میگرن چشمی چیست

میگرن چشمی به نوعی میگرن گفته می شود که سبب می شود تا شخص در چشم خود احساس اختلال دید داشته باشد و به طور کلی سبب علائم بصری می شود. جامعه پزشکی میگرن چشمی را نوعی میگرن می دانند که هم می تواند با سردرد همراه باشد و هم بدون سردرد صورت بگیرد.

اینطور که بررسی ها نشان می دهد در حدود 25 الی 30 درصد از کسانی که درگیر بیماری میگرن چشمی هستند با این "اورا" دست و پنجه نرم می کنند. اورا نوعی اختلالات گذاری دیداری، حسی و زبانی و یا حرکتی محسوب می شود. در صورتی که شخص میگرن چشمی داشته باشد و سردرد نداشته باشد و فقط علائم "اورا" داشته باشد در واقع درگیر میگرن خاموش شده است. این بیماری نسبتا نادر است و در افرادی که سن بالایی دارند بیشتر دیده می شود. البته میگرن چشمی با بیماری میگرن شبکیه شباهتهایی دارد. اما تا حدودی با نوع چشمی متفاوت است و هر یک نیاز به یک سری مراقبت های ویژه دارد.

علایم میگرن چشمی

علائم بیماری میگرن چشمی در بین افراد فرق می کند و به این دلیل نیاز است که شخص با وجود برخی از علائم حتماً به پزشک مراجعه نماید. یکی از علائمی که افراد بسیار از آن صحبت می کنند، دیدن حالت ستاره است به طوری که یک سری خطوط به صورت زیگزاگ و یک سری خطوط در حالت الگوهای مختلف به چشم آنها دیده می شود. گاه این اشکال هیچ نظم خاصی ندارند اما عذاب آور هستند.

از دیگر علائم می تواند به یک نقطه درخشان یا کور اشاره کرد که دقیقاً در مرکز بینایی قرار می گیرد. در واقع این نقطه گاه تا حدی پیش می رود که نیمی از بینایی مختل می شود و فرد می گوید که چیزی جلوی چشمش را گرفته است و احساس خوبی ندارد.

از دیگر علائمی که برای میگرن چشمی دیده می شود لکنت زبان است و یا اینکه شخص نمی تواند کلمات و جملات را به خوبی عنوان نماید. البته که این علائم به ندرت دیده می شود اما از سوی پژوهش های صورت گرفته مشکل در تکلم از مواردی است که برای میگرن های چشمی بسیار دیده می شود و مشکلات خاص خود را دارد.

کسانی که درگیر مشکلات حرکتی هستند یعنی گاه یک مسیر ساده را با تاخیر عبور می کنند و یا کارهای ساده ای که همه از پس بر می آیند برای آنها مشکل می شود. البته این گزینه مربوط به اختلال در مهارت حرکتی است و شخص به نوعی خود در حرکت دچار مشکل می شود.

حساسیت به نور و صدا و بو از علائم هر نوع میگرنی است و برای میگرن چشمی نیز این گزینه دیده می شود. اینکه شخص نسبت به صدا و نور بسیار حساس است و سعی چشم خود با ببندد و به چیزی فکر نکند. این علائم به صورتی است که شخص سریعاً به یک اتاق تاریک پناه می برد.

تهوع و استفراغ از دیگر مواردی است که در خصوص میگرن چشمی دیده می شود اینکه شخص به طور کلی احساس تهوع دارد اما شاید با برگشت غذا همراه نباشد. احساس تهوع به صورتی است که شخص نمی تواند آن را کنترل کند.

احساس بی حس شدن یک سمت از بدن به طوری که انگار بدن قادر به حرکت نیست و یا به نوعی لمس شده است. البته که این موضوع گاه با سوزش همراه است و او حس می کند که از داخل چیزی به عنوان سوزش وجود دارد.

شخص در دو سمت سر خود احساس درد شدید دارد البته این حس در یک سمت سر نیز دیده می شود.

گاه نیز ضربان قلب نامنظم از دیگر مواردی است که سبب میگرن چشمی می شود و درجه بندی خاص خود را دارد.

آیا میگرن چشمی خطرناک است

یکی از مشکلاتی که در میگرن چشمی دیده می شود علامت اختلال بینایی است که برای افراد ترسناک به نظر می رسد.

