چکاپ رایگان مغز

 

در طی سالهای طبابت بارها دیده ام که بیمارانم در مورد بیماریشان اطلاعات و تصوراتی دارند که بعضی از آنها صحیح نیست. وقتی از آنها می پرسیدم که این مطالب را از کجا بدست آوردید، منابع مختلفی را نام می بردند که از اینترنت تا حرف همسایه را شامل می شد! واقعیت این است که داشتن اطلاعات صحیح در مورد بیماری ها کمک زیاد به پیشگیری و درمان بیماران می کند. ولی اگر این اطلاعات صحیح نباشد، دانستن آنها می تواند برای فرد مضر باشد.

 

 با توجه به اینکه بعضی از این اطلاعات نادرست بقدری شایع شده که تشخیص آنها را مشکل می کند، تصمیم گرفتم سلسله مقالاتی با عنوان "خرافات و واقعیتها" در مورد بیماریهای مختلف مغز و اعصاب بنویسم تا بتواند کمکی برای درمان بهتر بیماران باشد. خوشحال می شوم خوانندگان عزیز نظراتشان را در مورد این مقالات با من در میان بگذارند.

 

حقایقی در مورد کمر درد:

کمر درد بسیار شایع است. در حقیقت، 80 درصد از افراد در طول زندگی خود دوره ای از کمر درد را تجربه کرده اند. نشانه­ ها و علایم کمر درد از یک فرد به فرد دیگر متفاوت می­باشد. این علایم می­توانند شدید یا ملایم باشند. باورها و خرافات بسیاری در مورد کمر درد وجود دارد. در این مقاله در مورد بعضی از شایعترین موارد آنها توضیحاتی می دهم:

 

خرافه : بهتر است همیشه راست بنشینید.

همه این موضوع را می­دانیم که خود را بر روی صندلی ولو کردن (رها کردن) برای کمر خوب نیست. با این حال، بیش از اندازه راست نشستن هم می­تواند به کمر فشار بیاورد.

 برای رهایی از کمر دردی که ناشی از نشستن طولانی مدت است، در حالی که کف پایتان روی زمین قرار دارد، بطور متناوب به عقب تکیه دهید بطوریکه انحنای کمی در کمرتان ایجاد گردد. همچنین در زمانی که امکانش فراهم باشد، دقایقی را از روی صندلی خود برخیزید و بایستید (به عنوان مثال در زمانی که دارید با تلفن صحبت می­کنید یا زمانی که مشغول خواندن هستید).

 

خرافه : اشیاء سنگین را بلند نکنید.

در هنگام بلند کردن اشیاء، فقط وزن شیئی که شما می­خواهید آن را بلند کنید مهم نیست، بلکه مساله­ ی مهمتر، چگونگی و روش مناسب بلند کردن آن شیء می­باشد. در زمان بلند کردن یک شیء، سعی کنید تا می­توانید به آن شیء نزدیک شده و کاملا بر روی آن مسلط شوید تا بتوانید با نیروی بیشتری آن را بلند نمایید. از پاهای خود برای بلند کردن اشیاء استفاده کنید. در هنگام بلند کردن، به بدن خود پیچ و تاب و نیروی پیچشی ندهید و سعی کنید تا کمر شما خم نشود.

 

خرافه : استراحت در بستر بهترین درمان کمردرد است.

استراحت در رختخواب ممکن است به بهبود کمر درد حاد و یا آسیب وارده به کمر کمک نماید. اما  این درست نیست که فرد بیمار به طور مداوم در بستر بماند. بعد از سپری کردن دوره حاد بیمار باید شروع به نرمش و فعالیت نماید تا زودتر روند بهبود را طی کند. گاهی اوقات باقی ماندن طولانی مدت در رختخواب ممکن است کمر درد را تشدید کند.

 

خرافه : کمر درد فقط بعلت آسیب دیدگی به وجود می­آید.

