آیا ضربه به سر باعث ضعیف شدن چشم میشود؟

اگر در مورد ضعیفی چشم ناشی از ضربه به سر در اینترنت سرچ کنید، اطلاعاتی که به شما داده می شود یکپارچه نیست! یعنی هنوز تفاوت نظر در این زمینه وجود دارد. اما ما با بررسی مقالاتی که از سوی سمینار چشم فارابی ارائه شده است به نتایج خوبی دست یافته ایم که قطعاً برای شما هم جالب خواهد بود.

افت بینایی ناشی از ضربه به سر واقعیت دارد!

بله! در سیزدهمین سمینار چشم فارابی اعلام شد که در صورت ضربه به سر ، احتمال افت بینایی تا 50 درصد خواهد بود! پس هر نوع تردید را در خود کنار بگذارید! در مورد ترومای چشمی حاصل از صدمات ورزشی مقالات مختلفی منتشر شده است. زمانی که ضربه مستقیم یا غیر مستقیم به سر زده می شود، عصب بینایی درگیر شده و صدمه می بیند و این موضوع سبب کاهش بینایی می شود و در برخی موارد شخص بینایی خود را به کل از دست می دهد. در چنین شرایطی درمانی نیز وجود نخواهد داشت. در آسیب های ورزشی معمولاً احتمال ضربه به سر ، اطراف چشم، کاسه چشم و کوبیدگی نسوج داخل چشم وجود دارد.

شکستگی کاسه چشم از مهمترین مشکلاتی است که از ضربه به سر ناشی می شود. به طوری که شخص دید عادی خود را از دست می دهد و دچار دوبینی می شود. البته میزان جراحت در این زمینه بسیار متفاوت است.

شوخی هایی که باعث ضربه به سر می شوند را متوقف کنید!

این تصور که فکر کنید فقط با تصادف و یا ورزش های سنگین دیگر دچار مشکلات ضربه به سر می شوید اشتباه است! گاه افراد با شوخی های ساده سبب ضربه به سر شخص مقابل می شوند و منظور خاصی ندارند اما همین حرکت ساده سبب بروز ترومای چشمی می شود.

دقت کنید که ضربه های مغزی به طور کلی در قالب یک اتفاق می افتد و باید دقت صورت بگیرد از هر نوع ضربه به سر جلوگیری شود. صدمه های ورزشی ناشی از ضربه به سر معمولاً بیشترین حادثه برای چشم را ایجاد می کنند. در صورتی که ضربه به سر و کاسه چشم صورت بگیرد احتمال خونریزی داخل چشم بسیار زیاد است و شخص بینایی خود را از دست می دهد. از سوی دیگر سقوط و زمین خوردن نیز باعث ضربه زدن به سر می شود و در نهایت بخش های عصب داخلی چشم را آسیب می زند و این موضوع در کودکان بیشتر دیده می شود.

سانحه هایی که در سوارکاری و در زمین بازی دیده می شود معمولاً سبب بروز عارضه های چشمی خواهد شد.

در صورتی که ضربه شدیدی به سر وارد شود، مردمک چشم ها از حالت عادی گشادتر می شوند و در این راستا باید دقت کرد که صدمه وارد شده کاملاً جدی است.

آمار در مورد ضعیف شدن چشم ناشی از ضربه به سر چه می گویند؟

بررسی ها اینطور نشان داده است که در بین کسانی که درگیر ضربه به سر هستند تنها 5 درصد دچار ضعیفی چشم می شوند! به این موضوع دقت کنید که ضربه به سر عموماً به معنای ضعیفی چشم صد در صد نیست. اما باعث تاری دید و یا از بین رفتن بینایی می شود. یعنی اگر شدت ضربه به سر زیاد باشد احتمال اینکه عصب چشم از دست برود وجود دارد. البته در حال عادی نمی توان گفت که ضربه به سر  سبب افزایش نمره چشم می شود. یک موضوع بسیار مهم در خصوص ضعیف شدن چشم این است که مردم معمولاً پس از ضربه به سر دچار یک سری هیجانات منفی می شوند و این موضوع روی عصب های چشم اثر بدی میگذارد و تصاویر را غیر واقعی نمایش می دهد.

آیا جراحی چشم پس از ضربه به سر وجود دارد؟

بله! گاه سطح داخلی بخش زیرین چشم دچار خونریزی می شود اما دید چشم تغییر نمی کند. در این صورت می توان شرایط را برای جراحی آماده کرد تا سطح خونریزی از بین برود. باید میزان جراحت بررسی شود و نوع جراحت نیز مشخص باشد. از یاد نبرید که جراحی چشم پس از ضربه سر باید توسط تیم متخصص صورت بگیرد.

چطور متوجه ضعیفی چشم پس از ضربه به سر شویم؟

در صورتی که چشم شما پس از ضربه به سر دچار دوبینی شده است و یا تاری دید گسترده ای دارید، یعنی نیاز به پیگیری از سوی پزشک است. از سوی دیگر اگر فکر می کنید که چشم شما درد می کند و رنگ ها را متفاوت می بیند، نیاز به بررسی پزشکی است.

یک موضوع اینکه مقداری عدم کیفیت دید پس از ضربه به سر کاملاً طبیعی است و پس از بهبود وضعیت شرایط شخص بر می گردد. البته که چشم یک ناحیه حساس است و این حساسیت به قدری روی بخش های مختلف چشم اثر می گذارد که گاه با کوچکترین ضربه به چشم دیگر نمی توان قدرت و کیفیت قبل را داشته باشد.

