چکاپ رایگان مغز

مقدمه

 

افسردگی در زنان از اختلالاتی است که می تواند در هر دوره ای و بنا به دلایل مختلف، سلامت عمومی بانوان را نشانه بگیرد. بروز این بیماری ارتباط مستقیمی با سن، سطح درآمد و نوع نژاد بیماران ندارد.  از آنجا که بانوان دارای روحیه حساسی هستند، این گروه از افراد دو برابر مردها مستعد ابتلاء به این بیماری می باشند. البته این بیماری قابل علاج بوده و چنانچه از نشانه های آن آگاه باشیم، از بروز بیماری های روحی در سطوح پیشرفته می توانیم جلوگیری کنیم. در این متن قصد داریم درباره افسردگی در بانوان، علائم و راه های درمان آن بحث نماییم. چنانچه به موضوعات مربوط به حوزه سلامت روح و روان علاقمند هستید، ما را تا پایان این بخش همراهی کنید.

                                       

افسردگی در زنان چیست؟

 

همانطور که در مقدمه نیز گذشت، افسردگی در زنان یک نوع اختلال روانی است که باعث می شود فرد دچار احساساتی چون ناامیدی، غم و اندوه، بی تفاوتی و حتی حس بی ارزش بودن در زندگی شود. این بیماری دارای نشانه هایی است که اگر از آن ها شناخت کافی داشته باشیم، خواهیم توانست از پیچیده و سخت شدن این بیماری جلوگیری کنیم. طول درمان نیز در مراحل ابتدایی، بسیار کوتاه تر خواهد شد. نشانه های افسردگی را که در ادامه این متن آمده است، بخوانید! چنانچه یکی از این علائم را در خود مشاهده کردید، حتما با یک متخصص مغز و اعصاب مشورت کنید. معمولا یک فرد مبتلا به افسردگی می تواند چنین علائمی را تجربه کند:

  • عدم لذت بردن از سرگرمی ها و علایقی که در گذشته داشته است
  • عدم تمرکز روی موضوعات برای طولانی مدت
  • از دست دادن اشتها به صورت پیوسته
  • احساس ناتوانی و ضعف
  • دچار حس پوچی و بی ارزشی
  • بروز رفتارهای مبتنی بر خشم و عصبانیت
  • بی دلیل گریه کردن
  • بد خواب شدن به ویژه هنگام شب
  • مرگ اندیشی و اقدام به خودکشی
  • حس گناه
  • پایین آمدن سطح انرژی و خستگی
  • دچار کم خوابی یا پرخوابی شدن
  • از دست دادن اعتماد به نفس
  • پرخوری یا از دست دادن اشتها
  • ابتلا به دردهایی مانند سردرد، کمردرد، مشکلات مربوط به گوارش و دردهای فیزیکی دیگر
  • حس اندوه و غم به صورت پیوسته
  • داشتن روحیه حساس و بی قرار بودن

 

عوامل هورمونی نیز باعث بروز نشانه های افسردگی در فرد می شود

 

بررسی نشانه های افسردگی در زنان

 

دلایل گوناگونی در بروز افسردگی در زنان دخالت دارند که از بین آنها می توان به زمینه های ژنتیکی، بیولوژیکی، محیط، هورمون ها و ... اشاره کرد. چنانچه فردی در سابقه خانوادگی اش بیماری افسردگی وجود داشته باشد، ممکن است خود فرد نیز به این عارضه مبتلا شود. البته این فقط یک احتمال است، چرا که طبق شواهد و آمار موجود، بسیاری از افراد با وجود داشتن پیشینه خانوادگی، دچار این عارضه نشده اند. عوامل هورمونی نیز باعث بروز نشانه های افسردگی در فرد می شوند. در حقیقت، در افرادی که از این عارضه رنج می برند، قسمت لیمبیک مغز آنها که خلق خو، اشتها، خواب، نحوه فکر و رفتار کردن آنها را کنترل و تنظیم می کند، دچار بی نظمی می شود. در این وضعیت انتقال دهنده های عصبی، به خوبی قادر به برقراری ارتباط نخواهند بود.