موضوع دیگر اینکه اگر شخص درگیر میگرن شبکیه باشد احتمال اینکه بر روی یک چشم تاثیر شدید تا حد کوری بگذارد بسیار زیاد است. درمان میگرن اگر به صورت روتین انجام نشود احتمال اینکه شخص سردرد روتین روزانه داشته باشد زیاد است. در صورتی که میگرن چشم با اورا همراه باشد خطر سکته مغزی در بانوان را افزایش می دهد مخصوصاً اگر شخص از داروهای استروژن استفاده می کند و یا سیگار می کشد.

عوارض میگرن چشمی

میگرن خاموش در واقع برخی از علائم بصری میگرن را دارد اما بدون سردرد ایجاد می شود. علائم بصری ناشی از میگرن هم ترسناک است و هم رویکرد ناتوان کننده دارد. اما اینطور که مشخص است اغلب کوتاه مدت است. در صورتی که علائم غیر معمول باشد شاید بین چند ساعت تا چند روز فرد را درگیر کند. در صورتی که شخص درگیر میگرن شبکیه باشد، ممکن است که سردرد او ادامه دار شود و د یک چشم احساس کوری داشته باشد که البته کمتر از یک ساعت طول می کشد.

داروها و روشهای درمان میگرن چشمی

داروی میگرن چشمی متفاوت است و بستگی به میزان علائم و شدت میگرن دارد. اما Erenumab دارویی است که گیرنده پپتید ژنی کلسی تونین را بلوکه می کند و می تواند گزینه خوبی برای جلوگیری از علائم میگرن باشد. همینطور داروهای فشار خون، داروهای صرع، دارو ی افسردگی و هورمون درمانی از دیگر مواردی است که در این زمینه کاربرد دارد و می تواند این میگرن را برطرف سازد. سم بوتولینوم A برای پیشگیری از میگرن مزمن گزینه خوبی است که با عنوان بوتاکس شناخته می شود.

یک سری توصیه های مهم برای درمان میگرن وجود دارد. این که از ماندن زیاد در مقابل صفحه نمایش دوری کنید. بهتر است تکنیک های کنترل استرس را یاد بگیرید. عود سردرد میگرنی نیز میتواند ناشی از استرس باشد. وزن اضافی خود را کاهش دهید. ترک سیگار به میگرن چشمی کمک می کند. ایجاد یک برنامه خواب مناسب نیز اختلالات بیماری میگرن را کاهش می دهد. بهتر است که افراد مصرف کافئین و الکل را کاهش دهند.

اضطراب و استرس برای هر قسمت از بدن یک سم کشنده هستند و پس بهتر است هم از افراد منفی و هم از مکان های منفی دوری کنید و این پروتکل را به خوبی رعایت نمایید تا موفقیت درمان با میگرن چشمی در شما به خوبی پیش برود.

نویسنده: دکتر مهدی دهقانی - متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

آدرس مطب: تهران، بالاتر از میدان پونک، نبش کوچه نهم، پلاک 30 ف طبقه پنجم ، واحد 9

تلفن: 44477467

ساعت کاری:

شنبه: 16 الی 18                         * برای آشنایی با سوابق علمی دکتر دهقانی کلیک کنید

سه شنبه: 16 الی 18                          * برای اطلاع از راههای تماس با دکتر دهقانی کلیک کنید

چهارشنبه:  16 الی 18

برای گردن درد چی خوبه بخوریم؟

بهترین قرص برای درد بازو چیست؟

بهترین پمادها برای گردن درد کدامند

میگرن عصبی چیست؟【علت،علائم،درمان】در سال 2021!

راهکار درمان سردرد میگرنی در منزل【سریع و واقعی】دکتر دهقانی

8 قرص معروف میگرن + معرفی بهترین قرص!!!

ارگوتامین سی چیست؟مقدار و نحوه مصرف+عوارض!!!

میگرن چیست؟ (انواع، علائم، عوارض، درمان)

سردرد میگرنی چیست؟ علایم و راهکارهای درمان

میگرن چشمی چیست؟ علایم عوارض و روشهای درمان

علائم میگرن【15 نشانه شایع!!!】 + راهکار درمان 2021

بهترین قرص گردن درد چیست؟[هر آنچه باید از بهبود گردن درد بدانید]

بهترین روش صحیح خوابیدن برای کمر درد【اصول خوابیدن】رفع و کاهش درد

پیش درآمد (اورای) میگرن: اینستاگرام

سردرد در کودکان: اینستاگرام

پرسش و پاسخ: درد گردن و دیسک گردن

خرافات و واقعیت ها در مورد کمر درد

بهترین قرص برای آرتروز گردن【برترین مسکن 】رفع درد گردن و دیسک!!

