چکاپ رایگان مغز

1.با فرزند خود رو راست باشید

بعضی از والدین کودکان بیش فعال سعی میکنند به فرزند خود در باره ی بیماریش چیزی نگویند. مثلا به کودک خود می گویند که دارویی که مصرف میکند یک "ویتامین جادویی" است! ولی این کار صحیحی نیست. نباید کودکتان احساس کند که او را گول می زنید. بیش فعال بودن تقصیر کودک نیست. بلکه یک بیماری مغزی است که باعث میشود تمرکز کردن کودک مختل شود. کودک باید بداند که این بیماری قسمتی از وجود اوست و بداند که قابل کنترل است.

 

2. بدانید که علایم کودکتان همواره یکسان نیست

مادران کودکان مبتلا به بیش فعالی باید این را بدانند که میزان تمرکز کودک در روزهای مختلف متفاوت است. ممکن است یک روز کودک در آزمون خاصی نمره ی 90 از 100 را کسب کند، فردایش در همان آزمون 60 بگیرد و روز بعد 95 شود. وقتی نمرات فرق میکند معمولا مادر می پرسد که "دیروز خوب امتحان دادی، چرا امروز کم شدی؟" ولی این اتفاق در یک کودک بیش فعال غیر عادی نیست.

معمولا کودکان بیش فعال باهوش هستند. آنها میدانند چه باید بکنند ولی مشکلشان این است که نمی دانند چطور کاری را شروع کنند و معمولا پیگیر ادامه ی آن نیستند.

 

3. نگذارید بیش فعالی یک توجیه برای مشکلات باشد

درست است که برای کودک بیش فعال انجام بسیاری از کارها مشکل تر است ولی آنها باید یاد بگیرند که مسوولیت پذیر باشند. مثلا بسیاری از این کودکان یاد میگیرند که جملاتی از این قبیل بگویند: " لازم نیست مشق هایم را بنویسم چون بیش فعالی دارم!" در صورتی که جمله ی صحیح این است: "ممکن است نوشتن مشق هایم برایم مشکل تر باشد چون بیش فعالی دارم".

 

 

4. قوانین را به آرامی برای کودکتان بیان کنید

بهتر است برای کودک مبتلا به بیش فعالی قوانین خانه و انتظارات از او نوشته و مشخص شود. مثلا میتوانید تخته ای در خانه قرار دهید و روی آن انتظاراتی که از کودکتان دارید را بنویسید. جایزه دادن به این کودکان برای کارهای خوبشان کمک کننده است ولی قول خرید دوچرخه در قبال یک سال نمرات خوب گرفتن معمولا در این کودکان کمکی نمی کند. چون این کودکان نمی توانند بخوبی برای آینده برنامه ریزی کنند. پس بهتر است که از جوایز کوچک مثل دیدن تلویزیون یا دادن ستاره برای یک روز درس خواندن استفاده کنید.

والدین باید قوانین را به آرامی و با حوصله برای کودک توضیح دهند. تنبیه کردن کودک وقتی از دست او عصبانی هستید معمولا کمکی نمی کند! والدین باید سعی کنند خودشان را کنترل کنند.

 

5. به کودکتان کمک کنید توانایی هایش را کشف کند.

متاسفانه کودکان بیش فعال معمولا با بقیه بچه ها مقایسه شوند و این باعث میشود که اعتماد به نفس آنها کم شود. ممکن است این کودکان بخودشان بگویند "هیچوقت برای من کارها درست در نمی آید، چرا به خودم زحمت بدم و تلاش کنم!" و این فکر حتی میتواند باعث افسردگی این کودکان شود. باید به این بچه ها یاد دهیم که استعدادهای خود را کشف کنند. ممکن است آنها در انجام کارهایی ضعیف باشند ولی حتما توانایی هایی دارند که حتی بزرگتر از سن و سالشان است. وقتی چنین مهارتهایی را در فرزندتان دیدید حتما به او بگویید "بچه های کمی میتوانند مثل تو این کار را انجام دهند". این حرف به روحیه فرزندتان کمک مهمی میکند.

 

6. بیش از حد مراقب کودکتان نباشید.

کودکان بیش فعال هم مثل سایر کودکان بتدریج که بزرگ میشوند نیاز دارند که مستقل شوند. شما نباید تلاش کنید که تمام مشکلات فرزندتان را خودتان حل کنید. آنها نباید احساس کنند که ناتوانند و پدر و مادرشان دایم کنارشان هستند تا مشکلاتشان را حل کنند.

 

نویسنده: دکتر مهدی دهقانی - متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

آدرس مطب: تهران، بالاتر از میدان ونک، خیابان نگار, ساختمان پزشکان نگار، طبقه همکف

تلفن: 88884489

 نقشه مطب

 ساعت کاری:

 شنبه: 10:30-14                          * برای آشنایی با سوابق علمی دکتر دهقانی کلیک کنید

 دوشنبه: 14-17                           * برای اطلاع از راههای تماس با دکتر دهقانی کلیک کنید

 چهارشنبه: 10:30-16                 * برای عضویت در سامانه پیامکی کلیک کنید

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
10 / 10
از 1 کاربر