آناتومی

آناتومی عصبی بدن انسان از اجزای مختلفی همچون مغز،‌ نخاع، دستگاه های حسی و به طور کلی تمامی عصب هایی که این اجزا  و اندام ها را به یکدیگر متصل میکنند تشکیل شده است. آناتومی عصبی میتواند تمام بخش های بدن را به کنترل در بیاورد و در حقیقت فرمانی که از مغز صادر میشود از طریق این آناتومی به بخش های دیگر منتقل میشوند.

آناتومی عصبی سه عامل اصلی را در بدن انسان بر عهده گرفته است که حس، هماهنگی و همچنین حرکت میباشد. حس از مهمترین عملکرد های آناتومی بدن به شمار میرود که توسط گیرنده های حسی میتواند تمام اطلاعات ناشی از حرکت های بیرونی و همچنین درونی را به خوبی را دریافت نموده و سپس این تحرکات دریافت شده را از طریق نورن های عصبی به دستگاه عصبی مرکزی منتقل نماید.

از دیگر عملکرد های آناتومی هماهنگی میباشد. عمل هماهنگی با عبور تعداد زیادی اطلاعات حسی از داخل دستگاه عصبی مرکزی رخ میدهد. اطلاعات دریافت شده از هر عضو ابتدا بررسی شده و سپس مقایسه میگردند و در آخر نیز استفاده میشوند. این اطلاعات برای حافظه بمنظور ذخیره سازی نیز ارسال میشوند و یا حتی ممکن است این اطلاعات به فراموشی سپرده شوند. از جمله اجزا آناتومی عصبی بدن که عهده دار بخش هماهنگی میباشند میتوان نخاع، نورون ها و ماده خاکستری مغز را نام برد.

حرکت از عملکرد های آناتومی عصبی است که طی آن شبکه نورون های رابط که در دستگاه عصبی مرکزی واقع شده اند اطلاعات را مورد پردازش قرار میدهند و سپس اقدام به تحریک نورون وابرن میکنند. نورون وابرن که نام دیگر آن نورون حرکتی نیز میباشد سیگنال های عصبی را از ماده خاکستری دستگاه عصبی به سلول های هدف انتقال میدهند. سلول های هدف ممکن است هر عضله ای باشد که باید عضلات قلب، اسکلت، بافت غده و عضله صاف را نام برد.

از جمله بخش های مختلف آناتومی عصبی را میتوان نورون ها و سلول های نوروگلیا را نام برد. نام دیگر نورون ها سلول های عصبی است که با انتقال سیگنال الکتروشیمیایی بین بخش های مختلف بدن ارتباط برقرار میکند. سلول های نورگلیا نیز از جمله آناتومی عصبی هستند که وظیفه محافظت و همچنین تغذیه نورون ها را بر عهده دارند. دکتر مهدی دهقانی بهترین متخصص مغز و اعصاب در تهران میباشد که سالیان زیادی است در زمینه درمان انواع بیماری و اختلالات مغز و اعصاب فعالیت میکند و با تشخیص و درمان انواع بیماری ها در این زمینه آشنایی کامل دارد.

روش های درمان اختلال خواب

سندروم پای بی قرار

اختلالات خواب

درمان حملات پانیک: اینستاگرام

ترس و فوبیا: اینستاگرام

نکاتی در مورد خواب: اینستاگرام

ترس از بیماری ام اس!

نرمشی برای درمان سرگیجه: اینستاگرام

ترس از صحبت در جمع: اینستاگرام

افسردگی و راههای مقابله با آن

ضربه به سر: نکات مهم و کاربردی

داشتن خواب راحت: نکات مهم و کاربردی

نوار مغز چیست؟

سرگیجه: نکات مهم و کاربردی

ریتالین: خوب، بد، زشت!

آشنایی با داروها: آلپرازولام (زاناکس)

کارهایی برای تقویت حافظه و بهتر کردن سبک زندگی در پیرمغزی

چرا و چگونه بعضی از افراد دچار ضعف حافظه می شوند؟

درمان درد گردن و آرتروز گردن

سوالات رایج درباره بیماری ام اس