چکاپ رایگان مغز

 

الگوهای رفتاری مختلف می تواند سبب تغییر در روند زندگی افراد شوند. به این ترتیب افسردگی یا اختلالات روانی کم کم سر باز می کنند. افسردگی روش های مختلفی دارند. اختلال روانی به طور کلی برای افراد منجر به اضطراب می شود.

 

آشنایی با انواع اختلالات روانی منجر به افسردگی

به طور کلی اختلالات روانی سبک های مختلفی دارند. اما اگر پیگیری نشوند منجر به افسردگی و سایر بیماریهای اعصاب می شوند.

1.      اختلالات رشدی عصبی: در مورد این شاخه از اختلالات اعصاب چندین توضیح وجود دارد. مثلاً ناتوانی ذهنی که اغلب قبل از 18 سال بروز داده می شود. این موضوع سبب محدودیت هایی برای عملکرد ذهن و رفتار شخص می شود. آموزش و سنجش به درمان این مشکل کمک می کند. نوع دیگر تاخیر تکاملی است که سبب مشکل در عملکرد گفتاری و شناختی و مهارت های حرکتی می شود.

2.      اختلالات روانی ارتباطی: این دسته از اختلالات روانی اگر به دقت بررسی نشود افسردگی شدید به دنبال دارد. در این دسته توانایی درک و یا استفاده و تشخیص گفتار و زبان با مشکل روبرو می شود. شخص درگیر اختلال در آوای گفتار می شود. لکنت زبانی و اختلال ارتباط اجتماعی نیز در همین دسته قرار دارد. درمان این دسته از اختلالات باید به صورت دوره ای و توسط درمانگر صورت بگیرد.

 

3.      اوتیسم: دسته سوم اوتیسم است که در نهایت به کاهش ارتباطات و تعامل می انجامد. همینطور یک سری محدودیت های بالا برای رفتارهای شخص ایجاد می کند. این اختلال در نهایت علائم خود را نشان می دهد. سبب می شود که در فعالیت های کاربردی نیز نقص ایجاد شود. گفتار درمانی و مربی تمام وقت به درمان اوتیسم کمک می کند.

 

اختلالات روانی مشکل ساز

در بخش قبل سه مورد از اختلالات روانی شایع گفته شد البته افسردگی در همه شاخه ها ورود پیدا می کند اما در این بخش خطرات بیشتر است:

4- بیش فعالی: علائم بیش فعالی معمولا تا 12 سالگی بروز داده می شود. شخص رفتارهای غیر عادی از خود نشان می دهد. این اختلالات روی فعالیت اجتماعی و فردی و تحصیلی و شغلی تاثیر می گذارد. بیش فعالی به طور کلی نیاز به درمانگر کاملاً متخصص دارد و باید کنترل شود. در صورت عدم کنترل منجر به افسردگی نیز می شود.

5- اختلال دو قطبی: افسردگی اصلی ترین مشکل برای کسانی است که درگیر اختلال دو قطبی هستند. این افراد درگیر اختلال نوسانات روحی متعدد می شوند. فرد دوره شیدایی و افسردگی را طی می کند. در دوره شیدایی سرخوش اما زود رنج است. فاز افسردگی کاملاً برعکس است، شخص علاقه ای به انجام هیچ فعالیتی ندارد. گاه احساس گناه و خستگی می کند. روش های درمان اختلال دو قطبی دارو درمانی و تراپی است.

6-  اختلال اضطراب: کسانی که مدام از ترس دائمی و بیش از حد رنج می برند، درگیر نگرانی و اضطراب هستند در نهایت این مشکل را خواهند داشت. ترس یک واکنش عاطفی نسبت به تهدید است. اختلال اضطراب به طور کلی مسائل خاص خود را دارد و ممکن است سبب بروز افسردگی نیز بشود. اگر اضطراب فراگیر باشد نیاز به دارو درمانی است. اگر اضطراب نوعی ترس غیر منطقی باشد سبب بروز مشکلات مشخص در محیط تحصیل و کار و محیط های اجتماعی می شود.

 

 

 

افسردگی را جدی بگیرید!

7- ترس از مکان شلوغ: برخی از افراد از مکان شلوغ ترس دارند. طوری می ترسند که فرار از محیط شلوغ برایشان دشوار است. در واقع درگیر حمله عصبی می شوند. این موضوع سبب می شود افراد کم کم منزوی شوند و افسردگی به سراغشان می آید. در این راستا پزشک تلاش می کند تا شخص را با محیط های شلوغ به نحو کنترل شده آشنا سازد.

8- فوبیای خاص: فوبیای خاص شامل ترس شدید از یک وضعیت خاص یا یک شی است. به طور کلی 4 نوع اصلی برای فوبیا دیده می شود که البته منجر به افسردگی نیز خواهد شد. دسته اول فوبیای رویدادهای طبیعی است مثلاً شخص از رعد و برق می ترسد. دسته دوم فوبیای پزشکی است که شخص از تجهیزات پزشکی واهمه دارد. در نهایت فوبیای حیوانات و یا فوبیای رانندگی و ... نیز وجود دارد. درمان فوبیا زمانبر است.

9- اختلالات مربوط به شخصیت: در صورتی که شخص درگیر الگوهای رفتاری بلند مدت باشد و رفتارهای ناهنجار و عواطف مشکلساز برای او رخ دهد، قطعاً به افسردگی منجر می شود. مثلاً اختلال شخصیت پارانوئید، اسکیزوئید و اختلال شخصیتی مرزی و ... .

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
10 / 10
از 1 کاربر