یکی از اصلی ترین نیازهای انسان خواب است. یک خواب کامل میتواند اثرات مثبت بسیار زیادی را بر روی جسم  و همچنین روح انسان داشته باشد. از اثرات مثبتی که یک خواب خوب و کامل بر روی بدن انسان میگذارد میتوان  به تقویت حافظه، افزایش تمرکز، کاهش استرس، ثابت نگه داشتن وزن و همچنین افزایش قدرت بدنی اشاره نمود. برخی افراد وجود دارند که به سرعت به خواب میروند. اگر بخواهیم راحت تر این موضوع را بیان کنیم باید بگوییم که تا سرشان را روی بالش میگذارند به خواب میروند. اما در مقابل افرادی نیز وجود دارند که دچار اختلالات خواب هستند و به سختی خوابشان میبرد.

تعداد زیادی از مردم در دنیا و همچنین کشور ما وجود دارند که از اختلالات خوابرنج میبرند. اما اگر تمایل دارید تا راجع به اختلالات خواب بیشتر بدانید بهتر است در ادامه مطلب با ما همراه باشید. در حقیقت اختلالات خواب عواملی هستند که بر روی خواب فرد تاثیر گذار هستند و از یک خواب آرام و طولانی جلوگیری میکنند.

اختلالات خواب

یکی از عواملی که باعث بوجود آمدن اختلالات خواب میشود استرس و فشار عصبی روزانه است که به فرد وارد میشود. در زندگی های مدرن و امروزی فشار و استرس هایی که در زندگی شخصی و همچنین در محیط کار به افراد یک جامعه وارد میشود بسیار بیشتر شده و تاثیرات زیادی را بر روی خواب آنها گذاشته است. البته استرس و فشارهای عصبی زمانی میتوانند باعث اختلالات خواب شوند که بصورت روزمره اتفاق بیفتند. معمولا فشارهای عصبی و استرس که به طور موقتی و طی چند روز به فرد وارد میشود نمیتواند باعث بروز اختلالات خواب شود.

آلرژی و همچنین عفونت های تنفسی نیز میتوانند باعث اختلالات خواب شوند. زمانی که تنفس در هنگام خواب با مشکل انجام شود منجر به بدخوابی و بروز اختلالات خواب در فرد میگردد. بخصوص زمانی که فرد نتواند تنفس خود را به راحتی از طریق بینی انجام دهد دچار اختلالات خواب خواهد شد.

اختلالات خواب

از جمله عواملی که منجر به ایجاد اختلالات خواب میشوند نوکتوریا است. نوکتوریا یا همان بیماری شب ادراری میتواند فرد رابرای چند بار در طی شبانه روز از خواب بمنطور دفع ادرار بیدار کند. دستگاه ادارای برخی افراد با مشکلی روبرو است که فرد را وادار میکند تا در طی شبانه روز چندین بار دفع ادرار را انجام دهد که همین موضوع اختلالات خواب را بوجود می آورد.

درد های مزمن که به صورت منظم تکرار میشوند میتوانند اختلالات خواب را بوجود آورند. برخی از دردها وجود دارند که در برخی ساعت های شبانه روز شدت زیادتری پیدا میکنند. این درد ها بیشتر در هنگام خواب و استراحت به سراغ فرد می آیند که اختلالات خواب را پدید می آورند. از جمله عواملی که موجب میشوند تا این دردهای مزمن به سراغ فرد بیایند میتوان به آرتروز، بیماری های التهابی روده، سردرد های مداوم و پی در پی، کمردرد های مداوم، سندروم خستگی مزمن و فیبرومیالژیا اشاره نمود.

اختلالات خواب

برای درمان اختلالات خواب بهتر است حتما با یک پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید و تا حد ممکن از انجام روش هایی که اطرافیان به شما پیشنهاد میکنند اجتناب کنید. درمان اختلالات خواب را پشت گوش نیندازید زیرا میتواند اثرات مخرب زیادی را بر جای بگذارد.در ضمن به یاد داشته باشید که اختلالات خواب یک روزه درمان نمیشوند. برای درمان اختلالات خواب باید طی مدت زمانی که البته زمان آن بستگی به نوع اختلالات شما دارد انجام شود.

