نخاع که وظیفه هدایت امواج عصبی از مغز به دست و پا را دارد عضو مهمی است و نیازمند حفاظت است. خالق هستی برای محافظت از این ارگان مهم آنرا درون ساختمانی استخوانی بنام ستون فقرات قرار داده است که دور تا دور نخاع را فرا گرفته است. این ساختمان از آجرهایی بنام مهره تشکیل شده است و بین این مهره ها دیسک مهره قرار دارد. وظیفه دیسک این است که کمک کند تا مهره ها روی هم بلغزند و ستون فقرات بتواند قابلیت خم و راست شدن داشته باشد.

برای اینکه پیامهای عصبی از نخاع به دست و پا برود رشته های عصبی از آن بیرون می آیند و تا سر انگشتان ادامه پیدا میکنند. بین مهره ها سوراخهایی وجود دارد که رشته های عصبی بتوانند از طریق آنها از نخاع خارج شوند. همچنین برای اینکه استخوانهای ستون فقرات به بافت مهم نخاع اسیب نزنند مایعی دور نخاع را فرا گرفته است.

حال اگر به هر دلیل استخوانهای مهره بیش از حد رشد کنند و یا از جای خود جابجا شوند به نخاع یا رشته های عصبی خارج شده از آن فشار می آورند. به این حالت تنگی کانال نخاعی میگویند که باعث ایجاد درد میشود. این اتفاق اگر در نخاع کمری روی بدهد بیمار دچار گزگز و بی حسی و گرفتگی و ضعف عضلات پا میشود. در این حالت بیمار اظهار میکند که بدنبال چند قدم راه رفتن دچار درد و بی حسی پاها میشود و مجبور است چند دقیقه بنشیند تا درد کمتر شود و بتواند مجدد راه بیفتد.در صورت پیشرفت بیماری تعداد قدمهایی که فرد میتواند بدون درد بردارد کمتر و کمتر میشود و در صورت شدت یافتن بیماری ممکن است حتی در حالت استراحت هم درد برقرار بماند و کم نگردد.

درمان این بیماری در افراد مختلف متفاوت است. بسته به شدت بیماری ممکن است پزشک درمانهای مختلفی از استراحت، نرمش، کاهش وزن، فیزیوتراپی و در موارد شدید تر جراحی را تجویز نماید. جراحی معمولا محدود به بیمارانی است که شدت درد مرتبا بیشتر میشود و به سایر درمانها پاسخ نمی دهد و یا بیمار را دچار اختلالات مثانه و روده کرده است.

نویسنده: دکتر مهدی دهقانی - متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

آدرس مطب: تهران، بالاتر از میدان ونک، خیابان نگار, ساختمان پزشکان نگار، طبقه همکف

تلفن: 88884489

نقشه مطب