشخیص ضربه سر و همچنین میزان و مناطق آسیب دیده بر عهده جراح مغز و اعصاب خواهد بود.

علائم ام اس خوش خیم چیست؟【جدیدترین درمان】+ ویژگی ها و تشخیص

کلینیک نوروتراپی در تهران【Tdcs】مرکز روانشناس و مشاور

سرگیجه در ام اس چگونه است؟【MS】+ علائم وعلت به وجود آمدن آن

چگونه متوجه بیماری ام اس شویم؟【12 علائم 】+ علل ایجاد

عواقب بیماری ام اس [اثرات MS بر بدن] و عوامل ایجاد کننده ام اس

میزان فلج شدن بیماران ام اس [نشانه های بیماری MS] + درمان ام اس

بیماری ام اس چیست؟【 همه چیز در باره ام اس 】نشانه ها وعلائم آن

عوارض نوروتراپی

هزینه نوروفیدبک【نحوه درمان و تعداد جلسات】 در تهران !!!

معرفی بهترین دکتر مغز و اعصاب【5 مختصص برتر】نورولوژِی در تهران!!

شکل ستون فقرات【انسان سالم】شبیه چیست؟

بهترین پزشکان فوق تخصص ستون فقرات تهران

5 بیمارستان برتر فوق تخصصی ستون فقرات تهران در سال 1399

بهترین کلینیک تخضصصی ستون فقرات و مغز و اعصاب در تهران

بهترین مرکز نوروفیدبک کجاست؟

هزینه نوروفیدبک چقدر است؟

🔴 نقشه مغزی در پانیک!

تحریک الکتریکی ترانس کرانیال (tDCS) چیست؟

روش انجام QEEG (نقشه برداری مغز)

کاربردهای QEEG (نقشه برداری مغزی):

نقشه برداری مغز (QEEG) چیست؟

چه افرادی از درمانهای نوروتراپی سود می برند؟

نوروتراپی چیست؟[روش نوین درمان مغز] + مزایای نوروتراپی بر مغز

درباره کلینیک نوروتراپی دکتر دهقانی در بیمارستان پیامبران