چکاپ رایگان مغز

 

پیری بخشی از زندگی است، اما راه های فراوانی وجود دارد که بتوانید به حفظ هوشیاری و حافظه خود کمک کنید.

1. برخیزید و پیش روید

بطور منظم ورزش کنید. این بهترین کاری است که به شما در پیشگیری از کاهش حافظه مرتبط با افزایش سن کمک می کند. تحرک، جریان خون را به مغزتان افزایش می دهد و به سلول های عصبی آن بخش از مغز که حافظه را کنترل می نمایند کمک میکند.

اگر در حال حاضر فعال نیستید، با پزشکتان مشورت کنید تا مطمئن شوید که آیا کاری هست که نباید انجامش دهید یا خیر. سپس شروع به فعالیت کنید. معمولا ورزش های آبی خیلی خوب هستند چرا که انجامش برای مفاصلتان ضرری ندارد.البته شما می توانید بخاطر قلب و ریه هایتان به تمرینات بدنی در هوای آزاد هم بپردازید. سعی کنید حداقل 30 دقیقه در روز و 5 روز در هفته ورزش هوازی انجام دهید.

2. بخاطر مغزتان درست غذا بخورید

بهترین رژیم های غذایی برای مغز برای قلبتان هم مفید هستند. اگر قلب شما سالم نباشد و خون و اکسیژن را به مغزتان پمپ نکند، تاثیر منفی بر سلامتی مغزتان خواهد داشت.

  • پس، به سبزیجات و میوه رو آورید.
  • بجای دانه های فرآوری شده و تصفیه یافته از غلات کامل استفاده کنید.
  • مصرف چربی های ترانس و اشباع شده ناسالم را کاهش دهید.
  • از غذاهای پروتئینی کم چرب مانند ماهی، جوجه بدون پوست یا سینه بوقلمون، برش های بسیار نازک گوشت، و انواع حبوبات استفاده کنید.

میوه ها و سبزیجات بسیار مفیدند زیرا سرشار از آنتی اکسیدان هستند، که از شما در برابر آسیب مغزی محافظت می کنند. از سبزیجات برگ سبز غنی از آنتی اکسیدان، دانه ها، و انواع گوجه فرنگی استفاده کنید.

3. ذهنتان را به فعالیت وادارید

جدول کلمات متقاطع، سودوکو، بازی های کامپیوتری  و یا ماهجونگ (نوعی بازی چینی)، هر گونه تمرین ذهنی سلامتی مغز را حفظ می کند.

شخصا مردم را تشویق می کنم که به فعالیت های جدیدی بپردازند که محرکند، آن ها را درگیر می کنند، و وادارشان می سازد که از بخش های دیگری از ذهن خود استفاده کنند که در کار از آنها کمتر استفاده می کنند.

فعالیت هایی را بیابید که چالش برانگیز و مفرح اند. فعالیت هایی که انگیزه لازم را برای انجام هر روزه شان به شما می دهند. سعی کنید زبان جدیدی یاد بگیرید یا ساز جدیدی بنوازید. به ادامه تحصیل بپردازید یا به کلاس یوگا بروید. انجام ورزش ذهنی هم همانند ورزش بدنی وقتی راحت تر خواهد بود که از آن لذت ببرید.

4. اجتماعی باشید

سعی کنید بخشی از جامعه خود باشید. این کار شما را وادار به ارتباط و فعالیت می کند، و سبب می شود فکر کنید، صحبت کنید، بخندید، و برنامه ریزی کنید. همه این ها راه های مهمی برای چالاکی ذهنتان هستند.

مطالعات نشان می دهند که افراد بالای 50 سال که پیوندهای قوی با خانواده، دوستان و گروه های اجتماعی دارند کمتر از کسانی که منزوی ترند دچار کاهش حافظه می شوند. اجتماعی بودن تنها دلیل این اتفاق نیست، ولی دلیل خوبیست تا به جمع دوستان بپیوندید و با آنها ورزش کنید، به کار داوطلبانه بپردازید، یا با آن ها شام بخورید. یا اینکه می توانید به فعالیت های جدیدی بپردازید تا روابط جدیدی برقرار سازید. هر قدر فعال تر باشید، مغزتان بهتر کار می کند.

5. خوب بخوابید

هر قدر مسن شوید خوابیدن سخت تر می شود. اما وقتی مغزتان استراحت نکند، در تمرکز و یادآوری دچار مشکل می شوید. پس سعی کنید هر شب حداقل 7 الی 8 ساعت بخوابید. عادت کنید هر روز در یک زمان مشخص به بستر بروید و از خواب برخیزید. همچنین قبل از رفتن به رختخواب عادت آرامش بخشی برای خود ایجاد کنید. اگر چرت نیمروز دارید، سعی کنید مدتش کوتاه بوده و بیش از 30 تا 60 دقیقه نباشد. بعد از 4 بعد از ظهر نخوابید، چون خوابیدن در شب را برایتان مشکل می کند. اگر از داروی خواب آور استفاده می کنید، باید بدانید که ممکن است شما را در روز بعد سست کند و سبب کاهش حافظه شود.

6. با استرس مقابله کنید

وقتی هیجان زده یا تحت فشارید، در بدنتان هورمون های استرس تولید می شود که البته در موقع لزوم مفیدند. لیکن وجود سطح بالای این هورمون ها به مدت طولانی به حافظه شما صدمه می زند. وقتی دچار استرس می شوید، راهی بیابید که به شما آرامش ببخشد، مثلا یوگا، تای چی، تنفس عمیق، صحبت کردن با یک دوست، یا مدیتیشن.

7. حیله های حافظه را فراگیرید

این راهبردها به شما در یادآوری کمک می کنند، خواه یافتن سوییچ اتومبیل تان باشد و خواه نام همسایه جدید.

  • به عادات روزمره بپردازید. همیشه وسایل پرکاربرد مانند لیوان، کلید، کیف پول و تلفن را در همان جای همیشگی اش بگذارید.
  • یادداشت کنید. چیزهایی را که لازم است بخاطر داشته باشید، بمحض آنکه به فکرتان رسید، یادداشت کنید. مانند قرار ملاقات ها یا اشیایی که باید از خواربارفروشی بخرید.
  • از زنگ استفاده کنید. ساعت زنگ دار می تواند در رسیدن بموقع به یک مکان یا بخاطر آوردن مصرف دارو به شما کمک کند.
  • برای خود یادداشت های یادآوری کننده بگذارید.

بیاموزید و تکرار کنید. برای بخاطر داشتن نام ها اغلب در گفتگو از آن نام استفاده کنید. سعی کنید آن نام را به تصویری ربط دهید که شما را به یاد آن شخص می اندازد.

 

نویسنده: دکتر مهدی دهقانی - متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

آدرس مطب: تهران، بالاتر از میدان ونک، خیابان نگار, ساختمان پزشکان نگار، طبقه همکف

تلفن: 88884489

 نقشه مطب

 ساعت کاری:

 شنبه: 10:30-14                          * برای آشنایی با سوابق علمی دکتر دهقانی کلیک کنید

 دوشنبه: 14-17                           * برای اطلاع از راههای تماس با دکتر دهقانی کلیک کنید

 چهارشنبه: 10:30-16                 * برای عضویت در سامانه پیامکی کلیک کنید

ارسال نظر

اکرم حدادی : در مورد اشتباه متنی
0 0
در اینجا 7 مورد ذکر شده.اما عنوان شده8 مورد
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
10 / 10
از 2 کاربر