کمر درد می­تواند به وسیله­ ی صدمات، آسیب دیسک، عفونت­ها و بیماریهای ارثی مانند اسپوندیلیت آنکیلوزان (که یک بیماری مفصلی پیشرونده، مزمن و خود ایمنی می­باشد که اغلب ستون فقرات و استخوان­های لگن را درگیر می­سازد) ایجاد شود.

 

واقعیت : وزن بیشتر، درد بیشتر.

حفظ تناسب اندام در پیشگیری از کمر درد کمک کننده است. کمر درد در افرادی که نا متناسب بوده و دارای اضافه وزن می­باشند شایع تر می­باشد. افرادی که به طور مقطعی ورزش می­کنند (مثلا فقط آخرهفته ها) بیشتر در معرض خطر کمر درد می­باشند.

 

خرافه : لاغر بودن به معنای نداشتن درد می­باشد.

افرادی که بیش از اندازه لاغر هستند نیز در معرض خطر کمر درد قرار دارند، به ویژه آن­هایی که با اخلالات تغذیه ­ای (عدم استفاده از غذاهای مناسب) و پوکی استخوان همراه می­باشند.

 

خرافه : ورزش کردن برای کمر درد مضر است.

ورزش منظم برای پیشگیری از کمر درد بسیار مفید می­باشد. همچنین، برای افرادی که با آسیب حاد کمر مواجه هستند، گاهی اوقات، یک ورزش ملایم و اصولی و هدایت شده توصیه می­شود. این ورزش کردن در اوایل بهبودی از کمر درد به صورت ملایم و با شدت کم آغاز می­شود و همزمان که فرد بهبودی بیشتری را در خود ا حساس می کند، این ورزش کردن می­تواند به صورت تدریجی بیشتر شود.

 

واقعیت : ماساژ درمانی می­تواند کمک کننده باشد.

دستکاری صحیح ستون فقرات و ماساژ دادن می­تواند یک اقدام بسیار مفید برای بسیاری از انواع کمر درد باشد. البته نکته مهم این است که اگر ماساژ و دستکاری ستون فقرات توسط فرد غیر متخصص انجام شود، می تواند بسیار خطرناک باشد!

 

واقعیت : طب سوزنی ممکن است درد را تسکین دهد.

طب سوزنی می­تواند برای تسکین بسیاری از انواع کمر درد که با روش­های درمانی دیگر بهبود نمی­یابند کمک نماید. یوگا، ریلکسیشن و درمان رفتاری شناختی نیز می­تواند مفید باشد.

 

خرافه : تشک تختخواب باید سفت و محکم باشد.

پاسخ درمانی افراد مختلف به تشک سفت و محکم متفاوت می­باشد. یک مطالعه­ ی صورت گرفته در اسپانیا نشان داد که افرادی که بر روی یک تشک نیمه سفت می­خوابند (دارای درجه­ی 5 در مقیاس 10 درجه­ای سفتی به نرمی) کمر درد و ناتوانی کمتری نسبت به آن­هایی که بر روی تشک سفت ( با درجه­ی سختی 2) می­خوابند دارند. پس بنظر می رسد در مجموع تشک نیمه سفت بهتر از تشک سفت می باشد.

 

نویسنده: دکتر مهدی دهقانی - متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

آدرس مطب: تهران، بالاتر از میدان ونک، خیابان نگار, ساختمان پزشکان نگار، طبقه همکف

تلفن: 88884489

  نقشه مطب

  ساعت کاری:

  شنبه: 10:30-14                          * برای آشنایی با سوابق علمی دکتر دهقانی کلیک کنید

 دوشنبه: 14-17                           * برای اطلاع از راههای تماس با دکتر دهقانی کلیک کنید

 چهارشنبه: 10:30-16                 * برای عضویت در سامانه پیامکی کلیک کنید

 
 
 
 

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
7 / 10
از 3 کاربر