چکاپ رایگان مغز

مقدمه

سرترالین  Sertraline نام یک داروی معروف اعصاب برای درمان افسردگی و اضطراب است که با نام های آسنترا، زلفت و سرمنتا نیز شناخته می شود. بی توجهی نسبت به این بیماریها عوارض بدی به دنبال خواهد داشت. اما چگونه می توان این بیماری را تشخیص و درمان کرد؟ و چه هنگام پزشک سرترالین را برای بیمار خود تجویز خواهد کرد؟ سرمنتا (سرترالین) جهت درمان افسردگی، حملات پانیک، وسواس، اضطراب بعد از تصادف، اختلال اضطراب اجتماعی، اختلال پیش از قاعدگی و ترس از بدریختی بدن تجویز می شود. در ادامه این متن، به معرفی عوارض و روش مصرف دارویی سرمنتا می پردازیم.

 

قرص سرترالین برای چیست؟

 

همانطور که در مقدمه نیز ذکر شد، سرترالین زمانی تجویز می‌شود که بیمار از افسردگی رنج ببرد. پزشک معالج برای بهبود روحیه فرد، کیفیت خواب او، کنترل اشتهای بیمار و سطح انرژی، مصرف این قرص را پیشنهاد می‌دهد. قرص سرمنتا به بیمار کمک می‌کند تا فرد به زندگی طبیعی خود بازگردد. ناگفته نماند، در صورت لزوم از این قرص به عنوان قرص کاهش اضطراب نیز استفاده می‌شود. قرص سزرترالین برای آن دسته از افرادی که دارای ترس و افکار ناخواسته هستند نیز مفید می‌باشد. برای بیمارانی که مدام کارهای تکراری از آنها سر می‌زند و زندگی را دچار اختلال می‌کنند نیز مفید است. منظور از انجام کارهای تکراری، کارهایی مانند شستن متوالی دست ها، وسواس در چک کردن درب خانه، اتومبیل، شیرهای گاز و .... می باشد. همانطور که اشاره شد، این دارو به شکل قرص و خوراکی تهیه شده است و در شمار پر مصرف ترین داروهای ضدافسردگی در تمام دنیا شناخته می شود. این دارو حتما باید به صلاحدید پزشک و راهنمایی او مصرف شود.

قرص سرترالین، به عنوان مهار کننده بازجذب هورمون سروتونین معرفی شده است. این دارو می تواند در تنظیم خواب، بهبود خلق و خو، هضم بهتر غذا، بهبود زخم ها موثر باشد. بهبود سلامت و تراکم استخوان، جلوگیری از لخته شدن خون و تنظیم میل جنسی نیز از دیگر فواید مصرف این قرص است.

 

قرص سرترالین را چگونه باید مصرف کرد؟

 

پیش از شروع مصرف قرص سرمنتا بهتر است راهنمای دارویی را که در داخل جعبه تعبیه شده است، بخوانید. از پزشک و دکتر داروساز نیز می توانید درباره نحوه مصرف قرص سرمنتا کمک بگیرید. ممکن است برای کم کردن ریسک بروز برخی عوارض جانبی پزشک تصمیم بگیرد، دوز مصرفی این دارو را کم کم افزایش دهد. با این شیوه، خشکی دهان و گیجی بر اثر مصرف این قرص کاهش یافته و احساس بهتری در هنگام مصرف دارو به بیمار دست می دهد. اگر این داروها در زمان های منظم مصرف شوند، اثرات دارویی بهتری خواهند داشت. حتما این دارو را در وقت معین مصرف کنید.

اگر فرد پس از مصرف سرمنتا بعد از دو یا سه هفته اول نشانه های بهبود را مشاهده نکرد، بهتر است به درمان خود ادامه بدهد و پزشک را در جریان علائم بگذارد. قطع این دارو به صورت سرخود، اثرات منفی بسیاری در سلامتی بیمار خواهد داشت. حتی اگر فرد در ابتدای مصرف دارو با فکرهای ناراحت کننده بیشتری مواجه شود، جای نگرانی نیست. این افکار مزاحم بر اثر مصرف مداوم این دارو از بین رفته و نتایج درمانی کم کم خود را نشان خواهند داد.

