یکی از بیماری های بسیار شایع که پاها را هدف قرار داده است و موجب بروز ناراحتی ها در این عضو بدن میشود سندروم پای بی قرار است. ناراحتی هایی که بواسطه این بیماری در فرد بیمار ایجاد میشوند خود را به شکل مور مور شدن، سوزش و درد در پاها نمایان میکنند. بیماری سندروم پای بی قرار بیشتر در مواقعی که فرد به استراحت مشغول میباشد و یا به خواب فرو رفته است شدت یافته و وی را از خواب شیرین بیدار میکند. شدت ناراحتی در پاها به گونه ای پیش میرود که  فرد بی قرار شده و تمایل پیدا میکند تا از شدت درد ضرباتی را به پاهای خود وارد کند. روش های درمانی زیادی تا کنون برای سندروم پای بی قرار تعریف شده اند اما در ادامه این مطلب قصد داریم تا به برخی از بهترین درمان های ممکن برای سندروم پای بیقرار اشاره کنیم. ممکن است سندروم پای بیقرار ارتباط مستقیمی با امراضی که در بدن شما وجود دارد داشته باشد. عادت ها، دارو ها و بیماری هایی که در بدن وجود دارند میتوانند باعث بروز سندروم پای بیقرار شوند و یا حتی آنرا تشدید کنند. مصرف دائم و بیش از اندازه کافئین، الکل و همچنین تنباکو نقش بسزایی در تشدید سندروم پای بیقرار دارند. با کاهش مصرف کافئین، الکل و تنباکو میتوان تا حد ز یادی به درمان سندروم پای بی قرار کمک کرد. با کاهش داروهایی که در دسته آنتی هیستامین ها قرار میگیرند نیز میتوان به درمان سندروم پای بی قرار کمک کرد. البته برای کاهش داروهای مصرفی خود به هیچ وجه نباید خودسرانه عمل کرد و حتما باید با پزشک معالج خود مشورت کنید. بیماری هایی هچون بیماری های کلیوی و آسیب های عصبی که از بیماری دیابت پدید می آیند نیز میتوانند در تشدید سندروم پای بیقرار موثر باشند.

بهترین درمان های ممکن برای سندروم پای بیقرار

خواب خوب میتواند یکی از بهترین درمان های ممکن برای سندروم پای بیقرار باشد. شاید خواب خوب نتواند بطور کلی سندروم پای بیقرار را درمان کند اما در کاهش درد ناشی از بیماری تاثیر بسیار زیادی دارد. برای داشتن یک خواب باکیفیت نیز باید مواردی همچون خوابیدن در سر ساعت مشخص، خواب در محیط های ساکت و خنک و ‌اجتناب از سرگرم شدن با وسایلی همچون تلویزیون و یا موبایل را راعایت نمود.

از جمله دلایل اصلی ابتلا به سندروم پای بیقرار کمبود آهن در بدن میباشد و از همین رو یکی از بهترین درمان های ممکن برای سندروم پای بیقرار استفاده از قرص های آهن میباشد. برای اینکه به کمبود آهن بدن خود پی ببرید کافی است تا یک آزمایش خون ساده را انجام دهید. البته بهتر است میزان و دفعات مصرف آهن باید توسط پزشک مشخص شود. کمبود ویتامین D نیر مانند کمبود آهن میتواند در تشدید سندروم پای بیقرار تاثیرگذار باشد. قرص های ویتامین D که طبق نظر پزشک تجویز میشوند میتوانند تاثیرگذاری خوبی در درمان سندروم پای بیقرار داشته باشند.

حرکت های ورزشی و یوگا از بهترین درمان های ممکن برای سندروم پای بیقرار هستند. طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ بر روی تعدادی از بیماران انجام شد، انجام برخی حرکات ورزشی و همچنین یوگا نقش بسیار زیادی در بهبود بیماران مبتلا به سندروم پای بیقرار داشته است.

بهترین درمان های ممکن برای سندروم پای بیقرار

ماساژ دادن پاها را به جرات میتوان از بهترین درمان های ممکن برای سندروم پای بیقرار دانست که در کاهش درد بسیار موثر است. ماساژ دادن پاها به طور مرتب در عرض مدت چند هفته میتواند نتایج خوبی را بر جای بگذارد. اما برای اینکه پی ببرید چرا ماساژ در درمان و کاهش درد سندروم پای بیقرار تاثیرگذار است باید بگوییم که ماساژ پاها، جریان خون را در رگ ها را بهبود میبخشد و به همین دلیل میتواند باعث کاهش درد سندروم پای بیقرار شود.

جوراب پای بی قرار و پد ویبره نیز از وسایلی هستند که برخی پزشکان برای درمان بیماری به بیماران خود توصیه و تجویز میکنند. جوراب هایی که برای درمان این بیماری استفاده میشوند از نوع ساق ضخیم و ساق بلند هستند. این جوراب ها به گونه ای طراحی شده اند که فشارهایی را به قسمت هایی از پا وارد کنند که همین فشار پیام هایی را مبنی بر آرام شدن به مغز میفرستد.

پد ها نیز از وسایلی هستند که در زیر پاها قرار میگیرند و با لرزشی که از طریق ویبره به پاها وارد میکنند میتوانند به بهبود خواب و همچنین کاهش درد سندروم پای بیقرار کمک کنند. مدت زمانی که پد شروع به لرزیدن میکند در حدود ۳۰ دقیقه میباشد و معمولا این پدها بعد از ۳۰ دقیقه بصورت خودکار خاموش میشوند.