تومورها

تومورها به توده غیر طبیعی در مغز گفته میشوند که میتوانند در بخشی از مغز جای خوش کنند و مشکلاتی را برای فرد مبتلا به وجود آورند. تورمورها  به دو دسته بد خیم و خوش خیم تقسیم میشوند که تومور بد خیم همانطور که از نامش نیز پیداست از بدترین نوع تومور محسوب میشود. محل رشد تومورهای مغزی الزاما در مغز نیست بلکه ممکن است در قسمت دیگری از بدن بوجود آمده و به مرور به بخش مغز گسترش پیدا کند. تومورهای مغزی انواع مختلفی دارند: نوروم آکوستیک، استروسیتوما، متاستاز مغزی، کارسینوما، گلیوبلاستوما، امبریونال، گلیوما، مدولوبلاستوما، منینگیوما، تومورهای مغزی کودکان و تومورهای هیپوفیز.زمانی که یک تومور در مغز شکل میگیرد با علائمی خود را بروز میدهد که مهمترین علامت آن سر درد میباشد. سر دردی که با تومورها خود را نمایان میکنند با دیگر سردرد ها متفاوت هستند. سردردهایی که با تومورها به وجود می آیند بسیار شدیدتر از سردرد های معمولی هستند و زمان ماندگاری آنها نیز طولانی تر است.

از علائم رایج تورمورهای مغزی میتوان به سر درد هایی که به مرور تشدید میشوند، حالت تهوع، مشکلات بینایی که خود را به صورت تاری و یا دو بینی نشان میدهند، کاهش حس لامسه، بوجود آمدن مشکل در تعادل، مشکلات گفتاری، ایجاد سر در گمی در امور روزمره،‌ تغییر شخصیت یا رفتار، تشنج و مشکلات شنوایی اشاره نمود.

برای اینکه پزشک متخصص مغز و اعصاب بتواند تومور موجود در مغز فرد و همچنین نوع آن را تشخیص دهد  ابتدا معاینه کاملی را بر روی فرد انجام میدهد. در معاینه ای که توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب انجام میشود بینایی، شنوایی، تعادل،‌ هماهنگی، عکس العمل و همچنین قدرت فرد مورد بررسی قرار میگیرند و در صورتیکه پزشک از تجربه بالایی برخوردار باشد بواسطه این معاینات میتواند به وجود تومور و همچنین نوع آن پی ببرد.

پزشک متخصص مغز و اعصاب بنا به تشخیص خود میتواند از تصویر برداری نیز برای معاینه و تشخیص تومور کمک بگیرد. از جمله آزمایشات تصویر برداری که میتواند برای تشخیص تومور و همچنین تشخیص انواع اختلالات مغز و اعصاب مورد استفاده قرار بگیرد آزمایش ام آر آی است. پزشک برای درمان تومورها نسبت به نوع آن میتواند از روش های دارویی،‌شیمی درمانی، رادیوتراپی، پرتودرمانی و همچنین جراحی کمک بگیرد.

دکتر مهدی دهقانی به عنوان بهترین متخصص مغز و اعصاب در تهران  فعالیت مینماید و تا کنون بیماران زیادی را که به تومور و اختلالات عصبی مبتلا بوده اند را  با بهترین روش های روز دنیا درمان نموده است.