تغییرات سبک زندگی میتواند تاثیر زیادی بر روی درمان اختلالات خواب داشته باشد. از جمله تغییراتی که با انجام آنها میتوانید به درمان اختلالات کمک بسزایی کنید باید به استفاده از سبزیجات و ماهی در سبد غذایی خود، کاهش میزان قند مصرفی، برنامه ریزی برای داشتن یک برنامه خواب منظم، نوشیدن کمتر مایعات و آب قبل از به خواب رفتن، استفاده کمتر از نوشیدنی و غذاهایی که در آنها کافئین استفاده شده است، کاهش مصرف تنباکو و همچنین نوشیدنی های الکلی و خوردن هر چه کمتر وعده های غذایی با کربوهیدرات پایین قبل از به خواب رفتن اشاره کنیم.

اختلالات خواب

اما برخی  افرادی که اختلالات خواب حاد مواجه هستند ممکن است روش های سنتی نام برده شده در بالا چندان تاثیری را در روند درمان نداشته باشد که در اینصورت حتما باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک نسبت به تشخیص خود میتواند داروهایی را تجویز کند که بر خلاف روش های سنتی میتواند تاثیر بسیار زیادی را در درمان داشته باشد.

برخی داروهایی که پزشکان برای درمان اختلالات خواب تجویز میکنند عبارتند از قرص های خواب آور، مکمل های ملاتونین، داروی آلرژی و یا سرما خوردگی، داروهایی که مرتبط با سلامتی میباشند، دستگاه تنفسی برای افرادی که به بیماری های تنفسی مبتلا میباشند و محافظ نایت گارد برای افراد مبتلا به دندان قروچه.

علائم ام اس خوش خیم چیست؟【جدیدترین درمان】+ ویژگی ها و تشخیص

کلینیک نوروتراپی در تهران【Tdcs】مرکز روانشناس و مشاور

سرگیجه در ام اس چگونه است؟【MS】+ علائم وعلت به وجود آمدن آن

چگونه متوجه بیماری ام اس شویم؟【12 علائم 】+ علل ایجاد

عواقب بیماری ام اس [اثرات MS بر بدن] و عوامل ایجاد کننده ام اس

میزان فلج شدن بیماران ام اس [نشانه های بیماری MS] + درمان ام اس

بیماری ام اس چیست؟【 همه چیز در باره ام اس 】نشانه ها وعلائم آن

عوارض نوروتراپی

هزینه نوروفیدبک【نحوه درمان و تعداد جلسات】 در تهران !!!

معرفی بهترین دکتر مغز و اعصاب【5 مختصص برتر】نورولوژِی در تهران!!

شکل ستون فقرات【انسان سالم】شبیه چیست؟

بهترین پزشکان فوق تخصص ستون فقرات تهران

5 بیمارستان برتر فوق تخصصی ستون فقرات تهران در سال 1399

بهترین کلینیک تخضصصی ستون فقرات و مغز و اعصاب در تهران

بهترین مرکز نوروفیدبک کجاست؟

هزینه نوروفیدبک چقدر است؟

🔴 نقشه مغزی در پانیک!

تحریک الکتریکی ترانس کرانیال (tDCS) چیست؟

روش انجام QEEG (نقشه برداری مغز)

کاربردهای QEEG (نقشه برداری مغزی):

نقشه برداری مغز (QEEG) چیست؟

چه افرادی از درمانهای نوروتراپی سود می برند؟

نوروتراپی چیست؟[روش نوین درمان مغز] + مزایای نوروتراپی بر مغز

درباره کلینیک نوروتراپی دکتر دهقانی در بیمارستان پیامبران