چکاپ رایگان مغز

 

سکته مغزی ایسکمیک به این علت بوجود می آید که درون یکی از سرخرگ های مغز لخته خون تشکیل می شود و جریان خون را مسدود می کند. بنابراین عواملی که فرد را مستعد تشکیل لخته خون میکنند باعث افزایش شانس ابتلا به سکته مغزی هستند. شما می توانید با کاهش دادن این عوامل خطرساز از سکته مغزی ( و همچنین سکته قلبی) جلوگیری نمایید. در زیر به بررسی این عوامل می پردازیم. البته بعضی از عوامل مهم بصورت جداگانه در سایر مقالات هم مورد بحث قرار گرفته اند. به صورت خلاصه عوامل خطرساز می تواند به صورت زیر باشند:

 

●  سیگار کشیدن. اگر شما سیگار می کشید، باید تمام تلاش خود را برای ترک آن انجام دهید. مواد شیمیایی موجود در تنباکو وارد خون می شوند و می توانند برای رگ های شما آسیب رسان باشند. اگر سیگار می کشید آن را ترک کنید تا یکی از عوامل مهم ابتلا به سکته را حذف کرده باشید.

 

●  فشار خون بالا. مطمئن باشید که فشار خون شما حداقل سالی یکبار کنترل شود. اگر بالاست حتما باید درمان گردد. فشار خون بالا اغلب علائمی ندارد اما می تواند به رگ ها آسیب برساند. اگر دارای فشار خون بالا هستید ، درمان فشار خون بیشترین تاثیر را بر کاهش عوامل خطرساز سکته در شما می گذارد.

 

●  اضافه وزن.  اگر اضافه وزن دارید مقداری وزن کم کنید.

 

●  سطوح بالای کلسترول. در صورت بالا بودن می تواند درمان شود.

 

●  عدم فعالیت. اگر مقدور است شما بایستی فعالیت های متوسط فیزیکی در بیشتر روزهای هفته و در حدود روزی 30 دقیقه انجام دهید. برای مثال، پیاده روی تند، شنا کردن، دوچرخه سواری، و باغبانی و غیره

 

●  رژیم غذایی. برای خوردن غذای سالم تلاش کنید. به صورت خلاصه یک رژیم غذایی سالم عبارت است از:

  • حداقل 5 قطعه و یا به صورت ایده آل 7 الی 9 قطعه از انواع مختلف میوه و سبزیجات در هر روز.
  • یک سوم اکثر وعده های غذایی باید غذاهای نشاسته ای باشد (مانند غلات، نان های سبوس دار، سیب زمینی ، برنج, پاستا) به اضافه ی میوه ها و سبزیجات
  • از مصرف مقادیر بالای غذاهای چرب مانند گوشت های پرچرب ، شیر پرچرب ، پنیر ، غذاهای سرخ کردنی ، کره و غیره پرهیز شود. از مواد کم چرب  و غیر اشباع یا نیمه اشباع استفاده نمایید.
  • در هفته 2 تا 3 وعده ماهی مصرف کنید. حد اقل یک وعده ی آن باید ماهی چرب باشد ( مانند شاه ماهی، ساردین، ماهی آزاد، سالمون و غیره ).
  • اگر گوشت قرمز می خورید بهتر است فاقد چربی باشد و یا اینکه از گوشت مرغ استفاده نمایید.
  • اگر میخواهید غذایی را سرخ کنید از روغنهای گیاهی از جمله آفتاب گردان و زیتون استفاده نمایید.
  • تلاش کنید غذای کم نمک استفاده نمایید و غذاهای شور را محدود کنید. سعی کنید به غذا نمک اضافه نکنید.

 

 دیابت. یک عامل خطرساز است. اگر دیابت دارید درمان را برای کاهش قند خون و حفظ آن در مقدار نرمال انجام دهید زیرا از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

چند نکته ی مهم دیگر:

 

اگر دچار ضربان قلب نامنظم هستید، حتما آنرا درمان کنید.

 

اگر در حالت خواب دچار توقف نفس کشیدن میشوید، یعنی بستگانتان میگویند که در خواب برای چند لحظه نفس نمی کشید، باید دنبال درمان آن باشید.

 

سعی کنید روشهای کنترل استرس را یاد بگیرید.

 

اگر مبتلا به تصلب شرایین (تجمع چربی داخل عروق) هستید، فشار خون بالا دارید و یا سابقه مشکلات قلبی داشته اید، باید مراجعات منظم پزشکی داشته باشید. ممکن است پزشکتان توصیه کند که روزانه یک آسپرین بخورید تا خونتان رقیق تر شود و احتمال تشکیل لخته ی خون کم گردد.

 

در کسانی که طبق بررسی ها مبتلا به تنگی شریان کاروتید، سرخرگ اصلی گردن، باشند ممکن است نیاز به جراحی کاروتید برای پیشگیری از سکته ی مغزی باشند.

 

نویسنده: دکتر مهدی دهقانی - متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

آدرس مطب: تهران، بالاتر از میدان ونک، خیابان نگار, ساختمان پزشکان نگار، طبقه همکف

تلفن: 88884489

 نقشه مطب

 ساعت کاری:

 شنبه: 10:30-14                          * برای آشنایی با سوابق علمی دکتر دهقانی کلیک کنید

 دوشنبه: 14-17                           * برای اطلاع از راههای تماس با دکتر دهقانی کلیک کنید

 چهارشنبه: 10:30-16                 * برای عضویت در سامانه پیامکی کلیک کنید

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
10 / 10
از 1 کاربر