چکاپ رایگان مغز

 

میاستنی گراو نام یک بیماری است. در این بیماری فرد دچار خستگی عضلانی زودرس می شود. به این معنی که فرد مبتلا اول صبح که از خواب برمی خیزد تقریبا هیچ مشکلی ندارد، ولی با فعالیت اندکی عضلاتش خسته و ضعیف شده و توان کاری خود را از دست می دهد. این ضعف عضلانی در مراحل اولیه معمولا فقط در یک گروه از عضلات، نظیر عضلات نگه دارنده پلک، وجود دارد. بنابراین اولین شکایت بیمار ممکن است افتادگی پلک ها در طول روز باشد. معمولا با استراحت علائم کاهش پیدا می‌کند.

 

در مقاله زیر که توسط دکتر دهقانی گردآوری و ویرایش علمی شده است با جنبه های مختلف این بیماری آشنا می شوید و در این مورد اطلاعات کاملی بدست می آورید.

 

خلاصه مطالب این مقاله به شرح زیر است:

 

  • علائم و نشانه ها :

ضعف عضلانی مهمترین علامت میاستنی است که با فعالیت بدنی تشدید می شود. این ضعف می تواند از عضلات پلک و چشم تا عضلات دست و پا و حتی ماهیچه های تنفسی را درگیر کند. بیمار اول صبح حالش بهتر است و با گذر زمان ضعف بیشتر و بیشتر می شود. البته احساس خستگی و ضعف در بدن به تنهایی ارتباطی با میاستنی گراو ندارد.

 

  • عوامل تشديد کننده علايم مياستني:

 استرس، عفونت, و بعضی داروها میاستنی را تشدید می کنند. بنابراین این بیماران بخصوص در مورد مصرف داروی جدید باید با پزشک معالج خود مشورت کنند، علی الخصوص آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد فشار خون.

 

  • بحران مياستني (کريز مياستني):  

شدیدترین حالت میاستنی است که بعضی مبتلایان آنرا تجربه می کنند و نیاز به بستری اورژانسی در بیمارستان دارد.

 

  • افراد در معرض خطر:

میاستنی گراو در خانمها شایعتر است. مخصوصا خانمهای جوان بیشتر در معرض این بیماری هستند. بطور کلی از هر بیست هزار نفر یک نفر به این بیماری مبتلا می گردد. این بیماری ارثی محسوب نمی شود.

 

  • علل و عوامل :

میاستنی گراو هم همانند دیابت, کم کاری تیروئید، ام اس و روماتیسم مفصلی جزو بیماریهای خودایمنی است. یعنی بدن علیه خودش حمله می کند. در این بیماری غده تیموس نقش دارد و علیه گیرنده های استیل کولین عضلات آنتی بادی می سازد. علت این پدیده هنوز مشخص نیست.

 

  • نقش غده تیموس:

علاوه بر ساخت آنتی بادیهای علیه خود، بندرت تومور خوشخیمی در تیموس مبتلایان به میاستنی رشد می کند که تیموما نام دارد و باید با جراحی برداشته شود.

 

  • روش تشخیص بیماری:

روشهای متعددی برای تشخیص میاستنی بکار میرود که از جمله آنها عبارتند از: اندازه گیری آنتی بادی ها در خون، نوار عصب و عضله, تست تنسیلون (ادروفونیوم) و سی تی اسکن از تیموس. البته علی رغم تمام این تستها بعلت ماهیت تدریجی ممکن است تشخیص این بیماری زمان بر باشد.

 

  • درمان :

روشهای مختلفی برای درمان این بیماری وجود دارد که بصورت خلاصه عبارتند از:

  • دارو درمانی با قرص مستینون (پیریدواستیگمین)
  • مهار سیستم ایمنی با کورتون خوراکی (پردنیزولون) و یا استروئید وریدی (پالس تراپی)
  • استفاده از داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی مثل سل سپت، آزاتیوپرین، ساندیمون و سیکلوفسفاماید.
  • تعویض خون (پلاسما فرز) مخصوصا در حملات شدید میاستنی (کریز)
  • جراحی و برداشتن تیموس (تیمکتومی)

 

  • دوره بیماری و پیش آگهی:

بیمار میاستنی باید تحت درمان قرار بگیرد. در بسیاری از موارد می توان بیماری را کنترل کرد و فرد می تواند به زندگی روزمره خود بپردازد. در بعضی موارد بیماری شدید است و علی رغم درمانهای متعدد بیمار کیفیت زندگی مطلوبی ندارد.

 

  • توصیه های لازم :

در انتهای مقاله دکتر دهقانی توصیه هایی به بیماران میاستنی گراو می نماید تا با انجام آنها و ایجاد تغییراتی در سبک زندگی، کنترل بیشتری بر بیماری خود داشته باشند.

 

برای مطالعه متن کامل مقاله فایل پی دی اف زیر را دانلود کنید:

 

دانلود مقاله آشنایی با بیماری میاستنی گراویس به فرمت Pdf (حجم 227 Kb)

 

نویسنده: دکتر مهدی دهقانی - متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

آدرس مطب: تهران، بالاتر از میدان ونک، خیابان نگار, ساختمان پزشکان نگار، طبقه همکف

تلفن: 88884489

 نقشه مطب

 

ساعت کاری:

شنبه: 10:30-14                          * برای آشنایی با سوابق علمی دکتر دهقانی کلیک کنید

دوشنبه: 14-17                           * برای اطلاع از راههای تماس با دکتر دهقانی کلیک کنید

چهارشنبه: 10:30-16                 * برای عضویت در سامانه پیامکی کلیک کنی

 
 

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
10 / 10
از 1 کاربر