ضربه به سر تا چند ساعت خطرناک است؟

زمان نقش مهمی در درمان ضربه به سر دارد. در ضربات شدید هرچقدر زودتر درمان شروع شود موثرتر خواهد بود. در ضربات متوسط به سر که هنوز معلوم نیست مغز چقدر آسیب دیده است، نکته مهم این است که بیمار را دقیقا زیر نظر بگیریم و تا 24 ساعت اول از او مراقبت کنیم. این مراقبت در ضربات خفیف در خانه هم امکانپذیر است. اگر بیمار ضربه به سر طی چند ساعت اول دچار افت هوشیاری نشود، معمولا قسمت مهمی از نگرانی ها رفع میشود. البته باید با علائم و عوارض ضربه به سر آشنا باشیم و آنها را پیگیری نماییم.

علائم ضربه به سر

با ضربه به سر، داشتن سردرد و حالت تهوع طبیعی است. ممکن است بلافاصله پس از ضربه به سر دچار سرگیجه یا سردرد شوید. همچنین ممکن است در تمرکز یا یادآوری برخی از نکات در ذهن شما مشکل ایجاد شود. علائم دیگر عبارتند از زنگ زدن گوش، درد گردن یا مشکلات بینایی. این علائم اغلب در عرض چند هفته از بین می روند، اما اگر آسیب شدید باشد، ممکن است بیشتر طول بکشد.

در صورت مشاهده موارد زیر فوراً کمک بگیرید:

• هر علامتی که متوقف نشود مانند سردرد، حالت تهوع یا خستگی.
  • استفراغ مکرر.
  • تغییرات شدید در رفتار، مانند عصبانیت یا سردرگمی.
  • مردمک هایی که بزرگتر از حد طبیعی (گشاد شده) یا اندازه های متفاوت هستند.
  • مشکلات تنفسی.
  • تخلیه مایعات خونی یا شفاف از گوش یا بینی.
  • از دست دادن هوشیاری.
  • تشنج.

چه چیزی باعث ضربه به سر می شود؟

دلایل مختلفی برای ضربه به سر وجود دارد. ممکن است در حین انجام یک ورزش یا فعالیت مجروح شوید. برخی مشاغل، مانند ساخت و ساز، خطر آسیب به سر را دارند. کودکان یا افراد مسن ممکن است در اطراف خانه در زمان راه رفتن زمین بخورند و آسیب ببینند. صدمات شدید سر به احتمال زیاد در زمان تصادف ماشین، موتور سیکلت یا دوچرخه رخ می دهد.

تشخیص ضربه به سر

اگر فکر می کنید دچار ضربه به سر هستید، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشکان در مورد چگونگی وقوع آسیب، علائم و مشکلات سلامتی گذشته سؤال خواهند کرد. اگر علائم جدی مانند استفراغ یا تشنج داشتید به پزشک خود بگویید. پزشک همچنین ممکن است سوالاتی بپرسد تا وضعیت شما را ببیند. مثال‌ها عبارتند از: "اسم شما چیست؟" "امروز چه روزی است؟" و "کجایی؟" همینطور ممکن است لازم باشد در بیمارستان بمانید. این کار به پزشک اجازه می دهد تا وضعیت شما را تحت نظر داشته باشد. اکثر آسیب‌های خفیف سر، نیازی به تصویربرداری (عکاسی از سر) ندارند. ولی در ضربات متوسط و شدید عکس برداری لازم است. اگر پزشک شما تصویر بخواهد، ممکن است اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) را تجویز کند. این اسکن ها نوع آسیب را بررسی می کنند و به پزشک کمک می کنند تا آسیب را تشخیص دهند.

آیا می توان از ضربه به سر جلوگیری کرد؟

شما همیشه نمی توانید از ضربه به سر جلوگیری کنید، اما می توانید کارهایی برای کاهش خطر انجام دهید:

• بستن کمربند ایمنی در ماشین.
  • استفاده از کلاه ایمنی در موتور سیکلت یا دوچرخه.
  • استفاده از وسایل حفاظتی مناسب در محل کار یا هنگام ورزش.
  • مراقب کودکان و افراد مسن برای سقوط یا تصادف باشید.

درمان ضربه به سر

ضربه به سر خفیف ممکن است نیازی به درمان نداشته باشد. با این حال، شما باید علائم مربوطه را بدانید که در صورت شروع مشکل سریعاً اقدامات لازم را انجام دهید. پزشک می تواند به شما در تعیین این موضوع کمک کند. ضربه به سر شدید اغلب نیاز به مراقبت های پزشکی و بستری شدن در بیمارستان دارند. ممکن است برای درمان این مشکل نیاز به جراحی و یا داروهای قوی تری باشد. اگر با فردی هستید که آسیب شدیدی به سر دارد، با 115 تماس بگیرید.

نکات مهم پس از ضربه به سر

اگر فرد در اثر ضربه به سر دچار خونریزی شده است، سعی کنید از گاز، حوله یا یک تکه لباس استفاده کنید و آن را متوقف کنید. به زخم دست نزنید. اگر زخم باز است، فشار وارد نکنید. زخم را بپوشانید یا بپیچید. اگر فرد استفراغ می کند، او را صاف نگه دارید. اگر دراز کشیده است، برای جلوگیری از خفگی بدن شخص را به پهلو بغلتانید. اگر فرد بیدار است به او دستور دهید که سر و گردن خود را تکان ندهد. این موضوع می تواند به جلوگیری از آسیب بیشتر به ستون فقرات و مغز آنها کمک کند. اگر فرد بیهوش است و نفس می کشد، سعی کنید بدن او را تثبیت کنید. این کار شامل نگه داشتن گردن و سر آنها در راستای ستون فقرات است. اگر فرد بیهوش است و نفس نمی کشد، فرآیند CPR (احیای قلبی ریوی) را آغاز کنید.

زندگی پس از آسیب جدی به سر

اکثر افراد از ضربه به سر بهبود می یابند بدون اینکه هیچ اثر ماندگاری داشته باشند. با این حال، اگر مغز شما حرکت کند یا سوراخ شود، ممکن است آسیب ایجاد شود. در مورد نحوه مدیریت عوارض جانبی یا علائم، مانند درد، با پزشک خود صحبت کنید. پس از ضربه به سر، ممکن است مشکل از دست دادن حافظه داشته باشید. برای مثال، ممکن است اتفاقات قبل، حین و بعد از تصادف را فراموش کنید. خاطره این اتفاقات ممکن است برگردد یا هرگز باز نگردد. پس از درمان، توانایی یادگیری و به خاطر سپردن چیزهای جدید اغلب برمی گردد.

سوالاتی که باید از پزشک خود بپرسید

چگونه می توانم تشخیص دهم که آسیب سر خفیف است یا شدید؟ چگونه از فردی که از ناحیه سر آسیب دیده مراقبت کنم؟  بعد از ضربه به سر، آیا می توانم برای درد دارو مصرف کنم؟ اگر چنین است، چه نوع؟  چه زمانی می توانم به روال عادی خود برگردم؟ عوارض درازمدت آسیب سر چیست؟