چکاپ رایگان مغز

 

وسواس یک بیماری اعصاب است که باعث میشود افکار تکراری به ذهن فرد وارد شود و بعضا او را مجبور کند که کارهای تکرری انجام دهد. مثلا در طول روز دائما فکر بیمار مشغول این است که تمام وسایل اطراف او کثیف هستند و این افکار باعث میشود که او دائم مشغول تمیز کردن دور و بر خود باشد. این بیماری اذیت زیادی به فرد وارد میکند و وقت زیادی از او را تلف مینماید.

هرچه زودتر بدنبال درمان وسواس بروید، نتیجه ی بهتری می گیرید. درمان زودتر علایم بیماری را کم میکند و نمی گذارد که به زندگیتان آسیبی وارد شود. متاسفانه بسیاری از بیماران مبتلا به وسواس قبل از اینکه به تشخیص درست برسند، مدتها به پزشکان مختلف مراجعه کرده اند.

 

شروع درمان:

بسته به شدت علایم شما ممکن است پزشکتان فقط انجام مشاوره را به شما پیشنهاد دهد و یا همزمان برایتان دارو هم تجویز کند.

 

مشاوره: یکی از بهترین روشهای رفتار درمانی در وسواس روش "مواجهه-جلوگیری از پاسخ" است. در این حالت شما باید خود را در معرض چیزی که نگرانتان میکند قرار دهید، مثلا چیزی که فکر میکنید آلوده است، و بعد جلوی پاسخ دادن به آن محرک ررا بگیرید، مثلا دست خود را نشویید. ممکن است درمانگر از شما بخواهد که لیستی از چیزهایی که شما را نگران میکند بنویسید و جلوی هر کدام علامت بزنید که تا چه حد برایتان نگران کننده است. بعد درمانگر از شما میخواهد مواجهه را ابتدا از چیزهایی شروع کنید که نگرانی کمتری برایتان ایجاد میکند و بتدریج با ادامه تمرینات سراغ مواجهه با چیزهاایی بروید که نگران کننده تر است.

 

دارو درمانی: پزشکتان ممکن است درمان را با داروهای ضد افسردگی نظیر فلوگزتین یا کلومی پرامین شروع کند. عملکرد این داروها توسط تنظیم مواد شیمیایی داخل مغز بخصوص سروتونین است. معمولا در عرض یک الی سه هفته از شروع درمان احساس میکنید بهتر شده اید ولی برای نتیجه گیری بیشتر ممکن است 3 ماه زمان لازم باشد. اگر در مورد دارویتان سوالی داشتید و یا احساس کردید 3 هفته بعد از شروع درمان هنوز نتیجه ای نگرفته اید، با پزشک خود مشورت کنید. در این حالت ممکن است پزشک داروی شما را عوض کند و یا مقدار آنرا قویتر نماید.

 

ادامه ی درمان وسواس:

ادامه ی درمان شامل تنظیم مقدار دارو و بررسی اثربخشی آن است. ممکن است پزشکتان بخواهد حداقل 3 ماه شما را روی یک نوع درمان نگه دارد و بعد اگر پاسخ مطلوب ندید آنرا عوض کند. طول مدت درمان ممکن است یک سال یا بیشتر طول بکشد. برای مشاوره و رفتار درمانی هم معمولا بین 13 تا 20 جلسه مشاوره لازم است تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

 

نویسنده: دکتر مهدی دهقانی - متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

آدرس مطب: تهران، بالاتر از میدان ونک، خیابان نگار, ساختمان پزشکان نگار، طبقه همکف

تلفن: 88884489

 نقشه مطب

 ساعت کاری:

 شنبه: 10:30-14                          * برای آشنایی با سوابق علمی دکتر دهقانی کلیک کنید

 دوشنبه: 14-17                           * برای اطلاع از راههای تماس با دکتر دهقانی کلیک کنید

 چهارشنبه: 10:30-16                 * برای عضویت در سامانه پیامکی کلیک کنید

 
 

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
10 / 10
از 1 کاربر