چکاپ رایگان مغز

 

اکثر خانمهای حامله ای که تشنج دارند فرزندان سالم بدنیا می آورند. ولی در 4-6 درصد موارد احتمال نقایص عصبی در نوزاد وجود دارد.

اگر تشنج دارید و متوجه شدید که حامله اید، قطع کردن داروهای تشنج کار صحیحی نیست. چون روی دادن تشنج حین حاملگی میتواند به جنین آسیب بزند. همچنین حامله شدن میتواند باعث تغییراتی در بدن شما شود که احتمال اتفاق افتادن تشنج را بیشتر کند.

 

نکاتی برای قبل از حامله شدن:

قبل از اینکه حامله شوید با پزشک خود در مورد درمان تشنج صحبت کنید. تشنج و داروهای تشنج ممکن است باعث ایجاد آسیب جنین در مراحل اولیه حاملگی شود، یعنی زمانی که هنوز خودتان نمی دانید حامله شده اید. ولی اگر مراقبتهای قبل از حاملگی خوبی داشته باشید، احتما اینکه فرزند سالمی بدنیا بیاورید بسیار بالاست. خیلی مهم است که خانمهای مبتلا به تشنج قبل از حامله شدن با پزشکشان مشورت نمایند.

اگر هنوز حامله نشده اید ولی چنین تصمیمی دارید، بشرط اینکه چند سال از آخرین تشنج شما گذشته باشد، قطع داروهای تشنج میتواند یکی از گزینه ها باشد. در این حالت معمولا پزشک توصیه میکند که قبل از حامله شدن مدتی دارو را قطع کنید تا ارزیابی کند که آیا بدون دارو هم تشنج ها متوقف شده است یا خیر. بهتر است حداقل 6 ماه این بررسی صورت گیرد و اگر در این مدت دچار تشنج شدید احتمالا لازم است دوباره داروها شروع شود.

 

نکاتی برای وقتی  حامله هستید:

اگر لازم باشد که حین حاملگی هم داروی ضد تشنج مصرف کنید، ممکن است پزشک شما تغییراتی در داروهای شما ایجاد کند. این تغییرات میتواند شامل این موارد باشد:

  • تغییر به داروهایی که خطر کمتری برای جنین دارند
  • تبدیل چند دارو به فقط یک دارو
  • تغییر در میزان دارو
  • بررسی سطح خونی داروها برای اطمینان از اینکه مقدار مناسبی از داروی ضد تشننج در بدن شما موجود است.
  • مصرف اسید فولیک و سایر مکمل ها از قبل از حاملگی و در زمانهای مشخصی از حاملگی
  • ممکن است پزشک شما توصیه کند که حین حاملگی ویتامین کا مصرف کنید

توجه کنید که اگر خودسرانه حین حاملگی داروهای خود را قطع کنید یا تغییر دهید، احتمال خطر برای خودتان و فرزندتان بیشتر میشود. پس حتما ابتدا با پزشک مشورت کنید.

 

نکاتی برای زمان زایمان:

اکثر خانمهای مبتلا به تشنج میتوانند زایمان طبیعی داشته باشند. ولی در بعضی موارد سزارین توصیه میشود. اگر حین زایمان طبیعی تشنج اتفاق بیفتد، معمولا بسرعت سزارین میکنند.

 نکاتی در مورد تشنج و قرص های جلوگیری از بارداری:

بسیاری از داروهای ضد تشنج میتواند اثر قرصهای ضد حاملگی را کم کند. بنابرین لازم است در این مورد با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است سایر روشهای جلوگیری در بعضی مواد موثر تر باشند.

همچنین تمام خانمهای سنین باروری که مبتلا به تشنج هستند، باید هر روز از قرصهای ویتامینی حاوی اسید فولیک استفاده کنند. اسید فولیک احتمال آسیب های جنینی ناشی از داروها را کم میکند. در مواردی که داروی ضد تشنج مصرف میشود باید مقدار مصرف اسید فولیک روزانه بیشتر از افراد عادی باشد و این مقدار توسط پزشک تنظیم میشود.

 

سایر نکات:

حین حاملگی ممکن است نیاز به چک آپ های بیشتری داشته باشید تا هم وضعیت جنین بررسی شود و هم وضعیت سطح خونی داروهای شما

 بعد از اینکه فرزندتان بدنیا آمد، ممکن است برای مدت کوتاهی نیاز به ویتامین کا بیشتری داشته باشد.

معمولا شیردهی مادران مصرف کننده داروی ضد تشنج مشکلی ایجاد نمیکند. ولی سوالات خود را با پزشکتان مطرح نمایید. اگر برای کنترل تشنج در حال مصرف داروی فنوباربیتال هستید، شیردهی ممکن است فرزندتان را خواب آلود یا تحریک پذیر کند.

نکته مهم: اگر مبتلا به تشنج می باشید  و متوجه شدید که حامله  هستید، فورا با پزشک خود مشورت نمایید. هرگز بدون مشورت با پزشک داروی خود را قطع نکنید.

 

نویسنده: دکتر مهدی دهقانی - متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

آدرس مطب: تهران، بالاتر از میدان ونک، خیابان نگار, ساختمان پزشکان نگار، طبقه همکف

تلفن: 88884489

 نقشه مطب

 ساعت کاری:

 شنبه: 10:30-14                          * برای آشنایی با سوابق علمی دکتر دهقانی کلیک کنید

 دوشنبه: 14-17                           * برای اطلاع از راههای تماس با دکتر دهقانی کلیک کنید

 چهارشنبه: 10:30-16                 * برای عضویت در سامانه پیامکی کلیک کنید

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
10 / 10
از 1 کاربر