محیط و قرار گرفتن در موقعیت های استرس زا نیز باعث بروز بیماری افسردگی در زنان می شود. اگر فردی تجربه از دست دادن عزیزی را داشته باشد، ممکن است به این عارضه مبتلا شود. تجربه شکست های مالی، مسئولیت های زیاد در کار و زندگی، تجربه بدرفتاری نیز عواملی است که می تواند منجر به بروز نشانه های افسردگی در فرد گردد. افسردگی حتی می تواند تحت عنوان افسردگی پس از زایمان و افسردگی پیش از قاعدگی نیز مورد بررسی قرار گیرد.

 

تاثیر دپرس بودن بر سلامت مغز

 

متاسفانه دانشمندان به طور قطعی قادر به کشف دلایل بروز افسردگی در زنان نیستند. با این همه بررسی عوامل بیولوژیکی، در درمان این بیماری کمک کننده است. بررسی ها نشان داده است که عملکرد مغز با ترشح مواد شیمیایی رابطه مستقیمی دارد. یکی از عوامل فیزیولوژیکی، ترشح بیش از حد هورمون کورتیزول به صورت طولانی مدت است. این هورمون چنانچه بیش از نیاز بدن ترشح شود، باعث از بین رفتن رشد نورون های جدید در هیپوکامپ مغز می شود. در نتیجه هیپوکامپ کوچک شده و مشکلات و بیماری های دیگری چون آلزایمر اتفاق می افتد. از طرف دیگر، بزرگ شدن آمیگدال نیز به خاطر ترشح بسیار کورتیزول باعث ایجاد اختلالات خواب و تاثیر گذاری بر روی دیگر هورمون های بدن می گردد. التهاب مغز، دریافت نکردن اکسیژن کافی توسط مغز از دیگر پیامدهایی است که می تواند بر اثر این بیماری ایجاد شده و سلامت مغز را به خطر بیندازد.

 

 برای پیشگیری از بروز و تشدید دلمردگی چه کارهایی باید انجام داد؟

 

 خوشبختانه راهکارهای متنوعی برای پیشگیری از تشدید افسردگی در زنان وجود دارد. با انجام این کارها می توان احتمال بروز این عارضه را کاهش داد. کمک گرفتن از دوستان و خانواده در زمان هایی که احساس اندوه و غم و غصه دارید، بسیار کمک کننده است. دوستان و خانواده در کاهش سطح اضطراب و دیگر مشکلات روحی روانی نقش مهمی بر عهده دارند. انتخاب سبک غذای سالم، پیروی از الگوی خواب منظم، ورزش پیوسته، اشتیاق به یادگیری، تفریح و سرگرمی در بهبود سلامت روحی و پیشگیری از دلمردگی موثر هستند. در این میان آفتاب را فراموش نکنید! نور آفتاب کمک می کند تا میزان سروتونین مغز به تعادل رسیده و خلق خوی فرد را بهبود دهد. پیشنهاد می شود روزی پانزده دقیقه در معرض تابش نور مستقیم آفتاب قرار بگیرید. البته استفاده از کرم ضد آفتاب هم ضروری است.

                                         

 نور آفتاب کمک می کند تا میزان سروتونین مغز به تعادل برسد

 

برای پیشگیری از افسردگی در زنان می توان در جلسات مشاوره نیز حضور داشت. این جلسات که توسط متخصصان علم روانشناسی و پزشکان مجرب این حوزه تشکیل می شود، بسیار کمک کننده است. با مراجعه به متخصص مغز و اعصاب نیز می توان عملکرد مغز و ترشح ها هورمون های این قسمت از بدن را نیز بررسی کرد. متخصص مغز و اعصاب با تجویز تست خون، عملکرد غده تیروئید را نیز بررسی کرده و درباره کمبود ویتامین در بدن ارزیابی هایی انجام می دهد. دارو درمانی، روان درمانی، شوک الکتریکی و ... از جمله راهکارهایی است که یک متخصص مغز و اعصاب برای بیماران خود در نظر می گیرد.

 

 

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
10 / 10
از 1 کاربر