پانیک در لیست اختلالات اضطرابی قرار گرفته است. این بیماری مربوط به سن خاصی نمی شود یعنی در هر سنی امکان اینکه درگیر این بیماری شوید وجود دارد. اما به طور کلی پانیک بین 20 الی 30 سالگی بیشترین احتمال را دارد.

علائم بیماری پانیک

پانیک بیماری است که به صورت حملات اضطراب بروز می کند. نشانه های آن نیز بین 10 الی 60 دقیقه است. هر یک از حملات با احساس شدید اضطراب همراه است. شخص شدیداً ترس و نگرانی دارد. ترس و نگرانی او در مدت چند دقیقه به اوج خود می رسد.

یکی از مهمترین علائم پانیک مربوط به تعریق و گرگرفتگی است. شخص درگیر تپش قلب شدید می شود. بدن او شروع به لرزش می کند و بیقراری به او دست می دهد. او دچار درد سینه و قلب می شود. احساس سرگیجه و عدم تعادل در او ایجاد می شود. او از مرگ ناگهانی می ترسد. از سوی دیگر می ترسد که کنترل روانی خود را از دست دهد. این حملات به طور کلی به صورت چند بار در هفته و یا چند بار در سال متغیر است. در بین حملات شخص همیشه نگران حمله بعدی خواهد بود. همینطور او در این تصور است که نکند درگیر سکته قلبی یا مغزی شود. این نگرانی ها خود سبب بروز حمله های بعدی می شود.

آیا پانیک منجر به مرگ می شود؟

در یک بررسی کلی مشخص شده است که پانیک منجر به مرگ نمی شود. اما اگر علائم آن زیاد باشد با یک سری عوارض مهم همراه است که می بایست ارزیابی شود. یکی از مهمترین عوارض این مشکل مربوط به ترس از محیط است. یعنی شخص از اتوبوس، مترو و سایر مکان های شلوغ می ترسد. او نگران است که در صورت بروز این حمله در مکان های پر ازدحام نتواند فرار نماید. گاه این ترس به قدری شدید است که او به تنهایی از منزل خارج نمی شود. یعنی نیاز به یک شخص است که با او همراه باشد. بسیاری از کسانی که درگیر این بیماری هستند از رفتن به سرکار خودداری می کنند. انجام آزمایشگاه مکرر پزشکی برای اطمینان از سلامت جسمانی بخشی از روال زندگی آنها محسوب می شود.

علت حملات پانیک چیست؟

یکی از مهمترین دلایل بروز حملات پانیک، ارث است. در واقع ارث شانس این بیماری را 6 برابر بیشتر می کند. از سوی دیگر مصرف چای و قهوه و سیگار در افراد مستعد به این بیماری نیز بیشتر خواهد بود. کسانی که درگیر مواد مخدر مثل حشیش و شیشه و سایر محرک ها هستند نیز بیشتر به این بیماری دچار هستند و به طور کلی کنترل بیماری برای آنها بسیار دشوار خواهد بود. بیخوابی یا هراس خوابی از دسته مواردی است که سبب بروز حملات پانیک می شود. از سوی دیگر بیماری جسمانی مثل پر کاری تیروئید و دیابت از دیگر مواردی است که سبب بروز این مشکل می شود.

روش های درمان

در مورد پروسه درمان پانیک شرایط به طور کلی به دو دسته دارویی و غیر دارویی تقسیم می شود. البته بسیاری از پزشکان معتقد هستند که ترکیب روش های دارویی و غیر دارویی می تواند در کنترل این بیماری اثر بخشی بیشتری داشته باشد. به طور کلی برای درمان دارویی از گروه های مختلف دارویی و ترکیب آنان استفاده می شود. گروه های دارویی مثل آلپرازولام و کلونازپام سبب می شود که در ابتدا این بیماری تا حد زیادی کنترل شود اما مصرف این داروها ایجاد وابستگی میکند و لذا فقط باید طبق نظر پزشک و با دئز کم تجویز شده و در اولین فرصت با نظم معین به تدریج کاهش یابد.

از سوی دیگر گروه های داروی فلوکستین و سیتالوپرام نیز در لیست داروهای موثر و مفید قرار گرفته اند و باید به مدت طولانی تر استفاده شوند.

در مورد درمان پانیک به روش دارویی دقت کنید که خطر عود این بیماری در صورتی که به یکباره دارو را قطع کنید بیش از 60 درصد است. بنابراین بسیار مهم است که پس از اینکه حملات پانیک به صورت دقیق کنترل شد و در طی یک الی سه هفته از شروع درمان، حملات کاهش یافت، اقدام به قطع سر خود دارو ننمایید. برای کنترل کامل حملات باید درمان دارویی تا حداقل 6 ماه ادامه داشته باشد. گاه نیز این پروسه تا یک سال پیش می رود. پس از کنترل بیماری مقدار و تعداد داروها کم می شوند اما بهتر است که نظر پزشک در همه شرایط اعمال شود.

درمان پانیک به روش غیر دارویی

یک سری درمانهای غیر دارویی مانند رواندرمانی، آرام سازی بدن توسط تکنیک های مدیتیشن و انجام تنفس شکمی و همچنین درمان پانیک به روش نوروفیدبک وجود دارد که این مشکل را تا حدزیادی کنترل و درمان می کنند.

