درمان تشنج

تغییرات ناگهانی که در بخش الکتریکی مغز رخ میدهد میتواند منجر به تشنج در فرد شود. تشنج اگر به صورت حاد رخ دهد خود را با علائمی همچون لرزش و عدم کنترل بدن بروز میدهد. اما تشنج های خفیف نیز ممکن است علائمی را از خود بروز ندهند ولی در هر صورت باید جدی گرفته شوند زیرا ممکن است آسیب های زیادی را به بدن وارد کنند.روش های درمان تشنج متنوع می باشند. تشنج خفیف شاید در ظاهر علائمی نداشته باشد ولی میتواند نشانه وقوع آسیب بزرگی در بدن باشد که از این رو تشخیص آنها اهمیت بسیار زیادی پیدا میکند. از علائم قبل از به وقوع پیوستن تشنج میتوان به احساس ترس و اضطراب، احساس ناراحتی در معده، احساس گیجی، تاری دید، لرزش دست و پاها، احساس خروج از بدن و سر درد میباشد. از دیگر علائم تشنج نیز میتوان به کاهش سطح هوشیاری، خروج آب از دهان بصورت کف، احساس مزه عجیب در دهان، به هم فشرده شدن دندان ها، گاز گرفتن زبان، حرکت سریع چشم ها، ایجاد صدای غیر طبیعی، از دست دادن کنترل مثانه و تغییر ناگهانی خلق و خو را نام برد. بسته به نوع تشنج ، روش های درمان تشنج نیز متفاوت می باشند.

دلایل بروز تشنج نیز عبارتند از: کنار گذاشتن ناگهانی مصرف الکل، گاز گرفتگی و یا گزیدگی، عفونت های مغزی، آسیب های وارد آمده به مغز در زمان تولد،‌ خفگی، مصرف نادرست و همچنین خودسرانه دارو، کنار گذاشتن ناگهانی یک دارو، شوک الکتریکی،‌ صرع، فشار خون بالا، تب شدید، ترومای سر، اختلال بوجود آمده در عملکرد کلیه ها، افت شدید قند خون و ضربه ای که بصورت ناگهانی به سر وارد میشود.

تشخیص تشنج یکی از مهمترین کارهایی است که یک پزشک متخصص مغز و اعصاب قبل از درمان تشنج باید انجام دهد. تشخیص تشنج کاری دشوار میباشد و پزشک برای اینکه قادر به تشخیص درست باشد ابتدا باید سوابق بیماری فردی که با تشنج مواجه شده است را مورد بررسی قرار دهد. بعد از بررسی سوابق بیمار، پزشک اقدامات دیگری از جمله تست آزمایش خون، بررسی مایع نخاع مغزی و سم شناسی را نیز در دستور کار قرار میدهد تا تشخیص نوع تشنج و درمان تشنج که بعد از تشخیص مورد استفاده قرار خواهند گرفت به درستی صورت گیرد.

درمان تشنج کاملا بستگی به دلایل بروز آن دارد. نسبت  به دلایل بروز تشنج از روش های مختلف درمان تشنج نیز استفاده میشود. اگر دلیل بروز تشنج بیماری صرع باشد برای درمان تشنج از روش های دارویی استفاده میشود. بطور کلی درمان تشنج اگر به صورت منظم انجام شود میتواند در بهبود بیماری تاثیر زیادی داشته باشد. همانطور که در توضیحات بالا نیز به آن پرداخته شد تشخیص درست اهمیت بسیار بالایی در درمان تشنج دارد که از همین رو مراجعه به یک پزشک متخصص مغز و اعصاب با تجربه و حرفه ای اهمیت بسیار زیادی پیدا میکند. دکتر مهدی دهقانی بهترین متخصص مغز و اعصاب در تهران است که با تشخیص مناسب خود میتواند بهترین روش های درمان تشنج را تجویز نماید.