در مورد ضعیفی چشم پس از ضربه به سر بررسی های زیادی صورت گرفته است و نوع ضربه و شدت ضربه دو فاکتور مهم و تاثیرگذار هستند. از یاد نبرید که بسیاری از افراد در دوران کودکی دچار ضربات شدید سر بودند و حالا در سنین بزرگسالی درگیر مشکلات بینایی هستند که اگر همان روزهای کودکی اقدام کرده بودند نتیجه بهتر می گرفتند.

درمان های پیشرفته کمک می کند تا موقعیت چشم ها بهبود یابد و چشم بتواند ساختار قابل قبول خود را حفظ کند. اینطور که مشخص است بررسی احساسات و هیجانات روی ذهن اثر می گذارد و سبب آسیب پذیری نقاط حساس بدن انسان می شود.

درمان های پیشرفته ای در مورد مشکلات پس از ضربه به سر وجود دارد که باعث می شود کار از کار نگذرد و شخص بینایی خود را از دست ندهد. یک موضوع مهم این است که معمولاً اقدامات درمانی در زمینه چشم ها کمک می کند تا شخص بتواند از نظر سلامت در امان باشد. شما باید در سریع ترین زمان ممکن خود را به پزشک برسانید و موقعیت آسیب خود را مشخص کنید. هرچه تعلل در این راستا صورت بگیرد مشکلات زیادی ایجاد می شود و بهتر است که افراد همه شرایط را مدنظر قرار دهند. برای سلامتی خودتان ارزش قائل باشید.

نویسنده: دکتر مهدی دهقانی - متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

آدرس مطب: تهران، بالاتر از میدان پونک، نبش کوچه نهم، پلاک 30 ف طبقه پنجم ، واحد 9

تلفن: 44477467

ساعت کاری:

شنبه: 16 الی 18                         * برای آشنایی با سوابق علمی دکتر دهقانی کلیک کنید

سه شنبه: 16 الی 18                          * برای اطلاع از راههای تماس با دکتر دهقانی کلیک کنید

چهارشنبه:  16 الی 18

پانیک چیست؟

قرص نوروفیدبک چیست ؟

ضربه به سر، علائم، عوارض، و روش های درمان

میگرن عصبی چیست؟【علت،علائم،درمان】در سال 2021!

راهکار درمان سردرد میگرنی در منزل【سریع و واقعی】دکتر دهقانی

8 قرص معروف میگرن + معرفی بهترین قرص!!!

ارگوتامین سی چیست؟مقدار و نحوه مصرف+عوارض!!!

میگرن چیست؟ (انواع، علائم، عوارض، درمان)

سردرد میگرنی چیست؟ علایم و راهکارهای درمان

علائم میگرن【15 نشانه شایع!!!】 + راهکار درمان 2021

چگونه با ام اس عمر طبیعی داشته باشیم؟

راهنمای جامع درمان ام اس[در طب مدرن و سنتی]

همه چیز در مورد قرص ریتالین 10 میلی گرم[Ritalin 10mg]+ عوارض و فواید

آتروفی مغز【کوچک شدن مغز】چیست؟ + علل ابتلا و درمان

15 علامت ام اس در خانم ها که نباید نادیده گرفته شود

انقباض عضلات چرا رخ میدهد؟[بررسی دلایل منقبض شدن عضله]

لکه سفید روی مغز نشانه چیست؟ 【دکتر دهقانی】

علائم ام اس خوش خیم چیست؟【جدیدترین راه درمان】+ ویژگی ها و تشخیص

کلینیک نوروتراپی در تهران【Tdcs】مرکز روانشناس و مشاور

سرگیجه در ام اس چگونه است؟【MS】+ علائم وعلت به وجود آمدن آن

چگونه متوجه بیماری ام اس شویم؟【12 علائم 】+ علل ایجاد

عواقب بیماری ام اس【4 عارضه اصلی】 + عوامل ایجاد کننده ام اس

میزان فلج شدن بیماران ام اس [نشانه های بیماری MS] + درمان ام اس

بیماری ام اس چیست؟【 همه چیز در باره ام اس 】نشانه ها وعلائم آن

عوارض نوروتراپی

بهترین دکتر نورولوژی در تهران【5 نورولوژیست برتر】1400

شکل ستون فقرات【انسان سالم】شبیه چیست؟

بهترین پزشکان فوق تخصص ستون فقرات تهران

5 بیمارستان برتر فوق تخصصی ستون فقرات تهران در سال 1399

بهترین کلینیک تخضصصی ستون فقرات و مغز و اعصاب در تهران

بهترین مرکز نوروفیدبک در تهران【+هزینه هر جلسه؟!】

هزینه نوروفیدبک【200,000 تومان】- 02144477467

🔴 نقشه مغزی در پانیک!

تحریک الکتریکی ترانس کرانیال 【tDCS】 چیست؟

روش انجام QEEG 【نقشه برداری مغز】

کاربردهای QEEG【نقشه برداری مغزی】

نقشه برداری مغز 【QEEG】 چیست؟

چه افرادی از درمانهای نوروتراپی【تحریک الکتریکی مغز】 سود می برند؟

نوروتراپی چیست؟【روش نوین درمان مغز】+ مزایای نوروتراپی بر مغز

درباره کلینیک نوروتراپی دکتر دهقانی در بیمارستان پیامبران