درمان فراموشی

برخی تصور میکنند که از دست دادن حافظه یا فرآموشی تنها مربوط به افراد سالخورده میشود ولی این مشکل در هر رده سنی نیز ممکن است رخ دهد. عواملی وجود دارند که باعث میشوند فرد در هر سنی که باشد به از دست دادن حافظه یا فرآموشی مبتلا شود. دلایلی که باعث از دست دادن حافظه یا فراموشی میشوند را میتوان خستگی و خواب کم، سکته مغزی و آسیب های وارد آمده به سر، کمبود ویتامین ۱۲، مشکلات تیروئیدی، اختلالات موجود در کلیه، اختلالات کبدی، بارداری، یائسگی، عفونت، سکته مغزی، حملات ایسکمیک گذرا، تومور مغزی، آپنه خواب و افزایش سن نام برد.

از دست دادن حافظه (فراموشی) خود را با علائمی بروز میدهد که این علائم میتواند حتی توسط بستگان و افراد معمولی نیز قابل تشخیص باشد. یکی از عواملی که باعث میشود تا پزشک به از دست رفتن حافظه فرد پی ببرد حواس پرتی  میباشد. حواس پرتی که در هر سنی ممکن است بروز کند یکی از مهمترین نشانه های از دست دادن حافظه و فراموشی است. افرادی که به حواس پرتی دچار میشوند از افرادی هستند که در یک زمان بر روی چندین موضوع تمرکز میکنند. تمرکز کردن بر روی چندین موضوع در یک زمان باعث میشود تا مغز تحت فشار قرار گیرد و فرد با گذشت زمان به حواس پرتی دچار شود.

از جمله علائم تشخیصی از دست دادن حافظه و فراموشی را باید بروز مشکل در قابلیت طبیعی حافظه دانست. حتما تا بحال افراد زیادی را دیده اید که در عرض مدت ۲۰ دقیقه میتوانند مطالب را به خوبی به ذهن خود بسپارند و یاد بگیرند اما برخی افراد نیز وجود دارند که برای یادگیری همین مطالب به ۳ ساعت زمان نیاز دارند که این موضوع از دست دادن حافظه تدریجی را آشکار میسازد.

اختلال شناختی خفیف از علائم از دست دادن حافظه و فراموشی است که به مرور آشکار میشود. عملکرد حافظه در این حالت تا حد زیادی ضعیف میشود و فرد قادر به شناسایی و تشخیص افراد پیرامون خود و  همچنین اشیا نیست. این حالت اگر ادامه دار باشد ممکن است فرد در سنین بالا به بیماری آلزایمر مبتلا شود.

درمان فراموشی و از دست دادن حافظه نیز با روش های تقویت حافظه امکان پذیر است. پزشک متخصص مغز و اعصاب با تشخیص نوع بیماری فرد اقدام به تجویز دارو و روش های درمانی غیر دارویی مینماید که میتواند حافظه فرد را به مرور تقویت کند. تشخیص و درمان فراموشی و از دست دادن حافظه بهتر است توسط یک پزشک متخصص مغز و اعصاب با تجربه انجام شود تا بتواند بهترین روش های درمانی را تجویز نمایدد دکتر مهدی دهقانی بهترین متخصص مغز و اعصاب در تهران است که یکی از تخصص های وی درمان فراموشی و از دست دادن حافظه میباشد و اگر شما هم از این بیماری رنج میبرید میتوانید روند درمانی خود را تحت نظر این پزشک متخصص آغاز نمایید.