درمان سکته مغزی

حتما تابحال زیاد شنیده اید که فردی به دلیل بروز سکته مغزی جان خود را از دست داده است.اطلاع از روش های درمان سکته مغزی بسیار مهم است. سکته مغزی در چند دهه گذشته توانسته جان تعداد زیادی از مردم را تنها در کشور ایران بگیرد. جالب است بدانید سکته مغزی سومین عامل مرگ و میر در سراسر جهان میباشد چرا که راه های پیشگیری و درمان سکته مغزی بسیار محدود هستند.سکته مغزی زمانی رخ میدهد که خونرسانی به قسمتی از مغز دچار اختلال شود. سکته مغزی میتواند فرد را در خطر مرگ قرار داده و یا باعث فلج شدن بخشی از بدن شود که در این صورت باید به دنبال راه های درمان سکته مغزی باشیم. بروز سکته مغزی با علائمی همراه خواهد بود که در ادامه به آنها اشاره خواهیم نمود. از جمله علائم سکته قلبی باید به ضعف و کرختی برخی از اعضای بدن مانند دست، پا و صورت در یک سمت بدن اشاره نمود. در موارد حاد تر علائم سکته مغزی خود را با فلج کامل اعضای نام برده شده نشان خواهند داد. فرد ممکن است بعد ار بروز سکته مغزی تعادل خود را در راه رفتن از دست بدهد. اختلال در تکلم، بروز اشکال در بلع، کرختی و سوزش قسمت های مختلف بدن،‌ دو بینی و همچنین تاری دید، از بین رفتن حافظه کوتاه و بلند مدت، سر درد های شدید و همچنین ناگهانی، سرگیجه های بی علت، بی اختیاری در مدفوع و ادرار، مشکل در یافتن کلمات برای بیان کردن آن و عدم توانایی در انجام حرکات کوچک از دیگر علائم سکته مغزی هستند. سکته مغزی نوعی از اختلالات مغز و اعصاب محسوب میشود که انواع مختلفی نیز دارد. سکته مغزی هموراژیک و حمله ایسکمیک گذرا از انواع سکته مغزی محسوب میشوند. سکته مغزی هموراژیک زمانی رخ میدهد که یک رگ خونی در مغز پاره شود و خون به بیرون از رگ تراوش کند. البته عوامل مختلفی نیز در بروز این نوع سکته مغزی دخیل هستند. سکته مغزی اسکمیک گذار نیز به دلیل گرفتگی و انسداد رگ های خونی رخ میدهد. این نوع سکته مغزی منجر به بروز آسیب های دائمی به مغز نمیشود اما علائم آن برای چند ساعت به جای خواهند ماند. در صورت بروز حمله اسکمیک گذار به هیچ عنوان نباید از آن چشم پوشی کرد و بعد از وقوع آن باید به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمود تا نسبت به تشخیص پزشک روند درمان سکته مغزی شروع شود.

درمان سکته مغزی باید از همان ساعت ها و حتی ثانیه های اول شروع شود زیرا در صورتیکه اکسیژن رسانی به مغز به صورت مداوم انجام نشود میتواند اوضاع را از آنچه که هست بدتر و وخیم تر کند. برای شروع درمان سکته مغزی معمولا پزشک ابتدا عکس برداری از ناحیه سر که با دستگاه سی تی اسکن انجام میشود را تجویز مینماید. متخصص مغز و اعصاب با بررسی عکس های گرفته شده با این دستگاه میتواند نوع سکته مغزی را تشخیص داده و داروهای مناسب را تجویز نماید.

توجه داشته باشید که درمان سکته مغزی به دلیل حساسیت بالایی که دارد باید توسط بهترین متخصص مغز و اعصاب انجام شود. دکتر مهدی دهقانی بهترین متخصص مغز و اعصاب در تهران است که تجربه سالها درمان سکته مغزی را در کارنامه خود دارد.