گردن درد غیر اختصاصی (شایعترین علت درد گردن)

میلوپاتی گردن【آسیب حاد نخاعی】چیست؟ + علل حاد ضربه اي !!

آرتروز گردن چیست؟

انواع و علل گردن درد چیست؟

نکات مهمی که در مورد سردرد بهتر است بدانید

چه نوع سردردهایی جدی و خطرناک هستند؟

معرفی سردرد های تنشی

تنگی کانال نخاعی در کمر

شایعترین دلایل کمردرد

محل درد در انواع سردرد

سردرد میگرنی چیست؟

چه زمانی برای سردرد میگرنی به پزشک مراجعه کنیم؟

پانیک چیست؟

قرص نوروفیدبک چیست ؟

ضربه به سر، علائم، عوارض، و روش های درمان

میگرن عصبی چیست؟【علت،علائم،درمان】در سال 2021!

راهکار درمان سردرد میگرنی در منزل【سریع و واقعی】دکتر دهقانی

8 قرص معروف میگرن + معرفی بهترین قرص!!!

ارگوتامین سی چیست؟مقدار و نحوه مصرف+عوارض!!!

میگرن چیست؟ (انواع، علائم، عوارض، درمان)

سردرد میگرنی چیست؟ علایم و راهکارهای درمان

علائم میگرن【15 نشانه شایع!!!】 + راهکار درمان 2021

چگونه با ام اس عمر طبیعی داشته باشیم؟

راهنمای جامع درمان ام اس[در طب مدرن و سنتی]

همه چیز در مورد قرص ریتالین 10 میلی گرم[Ritalin 10mg]+ عوارض و فواید

آتروفی مغز【کوچک شدن مغز】چیست؟ + علل ابتلا و درمان

15 علامت ام اس در خانم ها که نباید نادیده گرفته شود

انقباض عضلات چرا رخ میدهد؟[بررسی دلایل منقبض شدن عضله]

لکه سفید روی مغز نشانه چیست؟ 【دکتر دهقانی】

علائم ام اس خوش خیم چیست؟【جدیدترین راه درمان】+ ویژگی ها و تشخیص

کلینیک نوروتراپی در تهران【Tdcs】مرکز روانشناس و مشاور

سرگیجه در ام اس چگونه است؟【MS】+ علائم وعلت به وجود آمدن آن

چگونه متوجه بیماری ام اس شویم؟【12 علائم 】+ علل ایجاد

عواقب بیماری ام اس【4 عارضه اصلی】 + عوامل ایجاد کننده ام اس

میزان فلج شدن بیماران ام اس [نشانه های بیماری MS] + درمان ام اس

بیماری ام اس چیست؟【 همه چیز در باره ام اس 】نشانه ها وعلائم آن

عوارض نوروتراپی

بهترین دکتر نورولوژی در تهران【5 نورولوژیست برتر】1400

شکل ستون فقرات【انسان سالم】شبیه چیست؟

بهترین پزشکان فوق تخصص ستون فقرات تهران

5 بیمارستان برتر فوق تخصصی ستون فقرات تهران در سال 1399

بهترین کلینیک تخضصصی ستون فقرات و مغز و اعصاب در تهران

بهترین مرکز نوروفیدبک در تهران【+هزینه هر جلسه؟!】

هزینه نوروفیدبک【200,000 تومان】- 02144477467

🔴 نقشه مغزی در پانیک!

تحریک الکتریکی ترانس کرانیال 【tDCS】 چیست؟

روش انجام QEEG 【نقشه برداری مغز】

کاربردهای QEEG【نقشه برداری مغزی】

نقشه برداری مغز 【QEEG】 چیست؟

چه افرادی از درمانهای نوروتراپی【تحریک الکتریکی مغز】 سود می برند؟

نوروتراپی چیست؟【روش نوین درمان مغز】+ مزایای نوروتراپی بر مغز

درباره کلینیک نوروتراپی دکتر دهقانی در بیمارستان پیامبران