چکاپ رایگان مغز

 

کمردرد یکی از شایعترین بیماریهای عصر حاضر است. بسیاری از افراد در طول عمر خود چندین بار آنرا تجربه کرده اند و بعضی بیماران سالهاست که  مبتلا به آن هستند. در این مقاله میخواهیم درباره علتهای شایع کمردرد صحبت کنیم.

1. کشیدگی: یکی از شایعترین علتهای کمر درد کشیدگی یا strain است. در این حالت بخاطر فشار زیاد به کمر، مثلا در نتیجه بلند کردن جسمی سنگین، پارگیهای میکروسکوپی در عضلات و تاندونهای اطراف فقرات کمری اتفاق می افتد. اگر این اتفاق به تازگی پیش آمده باشد نوع "حاد" محسوب میشود و اگر درد بیش از 3 ماه طول بکشد "مزمن" محسوب می گردد. این حالت در هر سنی ممکن است روی دهد ولی بیش در دهه چهارم زندگی اتفاق می افتد. فرد بدنبال برداشتن جسمی سنگین و یا حرکت نامتناسب بدن دچار درد در کمر میگردد. شدت درد ممکن است خفیف تا شدید باشد. درمان این بیماری با استراحت کردن، استفاده از مسکن ها و شل کنندگان عضلانی و گرم کردن موضع و ماساژ ملایم است و بعد از کاهش درد باید فرد به انجام نرمشهای کششی بپردازد تا قدرت خود را بازیابد.

 

2.آسیب عصبی: بدنبال آسیب فشاری توسط دیسک یا استخوان به رشته های اعصاب ایجاد می شود.

3. دیسک کمر یا رادیکولوپاتی: ستون فقرات از مهره های استخوانی تشکیل شده است. بین مهره ها بافتهای نرمی به نام دیسک وجود دارد. فشارهای متعدد به کمر در طول زمان میتواند دیسک را دچار آسیب کند و نهایتا باعث بیرون زدگی دیسک شود. وقتی دیسک از جای خود به بیرون نفوذ کند به رشته های عصبی که از نخاع خارج میشوند فشار می آورد و باعث درد کمر میگردد. اصطلاح رایج "سیاتیک" در چنین حالتی روی می دهد و فرد درد تیرکشنده ای را از کمر یا باسن به سمت انتهای پای خود تجربه میکند که با حرکت کردن و سرفه و عطسه تشدید می شود. معمولا این افراد تجربه کمردرد قبلی را داشته اند هرچند که ممکن است بدون سابقه قبلی هم اتفاق بیفتد. در موارد شدید تر ممکن است گزگز و بیحسی پا بیشتر شده و حتی باعث بی اختیاری روده و مثانه در فرد شود. این حالت معمولا فقط در یک پا احساس میشود و بالا اوردن پا از حالت درازکش درد را شدیدتر میکند. برای تشخیص انجام ام آر آی و نوار عصب لازم است.  درمان بسته به شدت درد از مصرف مسکن و استراحت تا فیزیوتراپی و حتی جراحی متفاوت است.

 

4. تنگی کانال نخاع: نخاع و رشته های عصبی خارج شده از آن در درون یک ساختمان استخوانی بنام ستون فقرات قرار دارند که وظیفه حفاظت از نخاع را بر عهده دارد. به هر علت اگر استخوانهای درون فقرات بیش از اندازه رشد بکنند میتوانند به نخاع و اعصاب خارج شده از آن فشار بیاورند و باعث کمر درد شوند. در این حالت نشستن و استراحت کردن درد کمر را کم میکند و بلعکس ایستادن و راه رفتن آنرا شدیدتر میکند. درمان این مشکلات هم بسته به شدت آنها از استراحت کردن تا جراحی و برداشتن قسمتی از استخوان متغیر است.

 

5. آرتروز و علل مرتبط با افزایش سن: ماده اصلی تشکیل دهنده دیسک و مفاصل بدن آب و پروتئین است. با بالا رفتن سن تغییراتی در میزان این آب و پروتئین ایجاد میگردد که باعث ضعیف شدن و شکننده شدن دیسک و مفصلها میشود. به این تغییرات وابسته به سن آرتروز یا اسپوندیلوز می گویند. تغییرات ایجاد شده در دیسک فرد را مستعد ابتلا به دیسک کمر میکند. گرم کردن محل، استراحت، فیزیوتراپی و مصرف دارو از جمله درمانهای این کمردردها است.

 

6. شکستن مهره ها: شکستگی در ستون فقرات اغلب در افراد مسن که پوکی استخوان دارند روی میدهد. اگر این افراد از داروهایی نظیر کورتون استفاده کنند شانس ابتلا به شکستگی در آنها بیشتر میگردد. در این حالت یک فشار کوچک به کمر هم میتواند باعث آسیب شود و فرد بطور ناگهانی دچار درد شدیدی در ناحیه کمر میگردد که با حرکت بدتر میشود. معمولا این درد به پاها انتشار نمی یابد. شکستگی فقرات در افراد جوان معمولا فقط بدنبال آسیب شدید ناشی از تصادفات موتوری اتفاق می افتد. بهبود شکستگی فقرات چندین هفته طول میکشد و فرد باید استراحت کند. بعضا به جراحی نیاز است.

البته کمر درد علتهای مختلف دیگری هم میتواند داشته باشد ولی در این مقاله ما فقط به موارد شایعتر آن اشاره کردیم.

 

نویسنده: دکتر مهدی دهقانی - متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

آدرس مطب: تهران، بالاتر از میدان ونک، خیابان نگار, ساختمان پزشکان نگار، طبقه همکف

تلفن: 88884489

 نقشه مطب

 ساعت کاری:

 شنبه: 10:30-14                          * برای آشنایی با سوابق علمی دکتر دهقانی کلیک کنید

 دوشنبه: 14-17                           * برای اطلاع از راههای تماس با دکتر دهقانی کلیک کنید

 چهارشنبه: 10:30-16                 * برای عضویت در سامانه پیامکی کلیک کنید

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
10 / 10
از 1 کاربر