سردرد یک موضوع بسیار شایع است و بسیاری از مبتلایان به آن خود را به وسیله ی مسکن های معمولی ،‌ خوردن مقدار زیادی آب ، استراحت و یا صبوری کردن تا از بین رفتن سردرد درمان می کنند.

با این حال سردرد می توانند استرس زا و ناتوان کننده باشد و برخی از افراد نگران این هستند که شاید دلیل سردردشان یک بیماری مهم باشد. در حقیقت بیشتر سردردها با اینکه ناخوشایند هستند اما آسیب جدی ایجاد نمی کنند.

انواع مختلف سردرد کدامند؟

سردرد می تواند به صورت اولیه ایجاد شود و دلیل زمینه ای خاصی نداشته باشد. همچنین می تواند از عوارض جانبی و ثانویه به بیماری ها و یا جراحت های مختلف باشد.

شایع ترین نوع سردرد ، سردردهای تنشی و میگرنی میباشد که تعداد زیادی از افراد در طول زندگی آنها را تجربه میکندد و خوشبختانه خطرناک نیستند. اینها جزو سردردهای اولیه طبقه بندی میشوند و بدلیل شیوع بالای این نوع سردردها در مورد هریک در مقاله جداگانه ای صحبت کرده ام.

پزشک می تواند دلیل سردردتان را با توجه به صحبت های شما و معاینه کردن متوجه شود. وقتی دلیل سردرد شما مشخص شود او می تواند در مورد چگونگی کاهش و یا توقف سردردتان تصمیم گیری کند. روش درمان میتواند شامل یکی از این موارد باشد:

• مصرف دارو تنها در زمان سردرد
  • مصرف دارو به صورت روزانه برای پیشگیری از سردرد
  • برخی مواقع توقف مصرف داروهایی که در حال استفاده از آن ها هستید

بیشتر سردردها در حالی که ناخوشایند هستند اما بی ضرر می باشند. سردردها به ندرت نشانه ای از یک بیماری جدی هستند و بیشتر آن ها به صورت خودبخودی بهبود پیدا می کنند. بعضا این امکان وجود دارد که سردردهای مقاوم و ادامه دار بعلت مصرف بیش از حد مسکن های معمولی ایجاد گردد.در این حالت پزشک می تواند شما را با درمان های مناسب از مصرف مسکن ها رها نماید. بعلت اهمیت سردردهای خطرناک در مقاله ی جداگانه ای در مورد آنها صحبت کرده ام.

اگر شما دارای سردردی هستید که برایتان غیرمعمول است بایستی با پزشک خود مشورت نمایید. همچنین لازم است در مورد سردردهای شدید، سردردهایی که با علایمی نظیر ضعف و گزگز همراهند و آنهایی که پوست سرتان را آزرده میسازد صحبت کنید (خصوصا اگر بالای 50 سال سن دارید). در نهایت، اگر دچار سردردی شده اید که بیش از سه روز طول کشیده و یا سردردتان هرروز بدتر می شود حتما لازم است با پزشک متخصص مشورت نمایید.

به یاد داشته باشید که سردرد در افرادی که استرس های خود را مدیریت می کنند، در غذا خوردن و رژیم غذایی خود تعادل دارند، به صورت منظم ورزش می کنند، میزان فراوانی مایعات مصرف میکنند و به میزان کافی می خوابند، بسیار کمتر رخ می دهد. هر زمان بتوانید هر کدام از این بخشهای زندگی خود را بهبود ببخشید، می توانید موجب بهبود یافتن سلامت خود و کاهش دادن تعداد دفعات سردردهای خود شوید.

نویسنده: دکتر مهدی دهقانی - متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

آدرس مطب: تهران، بالاتر از میدان ونک، خیابان نگار, ساختمان پزشکان نگار، طبقه همکف

تلفن: 88884489

نقشه مطب