آتروفی مغزی

یکی از بیماری های مربوط به مغز و اعصاب در رابطه با بیماری آتروفی یا کوچک شدن تدریجی مغز می باشد. معنای کلی کلمه آتروفی به معنای آن است که در یکی از اندام های بدن بافت ها کوچک شده و یا بخشی از آن ها از دست می رود. آتروفی مغزی این امکان را دارد که در کل مغز رخ دهد و یا اینکه در بخش خاصی از مغز تاثیر گذارد. در صورتی که در شخص آتروفی مغزی رخ دهد شخص ممکن است با توجه به اینکه آتروفی در کدام قسمت مغزش رخ داده است با مشکلاتی از قبیل اختلال عصبی ، زوال عقلی، تشنج، از دست دادن کنترل حرکت و حتی اخلال در تکلم  رو به رو شود.

یکی از مشکلاتی که ممکن است شخص مبتلا به آتروفی مغزی با آن رو به رو شود این است که آتروفی مغزی رخ داده برای وی ممکن است به ندرت پیش روی کرده و یا اینکه به سرعت فرایند کوچک شدن مغز وی انجام شود که نوع سریع پیشرونده آن در صورتی که به سرعت شناسایی و جلو پیشرفت آن گرفته نشود می تواند در مدت زمان کوتاهی عوارض بسیار وخیمی برای بیمار به همراه داشته باشد. با توجه به اینکه امروزه پزشکان بسیاری در زمینه شناخت علائم و راه های درمان آتروفی مغزی در تلاش هستند اما هنوز روش قطعی برای درمان این بیماری شناخته نشده است و تنها یک سری از درمان ها برای جلوگیری از پیشروی سریع این بیماری و کند نمودن روند آن شناسایی شده است.

در صورتی که شما یا یکی از بستگان نزدیکتان یکی از علائم آتروفی مغزی را از خود بروز می دهد بهترین کار آن است تا در سریع ترین زمان شخص تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرد این کار باعث می شود در صورتی که شخص به آتروفی مغزی دچار شده باشد بتوان به سرعت روند بیماری را کنترل و از پیشرفت آن جلوگیری کرد. در صورتی که تحت درمان قرار گرفتن شخص به تعویق بیوفتد این امکان وجود دارد که عوارض بعدی بیماری گریبانگیر بیمار شود. از جمله عوارضی که ممکن است فرد با آنها رو به رو شود عدم توانایی انجام امور روز مره خود، عدم توانایی شرکت در مشارکت های عمومی، انزوا و در نهایت افسردگی می باشد.

علل بروز اتروفی مغزی

دلایل بروز آتروفی مغزی بسیار گسترده است ولی از جمله اصلی ترین دلایل آن می توان به بیماری های مغزی، آسیب دیدگی های مغزی و یا عفونت مغزی و همچنین در اثر ضربه و یا اسیب دیدگی مغزی، مرگ سلول های مغزی و... اشاره نمود.

عوامل خطر آتروفی مغزی

برخی از عواملی که در زیر به آنها اشاره خواهیم نمود می توانند از عوامل خطر ساز برای ایجاد آتروفی مغزی باشند. ممکن است هر فردی که به این علائم رسیده است آتروفی مغزی نداشته باشد ولی به صورت کلی این عوامل می توانند زمینه ساز آتروفی مغزی باشند از جمله آنها می توان به افزایش سن، آسیب دیدگی مغزی، داشتن افرادی در خانواده که از الزایمر، هانتیگتون و یا سایر اختلالات عصبی رنج می برد، داشتن سابقه ابتلا به بیماری های خود ایمنی مانند ام اس، ضربه به سرو... را میتوان نام برد.

درمان آتروفی مغزی

همانطور که گفته باوجود تلاش های پزشکان متخصص مغز و اعصاب در جهان ولی هنوز درمان قطعی برای آتروفی مغزی یافت نشده و صرفا داروهایی برای کنترل و درمان عوارض ابتلا به آتروفی مغزی شناخته شده اندکه توسط متخصصین برای کنترل بیماری مورد استفاده قرار میگیرند.

اختلال وسواس جبری (OCD) را بهتر بشناسیم

تا چه میزان اضطراب در افراد طبیعی است؟

تحریک الکتریکی ترانس کرانیال (tDCS) چیست؟

افسردگی (سرماخوردگی روانی)

اختلال نقص توجه/ بیش فعالی (ADHD) چیست؟

روش انجام QEEG (نقشه برداری مغز)

کاربردهای QEEG (نقشه برداری مغزی):

نقشه برداری مغز (QEEG) چیست؟

چه افرادی از درمانهای نوروتراپی سود می برند؟

نوروتراپی چیست؟

راه اندازی کلینیک نوروتراپی دکتر دهقانی در بیمارستان پیامبران

روش های درمان اختلال خواب

سندروم پای بی قرار

اختلالات خواب

ترس و فوبیا: اینستاگرام

نکاتی در مورد خواب: اینستاگرام

ترس از بیماری ام اس!

نرمشی برای درمان سرگیجه: اینستاگرام

ترس از صحبت در جمع: اینستاگرام

افسردگی و راههای مقابله با آن

ضربه به سر: نکات مهم و کاربردی

داشتن خواب راحت: نکات مهم و کاربردی

نوار مغز چیست؟

سرگیجه: نکات مهم و کاربردی

ریتالین: خوب، بد، زشت!

آشنایی با داروها: آلپرازولام (زاناکس)

کارهایی برای تقویت حافظه و بهتر کردن سبک زندگی در پیرمغزی

چرا و چگونه بعضی از افراد دچار ضعف حافظه می شوند؟

درمان درد گردن و آرتروز گردن

سوالات رایج درباره بیماری ام اس