درمان پانیک با نوروفیدبک

یکی از بهترین درمانهای غیر دارویی برای اختلال پانیک، روش درمان نوروفیدبک است. در این روش مغز ما حین درمان آموزش می بیند که خودش را اصلاح نماید و اضطراب بصورت اساسی و ریشه ای رفع گردد.در این روش هیچ عارضه ای وجود ندارد و تاثیر درمان نوروفیدبک برای پانیک ماندگار است.

آگاهانه تمرین کنید!

یکی از روش هایی است که سبب می شود تا از پانیک در امان باشید این است که یک سری تمرین های خاص را به خوبی دنبال کنید. مثلاً اینکه دانش خود را در زمینه حمله پانیک و اضطراب بسیار افزایش دهید. هرچه بیشتر بدانید قوی تر خواهید بود. بهتر است که تمرین به نفس عمیق کشیدن نمایید. در زمان بروز پانیک نفس عمیق کار دشواری است چون در ناحیه قفسه سینه دچار درد هستید، اما حقیقت این است که تمرین مدام نفس عمیق کمک می کند تا بتوانید با مشکل خود دوست باشید. از سوی دیگر برای مدت مشخص و البته طولانی از سیگار کشیدن، مصرف الکل و کافئین خودداری نمایید.

یک سری مدیتیشن ها وجود دارد که به واسطه یوگا می تواند با برنامه منظمی همراه باشند. در این راستا ماهیچه های بدن شما یاد می گیرند که در برابر وحشت و اضطراب آرام باشند. این رویکرد سبب می شود تا از گرفتگی عضلات در امان باشید. شاید کمی عجیب باشد اما کسانی که درگیر پانیک هستند می بایست از تنهایی دوری کنند نیاز است که روابط خود را با خانواده و دوستان تقویت کنید و سعی کنید همیشه برای خود یک دنیای جالب و پر از هیجان بسازید. دقت کنید که داشتن دوستان خود در این راستا یک نعمت بسیار مهم محسوب می شود.

خواب مناسب

برای درمان پانیک باید همیشه به اندازه کافی بخوابید. خوابیدن به اندازه کافی سبب می شود تا بدن شما بتواند احساس خوبی داشته باشد. این احساس کمک می کند تا خودتان را از شرایط مختلف نجات دهید و به بهترین نحو نیز موقعیت را بسنجید. این بیماری قابل کنترل است.

پانیک چیست؟

قرص نوروفیدبک چیست ؟

ضربه به سر، علائم، عوارض، و روش های درمان

میگرن عصبی چیست؟【علت،علائم،درمان】در سال 2021!

راهکار درمان سردرد میگرنی در منزل【سریع و واقعی】دکتر دهقانی

8 قرص معروف میگرن + معرفی بهترین قرص!!!

ارگوتامین سی چیست؟مقدار و نحوه مصرف+عوارض!!!

میگرن چیست؟ (انواع، علائم، عوارض، درمان)

سردرد میگرنی چیست؟ علایم و راهکارهای درمان

علائم میگرن【15 نشانه شایع!!!】 + راهکار درمان 2021

چگونه با ام اس عمر طبیعی داشته باشیم؟

راهنمای جامع درمان ام اس[در طب مدرن و سنتی]

همه چیز در مورد قرص ریتالین 10 میلی گرم[Ritalin 10mg]+ عوارض و فواید

آتروفی مغز【کوچک شدن مغز】چیست؟ + علل ابتلا و درمان

15 علامت ام اس در خانم ها که نباید نادیده گرفته شود

انقباض عضلات چرا رخ میدهد؟[بررسی دلایل منقبض شدن عضله]

لکه سفید روی مغز نشانه چیست؟ 【دکتر دهقانی】

علائم ام اس خوش خیم چیست؟【جدیدترین راه درمان】+ ویژگی ها و تشخیص

کلینیک نوروتراپی در تهران【Tdcs】مرکز روانشناس و مشاور

سرگیجه در ام اس چگونه است؟【MS】+ علائم وعلت به وجود آمدن آن

چگونه متوجه بیماری ام اس شویم؟【12 علائم 】+ علل ایجاد

عواقب بیماری ام اس【4 عارضه اصلی】 + عوامل ایجاد کننده ام اس

میزان فلج شدن بیماران ام اس [نشانه های بیماری MS] + درمان ام اس

بیماری ام اس چیست؟【 همه چیز در باره ام اس 】نشانه ها وعلائم آن

عوارض نوروتراپی

بهترین دکتر نورولوژی در تهران【5 نورولوژیست برتر】1400

شکل ستون فقرات【انسان سالم】شبیه چیست؟

بهترین پزشکان فوق تخصص ستون فقرات تهران

5 بیمارستان برتر فوق تخصصی ستون فقرات تهران در سال 1399

بهترین کلینیک تخضصصی ستون فقرات و مغز و اعصاب در تهران

بهترین مرکز نوروفیدبک در تهران【+هزینه هر جلسه؟!】

هزینه نوروفیدبک【200,000 تومان】- 02144477467

🔴 نقشه مغزی در پانیک!

تحریک الکتریکی ترانس کرانیال 【tDCS】 چیست؟

روش انجام QEEG 【نقشه برداری مغز】

کاربردهای QEEG【نقشه برداری مغزی】

نقشه برداری مغز 【QEEG】 چیست؟

چه افرادی از درمانهای نوروتراپی【تحریک الکتریکی مغز】 سود می برند؟

نوروتراپی چیست؟【روش نوین درمان مغز】+ مزایای نوروتراپی بر مغز

درباره کلینیک نوروتراپی دکتر دهقانی در بیمارستان پیامبران