 

میزان مصرف قرص Sertraline چقدر است؟

 

دوز مصرف داروی سرترالین بنا به تشخیص پزشک و متناسب با وضعیت بیمار تجویز می شود. میزان مجاز مصرف سرمنتا غالبا یک یا دو عدد در روز می باشد. این میزان مصرف باید توسط پزشک معالج مشخص شود. پزشک با توجه به شرایط بیماری و نوع بیماری و دامنه افسردگی تصمیم هایی می گیرد که منجر به بهبود وضعیت بیمار می شود. به عنوان مثال؛ برای بیماری که از افسردگی و اختلال وسواس رنج می برد برای شروع، روزی یکبار قرص پنجاه میلی گرمی برای او تجویز می شود. به مرور دوز نگهدارنده که میزان آن پنجاه تا دویست میلی گرم در روز می باشد، توسط پزشک معالج تجویز می گردد. تنظیم میزان مصرف این دارو در فاصله های دو تا چهار هفته صورت می گیرد.

 

 

سرترالین به بیمار کمک می کند تا فرد به زندگی طبیعی خود بازگردد

 

میزان مجاز مصرف سرترالین در بیست و چهار ساعت

 

سرترالین همانطور که گفته شد، به شکل خوراکی و بعد از  صرف غذا تجویز می شود. صبح یا شب بیمار می تواند این قرص را مصرف کند. چنانچه بیمار برای درمان مشکلات قاعدگی خود از این قرص استفاده کند، لازم است از دو هفته قبل از پریودی روزی یکبار از این قرص مصرف نماید. چنانچه این قرص به شکل دو دوزی تجویز گردد، می توان آن را هم صبح و هم شب پس از غذا مصرف کرد. این که بیمار چه هنگام از روز این قرص را مصرف نماید، خیلی اهمیتی ندارد. تنها باید مراقب بود طبق تجویز دکتر معالج این قرص ها مصرف و از ترک خودسرانه و یکبار آن نیز جلوگیری شود.

اگر بیمار سهوا مصرف این قرص را به تاخیر انداخته یا اصلا آن را مصرف نکرده باشد، توصیه می کنیم حتما در اسرع وقت و به محض یادآوری قرص سرترالین جا مانده را میل نماید. ناگفته نماند، مصرف خودسرانه یا استفاده اشتباه این قرص باعث اوردوز می شود. سرگیجه، بیهوشی و بروز مشکلات تنفسی از علائم مصرف بیش از اندازه این قرص است. در صورت استفاده اشتباه این قرص باید با فوریت های پزشکی زنگ بزنید.

 

سندرم قطع مصرف سرترالین

سندرم قطع داروی سرترالین می تواند بر اثر وقفه، کم کردن دوز یا قطع یکباره داروهای ضد افسردگی ایجاد گردد. این نشانه ها می توانند دربردارنده علائمی نظیر آنفلوانزا، بدخوابی، حواس پرتی، اختلال در حرکت، وخامت خلق و خو و تفکر شود. ناگفته نماند، بیشتر نشانه ها کوتاه مدت و خفیف می باشند، به طوری که بدون درمان می توان این عوارض را کاهش داد. در صورت مشاهده موارد شدیدتر می توان با تجویز دوباره، طبق نظر پزشک به ادامه درمان پرداخت.

 

درمان استرس های اجتماعی، تنظیم سوخت و ساز بدن و پانیک قلبی با قرص سرترالین

 

عوارض مصرف سرترالین

 

هر چند که مصرف اصلی قرص سرترالین برای بهبود افسردگی است، اما می توان از آن برای درمان استرس های اجتماعی، کنترل وسواس و بیماری پانیک نیز استفاده کرد. این دارو می تواند حتی دارای عوارضی چون لاغری یا چاقی نیز باشد. البته این عارضه برای همه بیماران گزارش نشده است. تغییر در وزن با مصرف این قرص در بیماران مختلف فرق می کند. برخی از بیماران شاهد نوسانات کمی در وزن خود هستند و برخی دیگر ممکن است اصلا تغییری در وزن آن ها رخ ندهد. با این همه برخی از بیماران با مصرف این قرص کاهش وزن داشته اند و بعضی افزایش وزن را ذکر کرده اند!

    سرترالین همچنین در صورت قطع ناگهانی ممکن است باعث بالا رفتن دمای بدن و افزایش فشار خون شود. حتی بندرت بروز تشنج نیز از دیگر علائم قطع ناگهانی این دارو می باشد. ناگفته نماند، بیمارانی که دارای کبد چرب هستند خوب است قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنند. این دارو برای این دسته از بیماران، باعث تشدید بیماری در کبد آنها می شود. فلوکستین، سیتالوپرام و پاروکستین نسبت به سرترالین کمتر به سلول های کبدی آسیب می زند.

 

 

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
8 / 10
از 5 کاربر